Slovenský romantizmus
„Pravde žil som, krivdu bil som, národ verne svoj ľúbil som, to jediná moja vina a okrem nej žiadna iná.“- z básne Branko ZNAKY SLOVENSKÉHO ROMANTIZMU odklon od antiky, návrat k slovenským žánrom ľudový hrdina (vidiecky pôvod) námety z minulosti na podporu národnej hrdosti kontrasty hlavne lyrika, balada, pieseň spojenie s prírodov sylabický verš SAMO CHALÚPKA patrí medzi najstarších štúrovcov […]
- „Pravde žil som, krivdu bil som, národ verne svoj ľúbil som, to jediná moja vina a okrem nej žiadna iná.“- z básne Branko
ZNAKY SLOVENSKÉHO ROMANTIZMU
- odklon od antiky, návrat k slovenským žánrom
- ľudový hrdina (vidiecky pôvod)
- námety z minulosti na podporu národnej hrdosti
- kontrasty
- hlavne lyrika, balada, pieseň
- spojenie s prírodov
- sylabický verš
SAMO CHALÚPKA
- patrí medzi najstarších štúrovcov
- romantizmus vystriedal klasicizmus
- brat s Jánom Chalúpkom(známy dramatik)→Slovenský Moliér (klasiczmus)
- študoval teológiu a filozofiu
- aktívny národovec, zakladateľ „Spoločnosti československej“
- keď vypuklo povstanie v Poľsku šiel ako aktívny, zanietený obranca, bol dobrovoľný bojovník za národú slodobu Poliakov, bol zranený keď sa vyliečil pôsobil vo svojom rodisku Hornej Lehote ako kňaz
- prvé básne sú písané biblickou češtinou, čoskoro prechádza k slovenčine
- mal lit. nadanie, zaujimala ho história, archeológia, zbieral folklór a odrazí sa to aj na všetkej jeho lit.
- jeho básne vyšli pod názvom „Spevy“→lyrické básne, ktoré sú angažované za poltický program národného obrodenia, už tu cítiť jeho vieru v Slovensko, vyzíva slovákov aby boli aktívni za svoj národ „Bolo aj bude“-báseň
- dúfal, že sa nám slovákom podarí splniť všetky predsavzatia
- jeden zo štúrovcov, ktorý má vo svojej tvorbe zakomponovanú historickú lyriku a epiku
- upútala ho Jánošíkovská a Poturecká tématika, dávna minulosť slovákov
JÁNOŠÍKOVSKÁ TEMATIKA
Likavský väzeň (v zajatí)
- rým: abcb-prerývaný
- Jánošík je väzeň na zámku v Likave
- typická romantická odvaha, aj keď vie čo ho čaká neupadá do beznádeje a verí do poslednej chvíle, že sa dostane na slobodu a že sa mu ešte podarí zoskupiť jeho družinu v boji za slobodu národa
- znaky romatizmu v básni:
- kolektívny hrdina-Jánošík spolu s družnov
- monumentalizácia-vždy je zasadený dej ku konktétnemu miestu, typická črta romantizmu
- báseň je lokalizovaná do úskej súvislosti zo statickým úkazom hrad, rieka, bradlo, Hoľa a okolo monumentu sa odvýja osud postavy
- autor využíva symbol TATRY
Kráľohoľská
- monumentalizáca, povzbudenie národa
- opisuje Jánošíkovskú družinu ako sa rozrastá a aby sa aj slovania združli a rozrastali a počúvali svojich vodcov
- radšej zahynúť ako neprispieť k boju za národnú slobodu
Junák
- Jánošík a jeho chlapci bojujú proti mocipánom a ich presile
- skeptická skladba, všetkých pochytajú a autor verí v obnovu, znovuzrodenie Jánošíkovskej družine, ale ponovom-naráža na štúrovcov
- zacitované: „Boh dá veď ešte budú“
PROTITURECKÁ TEMATIKA
Boj pri Jelšave
- dáva vyhrať slovači nad turkami
Turčín Poničan
- prvá zbierka básní „spevy“
- lyrická (historcká)-veršovaná povesť
- pôvodne v r.1836 vyšla táto báseň v spevoch zo zlomkov zachovanej piesne
- Chalúpka počul na Ponikoch túto pieseň a dotvoril ju aj jeho literárnou fikciou
- dojímavá ľudová dráma ako sa po rokoch spozná matka so synom
- podaná veľmi prostou ľudovou formou, lebo sa chce čo najviac prispôsobiť pôvodnej povesti čo počul
- obsah:
- Poturčinec má svoju manželku a dieťa, potrebujú preň pestúnku, pestúnka ktorú si zoberú pôvodne ako otrokyňu, počas tureckých vpádov,sa im stará o syna, kolíše ho, spieva mu a zrazu spozná svojho syna-Poničana
- po čase jej ponúkajú miesto v ich dome ako matke Poničana a povie, že nechce lebo sa chce vrátiť späť do rodnej zeme Slovenska pretože by jej Slovensko chýbalo, uprednostnila rodný kraj pred bohatým životom so svojim synom
- alegória matky je alegóriou celého národa
- matkina láska k vlasti je nadosobná, jedna z najznámejších romantických básni
- na základe tohto je urobená aj opera
(Milo Urban- prvá opera: „Za vyšším mlynom“)
- znaky romantzmu v básni:
- idealizácia – láska k vlasti je natoľko silná, že zahatá všetko
- monumentalizáca-Pohronie→Poniky→usadlá obec
- národný motív-úplne zodpovedá štúrovskej idei -hrdinstvo nedali sme sa poraziť
sylabicko prozodický systém
Branko
- veršovaná povesť
- Branko-zbojník (čosi ako Jánošík), ale zvolenský hrdina
Mor ho
- hrdinská veršovaná epická skladba
- Chalúpka použil námet z čias rímskeho panstva o tomto sa dozvedel keď čítal Šafárika (zaoberal sa dejinami) Šafárikové dielo „Dejiny slovenskej reči a literatúri všetkých nárečí“
- dej Chalúpka lokalizuje k Dunaju pod pevný a vysoký hrad
- pod hradom obsadil územie hrdý cisár
- surmity-vojenské trúby
- hrieme-zazerá gáni
- obsah:
- na začiatku opis prostredia, opis slovenských junákov lebo cisár si zastal pod Devínom a slovania sa mu postavili, že ak prišiel s dobrým úmyslom privítajú ho s chlebom a solou, ale on povedal, že prišiel bojovať so slovami „Mor ho!“ začal boj
- bol to bezvýznamný boj a nikto nezostal živý→rímskych vojakov bolo v presile
- cisár na konci boja konšatuje, že sa hanbí za víťazstvo, neteší sa, zbytočnou smrťou padli odvážny mladý junáci
- hoci položiť život, ale hlavné je, že nezradím svoju vlasť-zmysel obrániť vlasť
znaky romantizmu v básni:
- idealizmus
- kolektívny hrdina-vojaci symbolizujú ľud, autor preniesol na nich všetky ideálne vlast.
- kontrasty: cisár (pyšný)↔junáci (pokorný, odvážny, nie sú zbabelí)
- príroda-zem kryje vrahov, vlastenecký oduševnený pátos
- dynamizmus, napätie
- monumentalizácia deja-presun z hora na dol, alebo naopak
- (Zleteli orly z Tatry, tiahnu na podolia,
- ponad vysoké hory, ponad rovné polia; )
- idea: umrú a napriek tomu sú víťazi→paradox a kontrast zároveň
- Chalúpka odsudzoval pokusy o podmanenie si malých národov→ Človek človeku si je rovný a aj národ národu
- zmysel pre lyrickú skratku→v skrátenejšej forme, v symboloch vyjadrí autor hlavnú ideu (Tatry, orol) „Zletely orly z Tatry“
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.