Slovenská literárna moderna

(1900–1918) V literatúrach nastáva začiatkom 20.st. rýchlejšie striedanie prúdov, smerov a tieto zmeny vyplývajú zo zmien v spoločenskom živote – maďarizácia, vojna, vznik republiky, narastá robotnícka trieda, odpor voči spoločnosti, človek sa cíti bezmocný. Na básnikov vplýva pesimizmus a individualizmus. Preto začína vznikať slovenská literárna moderna ako prejav protirečenia spoločnosti. Taktiež vzniká pojem „umenie pre umenie“. Charakteristické znaky: […]

  • (1900–1918)
  • V literatúrach nastáva začiatkom 20.st. rýchlejšie striedanie prúdov, smerov a tieto zmeny vyplývajú zo zmien v spoločenskom živote – maďarizácia, vojna, vznik republiky, narastá robotnícka trieda, odpor voči spoločnosti, človek sa cíti bezmocný. Na básnikov vplýva pesimizmus a individualizmus. Preto začína vznikať slovenská literárna moderna ako prejav protirečenia spoločnosti. Taktiež vzniká pojem „umenie pre umenie“.

Charakteristické znaky:

  • v SLM sa presadil symbolizmus a prvky impresionizmu
  • Inšpiráciu čerpala z romantizmu a realizmu
  • Téma, forma hrdina a básnické výrazy sa menia

Téma

  • vnútorný svet lyrického hrdinu, do ktorého sa štylizuje básnik a len cez to sa dostávajú do tvorby aj iné témy, odlúčenosť od rodného kraja, pesimizmus, melanchólia, samota, odcudzenie, smútok za domovom

Hrdina

  • nesúhlas, samota, boj, zvláštnosť sú charakteristické črty hrdinu a okrem toho sa dostáva do konfliktu s okolitým svetom a uteká od neho

Forma

  • experimenty – vznikajú básne v próze; voľný verš

Básnické výrazy

  • mnohovýznamovosť, hudobnosť, zvýraznené vnemy a asociácie; ak sa nepoužil voľný verš tak SYLABOTONICKÝ, čo znamená, že sa pravidelne strieda prízvuk a počet slabík (tonický-prízvučný)
  • Na prvom mieste už nie je sociálna, ale umelecká funkcia
  • Neprevláda národná tematika, ale subjektívne motívy, vlastné túžby a smútky

Porovnanie:

Spoločné znaky: Lyrický hrdina…

  • Túži po šťastnej láske a nenachádza ju
  • Sa cíti osamotený v cudzom alebo materiálnom svete
  • Je nešťastný, lebo nemôže naplniť svoje ambície
  • Je deprimovaný všednosťou pomerov
  • Citlivo spomína na detstvo, túži po pokoji
  • Počasie v ňom vyvoláva spomienky
  • Všíma si sociálnu nerovnosť ľudí

Rozdielne znaky:

  • Cíti smútok a beznádej z postavenia slovenského národa: Hoci svetový symbolisti nad pojmami národ, jazyk neuvažujú, naši autori nadväzujú na tradičnú tému.
  • Chce sa zapojiť do práce pre národ: V svetovej moderne sa stretávame s tulákmi a bohémmi. U nás tulák symbolizuje človeka, ktorý sa po rokoch vracia z výčitkami, že opustil rodnú krajinu (Otcova roľa)
  • Používanie biblizmov a latinských slov

Predstavitelia:

  • Ivan Krasko – Ivan Gal
  • Janko Jesenský – František Votruba
  • Vladimír Roy

Ivan Krasko

(1876–1958)

  • Zakladateľ slovenskej lit. Moderny
  • Vlastným menom Ing. Ján Botto. Písal pod pseudonymom Janko Cigáň, meno I.Krasko mu pridelil S.H.Vajanský
  • Študoval v Rimavskej Sobote v Brašove. Bol prekladateľ rumunských básnikov. Vyštudoval chemické inžinierstvo v Prahe.
  • Väčšinu svojho života prežil v Čechách a mimo Slovenska
  • Zomrel v Bratislave
  • Na kritiku Hviezdoslava, že píše pochmúrne, autor hovorí že píše z hĺbky srdca.

Tvorba:

1. Zbierka Nox et solitudo (Noc a samota)

  • Lyrický hrdina splýva s básnikom
  • Prežíva pesimizmus a sklamanie
  • Prevládajúce motívy sú vyjadrené prostredníctvom prírody
  • Symboly: dážď, hmla, noc, les, havran, topole, šero, tma, mesiac,
b. Solitudo
  • Básnik prosí za úbohých a ponížených, cíti sa jedným z nich, je osudovo spätý s utrpením národa, ale je bezmocný voči zlu.
  • Modlitba ako posledná nádej
b. Šesť hodín je
  • Samota básnika, žije sám a pred sebou vidí iba kríž sa stene
  • Kontrast s robotníkom, ktorý je šťastný čo len vyzdvihuje básnikove nešťastie
b. Vesper dominicae (Nedeľný večer)
  • Autor má výčitky svedomia, že opustil matku a odišiel do Čiech a opisuje jej samotu
  • Využíva prízvuk a daktylsko-trochejský verš
b. Jehovah
  • Touto básňou reaguje na politickú pasivitu národa
  • Jehovah je boh pomsty, básnik ho privoláva na svoj rod, aby ho potrestal, lebo je zbabelý, odmieta bojovať za slobodu a preto si ju nezaslúži
b. Topole
  • Opisuje človeka osamelého smutného, keď rastie topoľ sám, ľahko sa zlomí, tak človek sám vzdialený od domova neodolá náporom života
b. Zmráka sa
  • bolesť, nesplnené nádeje
  • autor cíti, že sa blíži koniec
  • symbol: havrany

2. Zbierka Verše

  • Zaoberá sa spoločenskou situáciou
  • Spracúva historické témy a tému lásky
  • Venoval ju svojej snúbenici
b. Život
  • Chce bojovať, odvaha popasovať sa so životom
  • Združený rým
b. Otrok
  • Autor si uvedomuje stav národa, čaká na revolúciu, bojí sa, ale verí, že príde
  • Kritická spol. báseň
b. Otcova roľa
  • Autor vyčíta všetkým, aj sám sebe, že opustili svoju rodnú krajinu
  • Opisuje vtedajšie pomery na Slovensku
  • Na záver kladie otázku: Budeme ešte bojovať? Bude revolúcia?
b. Baníci
  • symbolizujú celý národ, sociálny a národný utlačovateľ pôsobí ako démon, ktorý chce podvodom získať do svojich osídiel každého.
  • Sľubmi chce dosiahnuť zradu.
  • Básnik sa k nim stavia kriticky, čaká na slobodu, verí že sa ľud vzbúri a zvíťazí.
b. Kritikovi
  • Reaguje na Hviezdoslava, že používa aj prázdne slová
b. List slečne Ľ.G.
  • Venovaná Ľudmile Groeblovej
  • Vzdáva jej hold za vyslovenie sa k dielu Timravy
b. Ja
  • Báseň v próze
  • Autor myslí a uvedomuje si veľa vecí a nevie čo skôr
  • Platia tu Sokratove slová „Viem, že nič neviem“
b. Noc
  • Veľmi podobná básni Ja
  • Prekliatie človeka, že musí myslieť, ale nemá istotu

Znaky symbolizmu

  • topoľ – symbol pesimizmu, tragického životného pocitu
  • noc – bezvýchodiskovosť
  • otcova roľa – rodný kraj, domov
  • otec – predok , predchodca
  • ráno, slnko, svetlo, jas = zápas so životom

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.