Klasicizmus – svetová literatúra
Hlavné princípy klasicizmu, prehľad žánrov 17/18 storočie classicus(lat.)= dokonalý, vzorný návrat k antike- dokonalosť, krása zásady zhrnul Nicolas Boileaus ( Básnické umenie- estetický kanón- pravidlo- ako tvoriť): racionalizmus René Descartes: myslím, teda som súlad pravdy, krásy, dobra objektívnosť bez vyjadrenia autorovho názoru(súviselo to s objednávaním si hier kráľovským dvorom) presné dodržiavanie štýlu vyšší štýl – tragédia, epos, […]
Hlavné princípy klasicizmu, prehľad žánrov
- 17/18 storočie
- classicus(lat.)= dokonalý, vzorný
- návrat k antike- dokonalosť, krása
- zásady zhrnul Nicolas Boileaus ( Básnické umenie- estetický kanón- pravidlo- ako tvoriť):
racionalizmus
- René Descartes: myslím, teda som
súlad pravdy, krásy, dobra
objektívnosť
- bez vyjadrenia autorovho názoru(súviselo to s objednávaním si hier kráľovským dvorom)
presné dodržiavanie štýlu
vyšší štýl
– tragédia, epos, óda, elégia(žalospev)- inšpirácia: antická mytológia
– téma: historické diela s nadčasovou tematikou
– postavy: šľachtický pôvod
nižší štýl
– komédia, satira, bájka, epigram
– téma: bežný život, súčasné problémy
– postavy: obyčajný človek- mešťan, ľudové vrstvy
typizácia postáv
- postavy majú trvalý charakter, zovšeobecnenie vlastností ⇒ literárny typ (lakomec, svetuškár, …)
- žánre: tragédia, bájka, komédia
Charakteristika drámy a prehľad tvorby jej predstaviteľov
TRAGÉDIA
- hlavné znaky tragédie:
- jednoduchý dej (bez vedľajších postáv)
- malý počet postáv
- hl. zápletka, konflikt: osobné šťastie X spoloč.povinnosť, morálka
- jednota miesta, času, deja
Pierre Corneille
- dielo Cid – hl. postava Rodrigo Cid – španielsky námet, hrdina je šľachtic
- téma: rozpor- osobné šťastie( láska) X spoločenská povinnosť
KOMÉDIA
- hlavné znaky komédie:
- literárna typizácia
- situačná a charakterová komika
- hyperbolizácia- zveličenie
- dialógy- slovný pin-pong, gestá, oblečenie
- jazyková komika
Moliére
- diela Lakomec (Harpagon- skupáň, viď. čitateľský záznam- rozbor diela)
- Zdravý nemocný (typ hypochondra)
- Tartuffe (typ vypočítavého, pokryteckého a bezohľadného človeka)
- Misantrop (samotár, nenávidí ľudí)
BÁJKA
Jean de la Fontaine- dielo Bájky (12 zväzkov)
Ciele osvieteneckého hnutia v literatúre, predstavitelia
- osvietenectvo- myšlienkové hnutie v 18.storočí, Francúzso, Anglicko-dôraz na poznanie, vzdelanie, vedu, rozum
- forma vlády ( Rak.-Uhorsko: Mária Terézia, Jozef II.)
- cieľ- cez spoznanie, vedu chceli zreformovať ľudí
- Charles-Luis de Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau (dielo Emil alebo O výchove- človek by sa mal vzdelávať, no nemala by sa potlačiť jeho prirodzenosť), Denis Diderot(Encyklopédia-
- snaha zhrnúť všetko poznanie z oblastí vedy, umenia, remesiel – teoretické aj praktické poznatky;
- vzdelanie ľudu
Voltair (Candidate alebo Optimizmus, Prostáčik; Voltairov štýl- ironický, kritický, satirický, sarkastický)
- Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Jonathan Swift (Guliverove cesty)
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.