Ako zvládnuť maturity s úsmevom

25. 5. 2015 | Rady maturantom

Pred skúškou dospelosti sa dozviete najmä veľa strašidelných príhod, ako sa komisia pýtala na veci, ktoré neboli v osnovách alebo aký tragický scenár nasleduje, ak dostanete okno. Väčšina týchto „príbehov“ však nemá konkrétneho hrdinu a iba vďaka prirodzeným obavám žiakov zo skúšky ožíva každý rok. Niektorí si ju sami (možno nevedomky) prifarbia a výsledkom je vystresovaný maturant.

Ak sa však opýtate svojich rodičov, učiteľov a starších žiakov, všetci Vám povedia, že maturita vôbec nie je taká ťažká. Hovorí sa, že po bitke je každý generál. Sami však uvidíte, že ich slová budete onedlho opakovať. Stres a nervozita je prirodzená vec a každý si týmto „krstom ohňom“ v menšej alebo väčšej miere prešiel. Ako teda zvládnuť predmaturitný stres? Pripravili sme pre Vás niekoľko tipov.

Deň pred „dňom D“

Stres počas akademického týždňa vrcholí najmä v posledné dni, resp. ráno pred maturitou. Málokto sa stihne naučiť všetko, čo plánoval a teda nezúfajte, určite nebudete jediní, ktorí si neprešli všetky otázky dopodrobna. Volaniu kamarátom, čítaniu stresujúcich statusov na sociálnych sieťach alebo znervózňovaniu samých seba sa pokúšajte vyhnúť. Ak podľahnete tejto „pochybovačnej“ vlne, samých seba dokážete presvedčiť, že to nezvládnete.

Namiesto sliedenia, kto je na tom ako, si radšej pripravte krátku osnovu ku každej otázke. Nielenže si zopakujete aj témy, ktoré ste čítali pred dvoma týždňami, spísaním pár bodov sa môžete elegantne vyhnúť prípadu, že nepoviete nič a tým aj zväčšeniu vašej nervozity. Je všeobecne známe, že učitelia vám nechcú ničiť leto opravákmi, musíte však povedať „aspoň niečo“.

Základná osnova sa nevyhnutne prepája s často využívanou improvizáciou. Tým, ktorým ide improvizovanie ľahko, postačí pár bodov, ktoré ich naštartuje. Ostatní sa môžu ku každej otázke naučiť niekoľko viet (resp. dôležitých slovíčok pri skúške z jazykov). Môžete si k frázam napísať aj prípadné nápady pre prepojenie s inými témami. Samozrejme, že učitelia si všimnú, že ste od témy odbočili, možno vás vrátia naspäť otázkami, určite však „zabijete“ nejaký čas. Možno už budú unavení a ocenia vašu kreativitu. Na základné otázky k téme by ste však mali vedieť odpovedať.

Večer pred maturitami sa už netrápte zbytočnými poznámkami a radšej si choďte ľahnúť skôr. Dobre oddýchnutý mozog vás určite viac podrží a vo veľkom vypätí si spomeniete si aj na veci, ktoré ste čítali niekedy na začiatku akademického týždňa. Ak budete študovať dlho do noci, telo si neoddýchne a nespasí vás ani káva alebo energeťák. Naopak vám môžu ublížiť. Zvýšený adrenalín zvyšuje aj rýchlosť pumpovania v srdci. Telo bude vydávať skôr energiu na to, aby sa upokojilo ako na to, aby si spomenulo, čo bolo v pätnástej otázke. Pri dlhodobom sústredení nesmiete zabúdať na pravidelný prísun jedla, pri ktorom sa snažte neučiť. Dodržiavajte aj pitný režim a krátkou prechádzkou určite nič nepokazíte. Ak máte problémy so spánkom, zašportujte si, fyzická únava vám pomôže zaspať.

Základné pravidlo: hlavne hovoriť

Po príchode do školy sa snažte zachovať pokoj. Rozhovory so spolužiakmi, ktorým sa odpoveď práve nepodarila alebo s „tými, ktorí všetko vedia“ vás môžu zbytočne znervózniť. Snažte sa debatu odkloniť na príjemnejšie témy, napr. ako oslávite úspešné maturity. Pozitívne myslenie je polovicou úspechu.

S dobrou náladou vstupujte aj do miestnosti. Nezabudnite sa pozdraviť a usmiať, nech aj komisia vidí, že ste v pohode. Celodenné skúšanie a nervozitu zo žiakov cítia aj oni, a preto dobrá nálada môže pomôcť všetkým. Ak si vytiahnete otázku, po ktorej ste vôbec netúžili, svet hneď nezrúti. Máte čas na prípravu a pokiaľ ste si pripravili aspoň nejaké záchytné body, ostatné už pôjde samo. Ak k téme neviete rozprávať 15 minút, snažte sa témy prepájať. Samozrejme, prepájať ich logicky a k veci. Dôležité je neprestať hovoriť. Napríklad, ak si vytiahnete tému zo slovenčiny a nebudete vedieť vymenovať všetky diela daného autora, zamerajte sa aspoň na jedno najdôležitejšie a skúste to detailnejšie rozobrať. Prípadne motívy porovnajte s inými autormi rovnakého obdobia. Spájanie tém môže vašim skúšajúcim napovedať, že ste sa neučili len jeden okruh, ale že máte všeobecný prehľad a táto otázka vám iba „nesadla“. Ak si v prvý deň vytiahnete otázku, ktorej by ste sa radšej vyhli, čím skôr zabudnite na neúspech. Každý deň je o niečom inom a nabudúce to bude lepšie.

Ak sa pri odpovedi zaseknete, učitelia sa vás snažia naviesť, preto počúvajte dobre ich otázky a najprv premýšľajte, až potom odpovedajte. Inak sa vám môže stať, že keď na otázku „Kto bol najvyšším bohom v Grécku?“ a pomôcke, rovnako sa volá aj džús, odpoviete „Jupík!“ Ak teda nemáte ani tušenie, radšej zbytočne nevymýšľajte a nezhoršujte si situáciu.

Improvizáciu však môžete využiť pri skúške z jazyka. Aj tam si síce vyberáte tému, témy sú však natoľko všeobecné, že môžete skĺznuť „nevedomky“ k inej. Najideálnejšie je inšpirovať sa zážitkami z vlastného života. Ak si vyberiete napr. tému Slovensko a netušíte ako sa povedia bryndzové halušky, radšej povedzte o tom, ako ste boli so svojím priateľom zo zahraničia na Spišskom hrade alebo na turistike vo Vysokých Tatrách. Fantázii sa pri vašom rozprávaní medze nekladú a nikto z komisie predsa nevie, že žiadneho kamaráta zo zahraničia nemáte. Pokiaľ budete stále rozprávať, nestihnú vám dávať otázky, na ktoré neviete odpovedať.

Používajte známe slová a krátke vety

Pri jazykových skúškach sa hodnotí predsa jazyk, preto sa snažte hovoriť po celý čas. Ak si nie ste istý úrovňou svojho jazyka, používajte radšej kratšie vety než komplikované súvetia. Je väčšia šanca, že v nich urobíte menej chýb. Obzvlášť to platí pre nemčinárov, kedy sa v súvetiach dáva sloveso na koniec vety. Dávajte si pozor, aby ste na neho nezabudli. Pri kratších vetách sa nestane, že by ste museli vypĺňať čas barličkami ako „you know“ alebo „like“, ktoré vám plusové body určite nepridajú. Vo filmoch a hovorovej angličtine sa využívajú vo veľkej miere, učitelia ich však počujú veľmi neradi. Napovedajú, že máte problémy so slovnou zásobou. Ak vám teda slovíčko vypadne, radšej sa ho pokúste opísať. Aj dobrý opis môže komisia hodnotiť pozitívne, pretože ste sa vedeli vynájsť. Predovšetkým však používajte slovíčka a slovné spojenia, ktorým rozumiete a hovorte o veciach, ku ktorým poznáte slovnú zásobu. Veľkou pomocou môžu byť internacionálne slová. Veď len v samotnej slovenčine nájdete množstvo anglicizmov.

Posledným a veľmi neobľúbeným je používanie gramatických časov a spôsobov. Pokiaľ vám časy robia problémy, pokúste sa však dodržiavať aspoň základné pravidlá a pomôžte si prekladom do slovenčiny. Ak hovoríte o tom, čo ste už zažili, nie je iná možnosť, iba minulý čas. Ak si nie ste istý nepravidelnými slovesami, skúste k nim nájsť pravidelné synonymá. Angličtina má veľmi bohatú slovnú zásobu a určite k väčšine slov ekvivalenty nájdete. Ak opisujete nejaké vaše zvyky, používajte prítomný jednoduchý čas. A ak sa vás komisia spýta, čo by ste robili, AK by ste boli na jeho mieste, je to indícia pre podmieňovací spôsob. Pre plány do budúcna použijete budúci čas.

Pred maturitami z mnohých úst počujeme pochybnosť „čo ak nezmaturujem…“. Poznáte svojich skúšajúcich, aj prostredie, a preto nie je dôvod strachovať sa dopredu. V konečnom dôsledku učitelia nemajú záujem na tom, aby ste neprešli a pokiaľ nestratíte chladnú hlavu, aj pri väčších medzerách z vás učitelia niečo „vydolujú“. Šťastnú ruku pri výbere otázok!

Ďalšie články k téme

Ako si naplánovať posledný polrok na strednej?

Stredoškolákom vo 4. či v 5. ročníku už čoskoro končí ďalšia etapa života. Pre niektorých to môže byť vytúžený koniec štúdia, pre iných zasa nepríjemný pocit toho, že opúšťajú známy kolektív či pocit veľkej zodpovednosti. Okrem toho je však posledný polrok na strednej škole spojený aj s mnohými povinnosťami, ktorých sa môže nakopiť viac než […]

čítajte viac

Súčasná podoba maturitnej skúšky sa môže stať minulosťou

S návrhom na nový formát prišla Študentská rada stredných škôl. Táto organizcia zastupuje žiakov stredných škôl a sama o sebe hovorí: „Sme stredoškoláci, ktorým nie je ľahostajný osud stredného školstva.” Členovia Študentskej rady realizujú rôzne aktivity na podporu stredoškolákov a okrem iného zastupujú ich záujmy na pôde Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Jedným z […]

čítajte viac