Baroko
BAROKO 16.-18.storočie→Taliansko, Španielsko-strediská katolíckej moci šíri sa z Talianska a Španielska znova odklon od pozemského ku nadpozemskému (transcendentnému) silný vplyv predošlej etapy→racionalizmus + súčastný vplyv náboženstiev-chaos, nerozhodnosť-plné protikladov: realita↔nereálne(symboli) strach zo smrti↔myšlienky na večnosť túžba po živote↔prežívanie svetskej radosti perla nepravidelnej formy, nepravidelného tvaru pompéznosť (krivky, anjelikovia, točenie, krútenie stĺpov) dynamika v architektúre a literatúre znaky baroka: -pompéznosť, […]
BAROKO
- 16.-18.storočie→Taliansko, Španielsko-strediská katolíckej moci
- šíri sa z Talianska a Španielska
- znova odklon od pozemského ku nadpozemskému (transcendentnému)
- silný vplyv predošlej etapy→racionalizmus + súčastný vplyv náboženstiev-chaos, nerozhodnosť-plné protikladov:
- realita↔nereálne(symboli)
- strach zo smrti↔myšlienky na večnosť
- túžba po živote↔prežívanie svetskej radosti
- perla nepravidelnej formy, nepravidelného tvaru
- pompéznosť (krivky, anjelikovia, točenie, krútenie stĺpov)
- dynamika v architektúre a literatúre
znaky baroka: -pompéznosť, nádhera
- nadnesenosť, patetickosť
- dekoratívnosť, ozdobenosť
- podmienky v baroku: soc. útlak, protireformácia, beznádej, nedôvera pozemskhého života, náboženské boje, 30. ročná vojna, mor, cholera, turecké vpády→ťažká spoločenská situácia
- Do popredia sa dostáva náboženstvo, nadpozemský život, viera. Architektúra je veľmi bohatá a pompézna→upútať pozornosť, ako to vizerá v kostole také to bude aj v nebi.
SLOVENSKÝ BAROK R.1650
- v Uhorsku:
- Habsburgovci (katolíci)
- upevňovanie feudalizmu, prehĺbenie spoločnostného úpatku
- protihabsburské šľachtické povstania: Tékeli, Rákoci
- turecké vpády, odhalené prisahanie Františka Vesseléniho
- prenasledovanie nekatolíkov-obvinenie protestanskej inteligencie
- v porovnaní s ostatnými obdobiami dochádza k väčšej vzdelanosti
- stredisko protireformácie-Trnava
- Peter Pázmány-založil TT univerzitu
- TT centrum katolíkov-katolícka univerzita „Obraz pannej krásnej, perem maľovaný“
- Prešov centrum evanielikov : „Prešovské jadky“
- barok:
1)náboženský-spevníky→katolícke→evanielické 2)svetský→zborníky→memoáre-memoárová a cestopisná próza → súvisí s tureckým pádmi,
- náboženskými prenasledovaniami,boli stíhaný účastníci protihabsburského povstania, zachytiť okolnosti, situáciu premietnuť skutočné udalosti
SVETOVÁ TVORBA NA SLOVENSKU
- skromnejšie zastúpená, zábavná próza, memoáre, cestopisi, ľudová poézia, produkuje meštianstvo
- prísna cenzúra a tak zostali iba v rukopisoch, náboženské požiadavky boli prísne
- zborníky s ľudovými aj umelými piesňami: „Zborník Jana Lániho“
- „Mikulášsky zborník“, „Slovenské piesne“- Dioníz Kubík, „Slovenské verše“- Peter Benický
- Ferdinand Selecký: „Obraz pannej krásnej, perem maľovaný“ → alegória na TT univerzitu
- Štefan Pilárik „Osud Pilárikovský“-cestopis
- Ján Simonides-„Veznenie vyslobodzovanie a putovanie Jána Simonidesa“
- Ján Rezík „Prešovské jadky“- v Prešove na námestí protihabsburské povstanie
- Daniel Krman „Cestovný denník“-cestopis- mal ísť za Švéckym kráľom aby vyžiadal peniaze pre kolégium
- všímal si tradície, zvyky, chudobu, odev
NÁBOŽENSKÁ TVORBA NA SLOVENSKU
- prevažuje, pominuteľnosť, márnosť, otázky vieri
literatúrny jazyk: latinčina, nemčina, biblická čeština (evanielici), slovakizovaná čeština (katolíci)-východisko miestnych nárečí
- baroková lit.náboženská:duchovná poézia, modlitby, kázne, školské hry
- evanielický spevník→Juraj Tranovský „Cithara Sanctorum“ -piesne čaských autorov
- katolícky spevník→Benedikt Szöllösi „Kanthus Katolici“-prvý tlačený katolícky spevník,
vyzdvihuje cyrilometodské tradície, množstvo kolied, uspávanok, slovakizovaná čeština
- latinské školské hry: Eliáš Ladiver „Tragédia neb hra smutná nežalostná“
ODBORNÁ PRÓZA
- jej prezentácia cez encyklopedické diela
- Matej Bel: polyhistor, znalec vacerých vedných odborov
- „Historicko-zemepisná vedomosť o Novom Uhorsku“ →o národnostnom zastúpení v Uhorsku, rozbor vacerích Uhorských stolíc
- napísal mnoho článkov odborného charakteru-v nemčine, maďarčine
- Doležal: „Gramatika česká“-napísal jej úvod-príručka
- Ján Baltazár alebo obrana“-význam Cyrilometodskej tradície-proti maďarskému Útlaku
- Adam František Kollár-historik „O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci“ → kritizuje postavenie poddaných a navrhuje zdanenie cirkvi-hrozilo mu vyhnannstvo
KOMENSKÝ
- klesn cestu vzdelaniu a založil základy pedagogiky
- každý má rovnaké právo na vzdelane
- prmárne vzdelávanie v rodnom jazyku
- venuje sa predškolskej výchove
- škola hrou (obrázkové učebnice-prvá latinská)
- „Didaktika magma“ -rozoberane všeobecnej pedagigky, systematický výklad, dôležitá názornosť, ako s on predstauje výučbu
- „Orbis Pictus“ –svet v obrazoch
- „Labirint světa a ráj srdca“ -autor ako pútnik chodí po meste a vníma ho ako labrnt
- sprevádzajú ho mámení a všudybud-zvádzajú ho na hriech
- toto dielo je zároveň satra kritzuje sebectvo,nespravodlvosť
- pansofia→všemúdrosť, vzdelanie, výchova
HUGOLÍN GAVLOVIČ
- stal sa mníchm, bol sirota, dýchacie ústrojenstvo poškodené-dýchavičnosť (vo vlchkých múroch kláštora)
- chodil často do hôr a pohyboval sa medzi valachmi a pastiermi
- bol rozhľadený vzdelaný autor, poznal Bibliu, antických spisovateľov, stredoveká a barokovú literatúru
- Dielo: Valaská škola mravúv stodola
- morálka, rady do života, množstvo praktických rád a ponaučení
- v básni venoval veľa miesta tomu, čo vy sme mohli označiť za základnú výchovu človeka k slušnosti
- morálne zásady, ktoré mahú viesť čitateľa k zbožnému a cnostnému životu
- témy básni v ktorých sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy, sú rozdelené:rodina, priateľstvo, práca, mier, vzdelanie, vlasť, vrchnosť, vojna, chudoba, bohatstvo, zlodejstvo
- chce vyškoliť čitateľa
- forma: opis v básňach, vyše 1200 básni(každá bádeň vlastný názov), každá báseň 12 veršov a verše sú 14 slabičné
- odpor k vojne, láska k vôasti, kritika peňazí, vyzdvihuje význam vzdelania a učenia sa
- úprimný obdiv ku neskazenému človeku
- v silne slovakizovanej češtine
- hlavným prameňom sú štylistické prostriedky ľudového hovorového jazyka (povrávky,príslovia, porekadla)
- témy, ktorých sa tieto básne dotýkali: vzdelanie, učenosti, spoločenské udalosti, ktoré mali neblahý dopad pre ľudstvo-vojna, choroby →snaží sa básnami hlavne povzbudiť
- didakticko-reflexívna poézia-sa zaoberala mravným ponaučením o rozmanitých spoločenských otázkach
PETER BENICKÝ
- Slovenské verše
- napísané v slovakizovanej češtine aj ako „Valaská škola mravúv stodola“
- kritika spoločnosti, dáva rady, moralizuje na nižšej úrovni ako u Gavloviča
- Prečo dal Gavlovič takýto názov a za akých podmienok toto dielo vzniklo?
- chodil k valachom a spisoval ich múdrosti, zaznamenané múdrosti a dojmy valachov a pastierov (medzi valachmi sa ocitol preto, že mu čerstvý vzduch robil dobre na jeho problémy s dýchaním)
- svoje poznámky chcel použiť v kázňach
- sympatkuje so sedliakmi a ronizuje ženy
- ukážky → nájst v nich mravné posolstvo, autorov postoj k Bohu a vyvodiť ponaučenie
č.1 : „Líška“
- vyzíva k pokore, Pán Boh vie čo je pre nás dobré a vie čo robí
- musíme sa uspokojiť s tým čo máme
- nevzdávame hrdinstvo keď niečo nedostaneme
- niečo veľmi chceme, nedostaneme to a povieme si po čase, že to nemusíme mať
č.2 : „Syn“
- uctievaj Boha, prikázania, lásku k Bohu
- aabb-združený
č.3 :
- o tom ako máme chodiť upravý oblečený máme sa starať aj o duchovnú čistotu nie len vonkajšok
č.4.: úcta k vlast, národná príslušnosť
- nehandbiť sa za vlasť, nevydávať sa za niekoho iného
č.5.:
- človek keď sa opije príde o rozum, nastavuje zrkadlo opilcovi, že vyzerá ako hovado, prasa
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.