Prehlad smerov a umeleckých koncepcií vo svetovej literatúre po roku 1945
Antiromán = nový román východisko – moderný román medzivojnového obdobia (Kafka, Joyce, Proust) „svet sa nedá zachytiť rozprávaním objektívne“ ⇒ detailné opisy namiesto rozprávania využívanie dialógov bez priamej reči absencia vnútorných monológov Robbe Grillet – La Jalousie (Žalúzia, Žiarlivosť) – viď referát Antidráma absencia logickej zápletky, nahradená na seba nenadväzujúcimi absurdnými dialógmi malý počet neznámích postáv, humorné scény […]
Antiromán = nový román
- východisko – moderný román medzivojnového obdobia (Kafka, Joyce, Proust)
- „svet sa nedá zachytiť rozprávaním objektívne“
- ⇒ detailné opisy namiesto rozprávania
- využívanie dialógov bez priamej reči
- absencia vnútorných monológov
Robbe Grillet – La Jalousie (Žalúzia, Žiarlivosť) – viď referát
Antidráma
- absencia logickej zápletky, nahradená na seba nenadväzujúcimi absurdnými dialógmi
- malý počet neznámích postáv, humorné scény
- bez časovej a priestorovej identifikácie
- útok na rozum namiesto citov
Samuel Beckett
- Čakane na Forota – viď referát
Friedrich Dürrenmat
- Fyzici – viď referát
Václav Havel
- Audience – viď referát
Epické divadlo
- okrem množstva postáv aj rozprávač, ktorý do hry vstupuje, komentuje, vysvetľuje → rozprávanie převyšuje rozvíjanie zápletky
- menenie kulís počas scén
- odosobnenie diváka, útok na rozum
- hudba, spev
Bertolt Brecht
- Matka Guráž
Existencionalizmus
- hlavný hrdina rieši morálný problém – přežívá hraničnú situáciu, kde má možnosť voľby a slobodne sa musí rozhodnut, pričom na seba berie určitú zodpovednosť
Jean Paul Sartre
- Múr – viď citatelsky dennik
- Hnus – A. Roquentin je vedec, ktorý celý život pracuje na knihe, je izolovaný, nevie sa zo svojho sveta vymaniť, pociťuje hnus, rozmýšla o živote, samovražde. Oslobodenie nájde až v úteku a začatí nového života, knihu nedokončí.
- filozofická aj dejová línia
- Cesta k slobode, Altonskí väzni
Albert Camus
- Cudzinec – viď referát
- Mor – fiktivné miesto, fiktívny čas
- Morová epidémia
- existencionálna situácia – preverovanie charakterov v ťažkých časoch
Neorealizmus
- zobrazenie predvojnového a vojnového Talianska
- reálne zobrazeni
- hrdinovia z najchudobnejśích vrstev sú aj hlavnými rozprávačmi, rozprávajú neutrálne, s nadhľadom
Alberto Moravia
- Vrchárka – viď referát
- Rimanka – viď referát
Magický realizmus
- vychodisko – myty, povery, legendy, tradicie vstupuju do realneho zivota
- prelinanie dejovych linii
- male rozdiely medzi snami a realitou
- prvky komiky aj tragedie
- postavy zvlastne
- motivy oslavy zivota a smrti
Gabriel Garcia Marquez
- Kronika vopred ohlasenej smrti – vid referat
Postmoderna
- snaha prekvapit
- modernejsie ako moderne
- masovost
- viac linii, niektore skryte
- citatovost
- „hra“ autora s citatelom
Umberto Eco
- Meno ruze
- Patrick Suskind – Parfem
Vladimir Nabokov
- Lolita
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.