Humanizmus a renesancia

H a R vystrieda stredovek ZNAKY racionalizmus-apel na rozum individualizmus-dôraz na význam jednotlivca senzualizmus-dôraz na zmyslové poznanie do popredia človek H → „humanus“-ľudský R → „renaissance“ znovuzrodenie pôvodne z antiky H a R: dôraz na rozum, poriadok, rôzne objavy (vynálezy), vznik miest-meštianstva, rozvoj výroby, obchodov, protifeudalistické hnutia, tvorba kapitalizmu-oslabená cirkev, obrad od nadpozemského k pozemskému životu, umelci […]

  • H a R vystrieda stredovek

ZNAKY

  • racionalizmus-apel na rozum
  • individualizmus-dôraz na význam jednotlivca
  • senzualizmus-dôraz na zmyslové poznanie
  • do popredia človek
  • H → „humanus“-ľudský
  • R → „renaissance“ znovuzrodenie pôvodne z antiky
  • H a R:
  • dôraz na rozum, poriadok, rôzne objavy (vynálezy), vznik miest-meštianstva,
  • rozvoj výroby, obchodov, protifeudalistické hnutia, tvorba kapitalizmu-oslabená
  • cirkev, obrad od nadpozemského k pozemskému životu, umelci v tomto období- Michelangelo, DaVinci

Diela v tomto období

GIOVANI BOCCACCIO

  • Dekameron“ – 10 mladých-7ch. a 3ž. odchádzajú na florenský vidiek do jaskyne, rozprávajú si príbehy, obraz vtedajšej spoločnosti, o útrapách, láske,

FRANCESCO PETRARCA

  • Sonety pre Lauru“ -Laura-snúbenica, ktorá umrela a týmto ju chcel osláviť

DANTE ALIGHIERI

  • Božská komédia“ -rozdelená na 3 časti→peklo, očistec, raj -rozprávanie o putovaní kr. -racionálne sa pozerá, analyzuje to, čo kr. v stredoveku hlásalo

FRANCOIS REBÉLAIS

  • Gargantua a Pantagruel“-dvaja obri putujú po svete, stretajú rôznych

ľudí, grotestné postavy-parodujú stredov. rytierske romány, majú rôzne zážitky

  • apel na telesnosť

W.Shakespearo: „Rómeo a Júlia“-láska medzi dvoma ľudmi, ktorá končí tragicky

CERVANTES

  • Dielo: Dômyselný rytier Don Quijote de la Maucha
  • šialenec, idealista, myslí si, že zmení soločnosť
  • je úctivý ku všetkým, zdvorilý je aj k prostitútke, myslel si, že je udatný rytier
  • jeho protipól Sancho Panza -prízemnosť, sedliackosť, zdravý rozum
  • kľúčové postavy:
  • Don Quijote:
    • vysoký, chudý, nepotrebuje ani jesť, len chce, aby ostatní mali
    • je presvedčený o chorej spoločnosti
    • aby nevládla nespravodlivosť
    • má vychrdlého koňa a myslí si, že má úžastného žrebca
    • je tragická postava, vysmievajú sa mu, niekedy aj bitka
    • ideálny život
  • Sancho Panza:
    • tučný, nízky, túži po hojnosti, má osla
    • reálny život
  • obidve tieto postavy tvoria konflikt 2 svetov → ideálny život a reálny život
  • karnevalová lit. → v obrazoch
  • Quijote a Sancho idú do mestečka s veternými mlynmi a myslí si, že veterné mlyny sú obri a dedina je nimi ohrozená
  • príde do krčmy, kde sú prostitútky a tvári sa, že prišiel do kráľovstva

krčma-zámok, krčmár-kráľ, prostitútka-vznešená dcéra → vytvorí z nich karneval

  • z okna vidí stádo oviec a myslí si, že sú vojsko
  • tragická postava – lebo verí v isté ideály (idealista), ideál-rytierstva, verí, že sa mu podarí napraviť spoločnosť „posledný spravodlivý“ je smiešny, lebo chce vzkriesiť mravné a spoločenské hodnoty, ktoré ale pre jednoduchých ľudí nemajú význam (žijú zo dňa na deň)
  • tieto idey slúžia na posmech
  • „španielsky Kristus“, kt. chcel uzdraviť „chorú Európu“
  • Don Quijote stráca svoju regeneračnú schopnosť → vyčerpaný a na smrteľnej posteli už nedokáže hrať a vyzlečie sa z kože rytiera-idealista-zbavil sa ideálov a tak život preň nemá zmysel
  • národná lit.-vo vlastnom jazyku
  • odohrávajú sa scény karnevalu

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.