Ivan Krasko
charakter jeho poézie aké používal motívy typické Kraskové prostriedky iba dvoma zbierkami vytvára novú etapu v slovenskej poézii vlasným menom Ján Botto, najskôr pod pseudonymom Janko Cigáň impresionista eufonické prostriedky a zvukomalebnosť autor zbierkok „Nox et solitudo“ („Noc a samota“)- básne ľúbostnej lyriky a citové básne plné beznádeje a zbierka, lyrický hrdina, kt.je stotožnený s Ja- motívy samoty, osobné […]
- charakter jeho poézie
- aké používal motívy
- typické Kraskové prostriedky
- iba dvoma zbierkami vytvára novú etapu v slovenskej poézii
- vlasným menom Ján Botto, najskôr pod pseudonymom Janko Cigáň
- impresionista
- eufonické prostriedky a zvukomalebnosť
- autor zbierkok „Nox et solitudo“ („Noc a samota“)- básne ľúbostnej lyriky a citové básne plné beznádeje a zbierka, lyrický hrdina, kt.je stotožnený s Ja- motívy samoty, osobné spomienky na matku, otca, ale aj tak dokáže preniesť osobné na celý národ (reflexia o národe)
VERŠE
- jeho poézia neodráža objektívnu skutočnosť, ale opiuje básnikovu dušu
- vonkajší priestor je u Kraska neoddelitelný od vnútorného
- lyrický subjekt nie je nijaký hrdina
- čerpá námety z ľudovej slovesnosti
- typický – daktylotrochejský verš→kombinácia sylabiky a sylabotoniky
- opiera sa o 3 slabičné slová
- reaguje na sociálny, národnostný útlak
- v básniach cítiť hlavne smútok a melanchóliu
TÉMY KRASKOVEJ POÉZIE
- vlastný básnický program
- sociálna nespravodlivosť, pomaďarčovanie, zotročenie národa
- pasivita mladej generácie
- osobný smútok, zo sklamania
- rozorvanosť týkajúca sa náboženskej orientácie
- témy: domov, samota, vojna, spomienky na otca a matku, národ
- forma: 2 zbierky, objavuje sa výrazná melodickosť opakovanie „Hej“-v básni „Tolope“
- pre symbolikov je typická melodickosť, samota a opustenosť
NOVÁ ETAPA
- rozhranie medzi Hviezdoslavovým a voľným veršom
- národnostný útlak
zúžitkoval podmety: symbolizmu, impresionizmu,zmysel pre úspornosť výrazu, do ktorého vie vložiť svoj zážitok
- pesimizmus, práca s kontrastom, rešpekt pred Bohom, ako človek sa cíti malý, nemocný
„Nox et solitudo“ („Noc a samota“)→znaky lit.moderny, hrdina v búrlivej noci, hlavný pocit a motív samoty, zbierka vznikla ďaleko od domova, spomienky na rodný kraj a matku „Verše“→venovaná jeho snúbenici, mala veľký úspech
- Krasko hľadá východisko z krízy
- sú tu osobné básne, ale aj tie ktoré reagujú na národ, sú v nej optimistickejšie
básne, nádej, energia, zbury, hľadá riešenie spoločenskej situácie a verí, že príde raz éra slobody, lepšie obdobie, všetko sa znormalizuje, po vojne je vždy lepšie
TOPOLE
Hej, topole, tie topole vysoké!
Okolo nich šíre pole –
Čnejú k nebu veľké, čierne
– zrovna jako čiesi bôle – topole.
Hej, topole, tie topole bez lístia!
Duch jak čísi špatnej vôle
hrdo stoja ošarpané,
v mraze, vetre nahé, holé
topole.
Hej, topole, tie topole bez žitia!
Nemo stoja v úzkom kole
– prízraky sťa z nirvány by –
pozerajú v prázdno dole
topole.
Hej, tie hrdé, vysočizné topole!
Ako vzhľad ich duch môj mizne…
Hore…? Dolu…? Do nirvány…?
– Ako havran ošarpaný do noci…
- cítil sa sám lebo bol ďaleko od svojej rodnej zemi,ale napriek tomu je hrdý na svoj národ
- opakované zvolanie na začiatku strofy
hrdo stoja ošarpané-aj keď je v depresii stojí hrdo
- osobná depresia, havran-smrť, koniec
PLACHÝ AKORD
- rozozvučali spomienku, ale aj tá sa už pominula a stále je sám, hasnuté spomienky
Za búrnej, tmavej noci
ja blúdil sám a sám,
závidel ronenie sĺz
tým čiernym nebesám.
Bez cieľa šiel som vo svet
a hľadal úľavu:
papršlek do tmy srdca,
liek v hlavu boľavú.
Ach, niekde vedľa cesty,
u starých božích múk
našiel som zúfajúcich
pár chladných, mokrých rúk…
Snáď skutočnosť to bola,
a možno púhy sen:
zabudli ruky na mňa,
keď svitnul biely deň…
Len pocit ostal temný,
kýs‘ bôľu odtienok,
akordom plachým huči
z hasnúcich spomienok
- biely deň-spomienka na stare časy, pozitívna chvíľka
- hl.myšlienka: smútok, samota
- túžba po láske, človeka s ktorým by mohol zdielať svoje pocity
OTCOVA ROLA
Pokojný večer na vŕšky padal,
na sivé polia.
V poslednom lúči starootcovská
horela roľa.
Z cudziny tulák kročil som na ňu
bázlivou nohou.
Slnko jak koráb v krvavých vodách
plá pod oblohou.
Strnište suché na vlhkých hrudách
pod nohou praská.
Zdá sa, že ktosi vedľa mňa kráča –
na čele vráska,
v láskavom oku jakoby krotká
výčitka nemá:
– prečo si nechal otcovskú pôdu?
Obrancu nemá!
Celý deň slnko, predsa je vlhká
otcovská roľa.
Stáletia tiekli poddaných slzy
na naše polia,
stáletia tiekli – nemôž´byť suchá
poddaných roľa,
darmo ich suší ohnivé slnko,
dnes ešte bolia.
Z cudziny tulák pod hruškou stál som
zotlelou spola.
Poddaných krvou napitá pôda domov ma volá…
A v srdci stony robotných otcov
zreli mi v semä…
Vyklíčia ešte zubále dračie
z poddaných zeme?
roľa- domov, národ, vlasť
- hl.myšlienka: výčitky, že nebránil svoju vlasť, túži po šťastí a láske, vyčíta aj ostatným ľuďom, že opustili rodnú vlasť
epická skladba-uplatňuje s príbeh
- kontrast
- sociálny motív, epická báseň
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.