Ján Botto
V tom čase boli v mestách na strednom Slovensku významné aktivity: Martin-Matica Slovenská Liptovský Mikuláš-žiadosti Slovenského národa, memorandum, spolok TATRIN, vyvíjala sa dráma (ochotnícke centrum) Štúr- vodca a jazykovedec, „Nárečia Slovenskô a potreba písania v tomto nárečí“ Jozef Miloslav Urban- jazykovedec Sládkovič- jediný sa vyznal z citov k žene štúrovci- národné akcie, Štúr rečnil na Uhorskom sneme, na Devíne prijali […]
V tom čase boli v mestách na strednom Slovensku významné aktivity:
- Martin-Matica Slovenská
- Liptovský Mikuláš-žiadosti Slovenského národa, memorandum, spolok TATRIN, vyvíjala sa dráma (ochotnícke centrum)
- Štúr- vodca a jazykovedec, „Nárečia Slovenskô a potreba písania v tomto nárečí“
- Jozef Miloslav Urban- jazykovedec
- Sládkovič- jediný sa vyznal z citov k žene
- štúrovci- národné akcie, Štúr rečnil na Uhorskom sneme, na Devíne prijali Slovanské
mená
JÁN BOTTO
- typické žánre→povesť, balada
- bol medzi študentami, ktorí odišli protestným pochodom do Levoče(Jednota mláďeže Slovenskej-spolok)→aktívny člen
- zbieral ľudové piesne a balady
- lyrika – charakter ľudových piesní, rozprávok, inšpirovaná ľud. slovesnosťou
- tvorba, kde hral úlohu Jánošík, lebo bol považovaný za ideálneho
- najmladší zo štúrovcov
- baladickosť
- básnik, ktorý najviac vychádzal z ľudovej slovesnosti
- prevažujúcou témou ranej poézie je zakliatosť Slovenska
- báseň „Báj na Dunaji“ predstavuje Slovensko ako zakliatu krajinu, ktorá čaká na víťaza (reakcia na maďarský útlak)
- ako básnik reagoval aj na revolúciu
- celá jeho tvorba je spojená s ľudovou poéziou
- najznámejšia balada „Žltá ľalia“ o porušení manželskej vernosti. Hoci si manželia sľúbia vernosť, po Adamovej smrti sa Evka vydá. Za nedodržanie sľubu je potrestaná. Mŕtvy Adam prichádza po svoju ženu o polnoci a ona mu v náručí zomrie. Je tu gradácia číslovkou 3.
- v prvom desťročí po revolúcii písal Botto svoje vrcholné dielo „Smrť Jánošíkova“
SMRŤ JÁNOŠÍKOVA
- jeho námetom sú predsmrtné vízie, smrť Jánošikova a žiaľ jeho družiny
kompozícia- skladba rozdelená na 9 spevov, ku ktorým je pripojený lyrický predspev
- lyricko-epická básnická skladba, použil prvky elégie a hrdinského spevu
- zazneli v ňom pocity sklamania a rezignácie štúrovcov po revolúcii, preto sa Botto nesústredil na Jánošíkov život a boj (revolúciu), ale na jeho dolapenie, väznenie, popravu a obraz Slovenska po jeho smrti (situácia po porážke revolúcie)
obsah:
- Družina sa dozvedá o lapení kapitána. Je vo väzení, kde ho páni mučia a obviňujú zo zbojníctva, ale on nemá pocit viny, vie, že všetko, čo vykonal, urobil v záujme slobody
- Jánošík spí zbičovaný, v okovách, ale sníva sa mu sen o mladosti, slobode a voľnosti.
- autor opisuje Jánošíkovú smrť
- Botto zobrazil Slovensko ako zakliatu krajinu, kde všetko smúti za Jánošíkom, ľudia veria, že neumrel, že ho víly dokázali oživiť
- záver je alegorický: Jánošík sa žení s Kráľkou (kráľovná víl), ktorá symbolizuje slobodu a spev družičiek je spevom o víťazstve.
- vznik počas najväčšieho národného útlaku;
- má 9spevov:
- 1.spev: na Kráľovej holi sedí Jánošíkova družina a príde k ním zvesť, že chcú lapiť ich
vodcu Jánošíka
– 2.spev: básnik rozpráva o lapení Jánošíka
– 3.spev: rozlúčka medzi Jánošíkom a jeho milou
– 4.spev: Jánošík vo väzení sníva svoj sen o slobode (sloboda je pochovaná-skepsa, pesimizmus)
– 5.spev: nastáva deň, kedy Jánošík zomiera a pripravuje sa na smrť
– 6.spev: cesta na popravisko, kňaz mu káže pomodliť sa za seba a Jánošík hrdinsky povie,že sa treba modliť za národ→dojemná rozlúčka kedy Jánošík vzdáva hold svojmu kraju, národu
– 7.spev: opísaná poprava Jánošíka→myšlienky na Jánošíka nekončia, lebo prežívajú naďalej medzi ľuďmi
– 8.spev: pesimizmus, beznádej medzi ľuďmi
– 9.spev: záverečný spev-Jánošík sa dostane do nadreálnej línie, ľudia si ho nepochovajú a prenesú ho do dimenzie a oženia ho s kráľovnov víl
- stane sa hrdina, kt.bude naďalej žiť a dajú najavo, že zostalo veľa balád, rozprávok o ňom
- znak romantického zmýšľania-veriť, dúfať
- ukážka-charakter Jánošíkovej úvahy
→ cíti nespravodlivosť a pýta sa začo, prečo
- chcel učiť pravde, bojoval za slobodu a spravodlivosť
- v závere je hrdý a necíti pocit viny, vie, že zostane hrdinom
- opakovanie slov na konci a na začiatku-epanastrofa
- sloboda, sloboda, slobodienka moja-epizeuxa
- ja chodil po zboji, ja chodil…-anafora
- autoštylizácia- autor sa štylizuje do prózy hl.hrdinu
- myšlienky, ktoré má Jánošík, sú kolektívne, kolektívny hrdina so silným jednotlivcom
- symboly- Tatry, Dunaj, Kráľova Hoľa
- hl.idea: poukázanie na útlak národa, poslom slobody a výzvou je, aby v každom z nás bol kúsok Jánošíka
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.