Reforma
Rebríčky najlepších základných a stredných škôl sú späť
Nezisková organizácia INEKO prvýkrát po pandémii publikovala kompletné rebríčky najlepších základných a stredných škôl. Pred pandémiou COVID-19 sa rebríčky najlepších škôl robili každý rok. Avšak v dôsledku vynechania Testovania 9 a písomnej časti maturít na dva roky a Testovania 9 a Testovania 5 na jeden rok, nebolo možné tieto rebríčky zostavovať, nakoľko sú významnými premennými […]
čítajte viacTeach for Slovakia – Posuň seba, inšpiruj ďalších
Teach for Slovakia predstavuje už siedmi rok na Slovensku ojedinelý a unikátny projekt, ktorý spája ľudí hľadajúcich zmysluplnú prácu, možnosť prispieť k lepšiemu fungovaniu spoločnosti a najmä združuje ľudí, ktorí spoločne pracujú na zmenách v školách a mimo nich, aby mohli mať všetky deti na Slovensku v živote šancu uspieť. Teach for Slovakia je implementáciou medzinárodne úspešného programu Teach For All, […]
čítajte viacPrácu učiteľov je dôležité oceňovať
Prácu učiteliek a učiteľov vedia najlepšie oceniť a ohodnotiť samotní žiaci. V tom spočívajú aj najvýznamnejšie učiteľské súťaže Zlatý Amos a Učiteľ Slovenska. Takéto ceny majú za cieľ vyzdvihnúť dôležitosť vzťahu učiteľa a žiaka. Učitelia sú dôležitými a formujúcimi osobnosťami v životoch detí a mnohí sú pre svojich žiakov životnými vzormi, a to je dôležité […]
čítajte viacČakajú školy v ďalšom školskom roku covidové opatrenia?
Školy si v poslednom období prešli mnohými obmedzeniami a zmenami. Študenti, ale i profesori sa museli prispôsobiť online vyučovaniu, pozmeniť vzdelávacie metódy či si zvyknúť, že počas vyučovania musia mať prekryté horné dýchacie cesty. Podľa vyhlásení ministra školstva, vedy, výskumu a športu Branislava Gröhlinga budú školy v nadchádzajúcom školskom roku 2022/2023 fungovať bez zásadných covidových obmedzení, tak ako to bolo […]
čítajte viacMýty a fakty o školských psychológoch
Téma duševného zdravia začala byť v posledných rokoch stále o niečo viac diskutovanejšou témou. Odbornej pomoci však nie je vôbec dostatok. Školský psychológ/ školská psychologička je odborným zamestnancom, ktorého služby by mali byť poskytované na každej škole. Na Slovensku je však len 500 školských psychológov na počet 3000 základných a stredných škôl. K tomu sa pozícia školského psychológa stále […]
čítajte viacŠtúdium učiteľstva je pre väčšinu uchádzačov len náhradný plán
Pri výbere budúceho povolania zohrávajú úlohu rôzne premenné v podobe vplyvu od rodičov, vidiny dobrého platu až po prijatie, respektíve neprijatie na prvú voľbu vysokej školy. Vraví sa, že akékoľvek povolanie si študent vyberie, malo by ho v prvom rade baviť a k tomu sa častokrát o rôznych povolaniach hovorí skôr, že sú viac poslaním ako povolaním. Práve poslaním by […]
čítajte viacPlaty učiteľov sa nezvyšujú, ba dokonca hrozí ich pokles
Nízke platové ohodnotenie učiteľských pozícií nie je na Slovensku ničím prekvapivým. I keď sa vedie neustála diskusia o ich zvyšovaní, podľa analytikov sa reálne platy učiteľov za minulý rok nezmenili. Podľa analýzy vývoja učiteľských platov v základných a stredných školách v roku 2021 Centra vzdelávacích analýz (CVA) v roku 2021 nedošlo k plošnému navýšeniu učiteľských tarifných platov, no došlo […]
čítajte viacŠkoly budú povinne vyučovať environmentálnu výchovu
Kým doteraz bola podľa prieskumu environmentálna výchova vyučovaná ako súčasť obsahu niektorých z predmetov na 53% základných škôl, samostatne ako predmet bola vyučovaná iba na 5% základných škôl. O niečo lepší stav bol na gymnáziách, kde malo až 77% z nich environmentálnu výchovu zapracovanú ako súčasť obsahu predmetov. To sa však zmení a environmentálna výchova sa stane na […]
čítajte viacŠtudentov čaká menej bifľovania a viac experimentov
Menej memorovania encyklopedického učiva, väčší dôraz na kritické myslenie, vyučovanie prírodných vied prostredníctvom bádania a experimentov, rozvoj komunikačných zručností a posilnenie finančnej gramotnosti. To všetko má byť podľa rezortu školstva implementované do slovenského vzdelávania vďaka trom reformným zákonom schváleným v minulom roku. Ide konkrétne o novely školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch a novely zákona […]
čítajte viacSlovenské školy nepodporujú tvorivosť, sebavedomie a samostatnosť žiakov
Vyplýva to z tvrdení respondentov v prieskume pod záštitou Komenského inštitútu Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica. Inštitút sa dlhodobo snaží reflektovať potreby žiakov a zmeniť vzdelávanie na Slovensku k lepšiemu. Dotazníkový prieskum, do ktorého sa odoslaním zapojili žiaci druhého stupňa základných škôl a stredoškoláci v celkovom počte 1310 respondentov, sa snažil zistiť predstavy o ideálnej škole u opýtaných. Výskum chcel […]
čítajte viac