Klasicizmus – svetová literatúra

Hlavné princípy klasicizmu, prehľad žánrov 17/18 storočie classicus(lat.)= dokonalý, vzorný návrat k antike- dokonalosť, krása zásady zhrnul Nicolas Boileaus ( Básnické umenie- estetický kanón- pravidlo- ako tvoriť): racionalizmus René Descartes: myslím, teda som súlad pravdy, krásy, dobra objektívnosť bez vyjadrenia autorovho názoru(súviselo to s objednávaním si hier kráľovským dvorom) presné dodržiavanie štýlu vyšší štýl – tragédia, epos, […]


Hlavné princípy klasicizmu, prehľad žánrov

  • 17/18 storočie
  • classicus(lat.)= dokonalý, vzorný
  • návrat k antike- dokonalosť, krása
  • zásady zhrnul Nicolas Boileaus ( Básnické umenie- estetický kanón- pravidlo- ako tvoriť):

racionalizmus

  • René Descartes: myslím, teda som

súlad pravdy, krásy, dobra

objektívnosť

  • bez vyjadrenia autorovho názoru(súviselo to s objednávaním si hier kráľovským dvorom)

presné dodržiavanie štýlu

vyšší štýl

– tragédia, epos, óda, elégia(žalospev)- inšpirácia: antická mytológia
– téma: historické diela s nadčasovou tematikou
– postavy: šľachtický pôvod

nižší štýl

– komédia, satira, bájka, epigram
– téma: bežný život, súčasné problémy
– postavy: obyčajný človek- mešťan, ľudové vrstvy

typizácia postáv

  • postavy majú trvalý charakter, zovšeobecnenie vlastností ⇒ literárny typ (lakomec, svetuškár, …)
  • žánre: tragédia, bájka, komédia

Charakteristika drámy a prehľad tvorby jej predstaviteľov

TRAGÉDIA

  • hlavné znaky tragédie:
    1. jednoduchý dej (bez vedľajších postáv)
    2. malý počet postáv
    3. hl. zápletka, konflikt: osobné šťastie X spoloč.povinnosť, morálka
    4. jednota miesta, času, deja
Pierre Corneille
  • dielo Cid – hl. postava Rodrigo Cid – španielsky námet, hrdina je šľachtic
  • téma: rozpor- osobné šťastie( láska) X spoločenská povinnosť

KOMÉDIA

  • hlavné znaky komédie:
    1. literárna typizácia
    2. situačná a charakterová komika
    3. hyperbolizácia- zveličenie
    4. dialógy- slovný pin-pong, gestá, oblečenie
    5. jazyková komika
Moliére
  • diela Lakomec (Harpagon- skupáň, viď. čitateľský záznam- rozbor diela)
  • Zdravý nemocný (typ hypochondra)
  • Tartuffe (typ vypočítavého, pokryteckého a bezohľadného človeka)
  • Misantrop (samotár, nenávidí ľudí)

BÁJKA

Jean de la Fontaine- dielo Bájky (12 zväzkov)

Ciele osvieteneckého hnutia v literatúre, predstavitelia

  • osvietenectvo- myšlienkové hnutie v 18.storočí, Francúzso, Anglicko-dôraz na poznanie, vzdelanie, vedu, rozum
  • forma vlády ( Rak.-Uhorsko: Mária Terézia, Jozef II.)
  • cieľ- cez spoznanie, vedu chceli zreformovať ľudí
  1. Charles-Luis de Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau (dielo Emil alebo O výchove- človek by sa mal vzdelávať, no nemala by sa potlačiť jeho prirodzenosť), Denis Diderot(Encyklo­pédia-
    1. snaha zhrnúť všetko poznanie z oblastí vedy, umenia, remesiel – teoretické aj praktické poznatky;
    2. vzdelanie ľudu

Voltair (Candidate alebo Optimizmus, Prostáčik; Voltairov štýl- ironický, kritický, satirický, sarkastický)

  1. Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Jonathan Swift (Guliverove cesty)

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.