Ján Botto

V tom čase boli v mestách na strednom Slovensku významné aktivity: Martin-Matica Slovenská Liptovský Mikuláš-žiadosti Slovenského národa, memorandum, spolok TATRIN, vyvíjala sa dráma (ochotnícke centrum) Štúr- vodca a jazykovedec, „Nárečia Slovenskô a potreba písania v tomto nárečí“ Jozef Miloslav Urban- jazykovedec Sládkovič- jediný sa vyznal z citov k žene štúrovci- národné akcie, Štúr rečnil na Uhorskom sneme, na Devíne prijali […]

V tom čase boli v mestách na strednom Slovensku významné aktivity:

  • Martin-Matica Slovenská
  • Liptovský Mikuláš-žiadosti Slovenského národa, memorandum, spolok TATRIN, vyvíjala sa dráma (ochotnícke centrum)
  • Štúr- vodca a jazykovedec, „Nárečia Slovenskô a potreba písania v tomto nárečí“
  • Jozef Miloslav Urban- jazykovedec
  • Sládkovič- jediný sa vyznal z citov k žene
  • štúrovci- národné akcie, Štúr rečnil na Uhorskom sneme, na Devíne prijali Slovanské

    mená

JÁN BOTTO

  • typické žánre→povesť, balada
  • bol medzi študentami, ktorí odišli protestným pochodom do Levoče(Jednota mláďeže Slovenskej-spolok)→aktív­ny člen
  • zbieral ľudové piesne a balady
  • lyrika – charakter ľudových piesní, rozprávok, inšpirovaná ľud. slovesnosťou
  • tvorba, kde hral úlohu Jánošík, lebo bol považovaný za ideálneho
  • najmladší zo štúrovcov
  • baladickosť
  • básnik, ktorý najviac vychádzal z ľudovej slovesnosti
  • prevažujúcou témou ranej poézie je zakliatosť Slovenska
  • báseň „Báj na Dunaji“ predstavuje Slovensko ako zakliatu krajinu, ktorá čaká na víťaza (reakcia na maďarský útlak)
  • ako básnik reagoval aj na revolúciu
  • celá jeho tvorba je spojená s ľudovou poéziou
  • najznámejšia balada „Žltá ľalia“ o porušení manželskej vernosti. Hoci si manželia sľúbia vernosť, po Adamovej smrti sa Evka vydá. Za nedodržanie sľubu je potrestaná. Mŕtvy Adam prichádza po svoju ženu o polnoci a ona mu v náručí zomrie. Je tu gradácia číslovkou 3.
  • v prvom desťročí po revolúcii písal Botto svoje vrcholné dielo „Smrť Jánošíkova“

SMRŤ JÁNOŠÍKOVA

  • jeho námetom sú predsmrtné vízie, smrť Jánošikova a žiaľ jeho družiny

kompozícia- skladba rozdelená na 9 spevov, ku ktorým je pripojený lyrický predspev

  • lyricko-epická básnická skladba, použil prvky elégie a hrdinského spevu
  • zazneli v ňom pocity sklamania a rezignácie štúrovcov po revolúcii, preto sa Botto nesústredil na Jánošíkov život a boj (revolúciu), ale na jeho dolapenie, väznenie, popravu a obraz Slovenska po jeho smrti (situácia po porážke revolúcie)

obsah:

  • Družina sa dozvedá o lapení kapitána. Je vo väzení, kde ho páni mučia a obviňujú zo zbojníctva, ale on nemá pocit viny, vie, že všetko, čo vykonal, urobil v záujme slobody
  • Jánošík spí zbičovaný, v okovách, ale sníva sa mu sen o mladosti, slobode a voľnosti.
  • autor opisuje Jánošíkovú smrť
  • Botto zobrazil Slovensko ako zakliatu krajinu, kde všetko smúti za Jánošíkom, ľudia veria, že neumrel, že ho víly dokázali oživiť
  • záver je alegorický: Jánošík sa žení s Kráľkou (kráľovná víl), ktorá symbolizuje slobodu a spev družičiek je spevom o víťazstve.
  • vznik počas najväčšieho národného útlaku;
  • má 9spevov:
    • 1.spev: na Kráľovej holi sedí Jánošíkova družina a príde k ním zvesť, že chcú lapiť ich

vodcu Jánošíka
2.spev: básnik rozpráva o lapení Jánošíka
3.spev: rozlúčka medzi Jánošíkom a jeho milou
4.spev: Jánošík vo väzení sníva svoj sen o slobode (sloboda je pochovaná-skepsa, pesimizmus)
5.spev: nastáva deň, kedy Jánošík zomiera a pripravuje sa na smrť
6.spev: cesta na popravisko, kňaz mu káže pomodliť sa za seba a Jánošík hrdinsky povie,že sa treba modliť za národ→dojemná rozlúčka kedy Jánošík vzdáva hold svojmu kraju, národu
7.spev: opísaná poprava Jánošíka→myšlienky na Jánošíka nekončia, lebo prežívajú naďalej medzi ľuďmi
8.spev: pesimizmus, beznádej medzi ľuďmi
9.spev: záverečný spev-Jánošík sa dostane do nadreálnej línie, ľudia si ho nepochovajú a prenesú ho do dimenzie a oženia ho s kráľovnov víl

  • stane sa hrdina, kt.bude naďalej žiť a dajú najavo, že zostalo veľa balád, rozprávok o ňom
  • znak romantického zmýšľania-veriť, dúfať
  • ukážka-charakter Jánošíkovej úvahy

→ cíti nespravodlivosť a pýta sa začo, prečo

  • chcel učiť pravde, bojoval za slobodu a spravodlivosť
  • v závere je hrdý a necíti pocit viny, vie, že zostane hrdinom
  • opakovanie slov na konci a na začiatku-epanastrofa
  • sloboda, sloboda, slobodienka moja-epizeuxa
  • ja chodil po zboji, ja chodil…-anafora
  • autoštylizácia- autor sa štylizuje do prózy hl.hrdinu
  • myšlienky, ktoré má Jánošík, sú kolektívne, kolektívny hrdina so silným jednotlivcom
  • symboly- Tatry, Dunaj, Kráľova Hoľa
  • hl.idea: poukázanie na útlak národa, poslom slobody a výzvou je, aby v každom z nás bol kúsok Jánošíka

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.