Charles Bodlaire
kontrast, absurdita, krutá realita pomenovať symboly, nájsť básnické prostriedky charakterizovat svetovú lit. modernu+smery, kt. vznikli vysvetliť symbolizmus, dekadencia, prekliati básnici, impresionizmus verejne šokoval zbierkou „Kvety zla“-bola zakázaná literárna moderna: pojem moderna-nové: symbolizmus, dekadencia, impresionizmus →smery sa ovplyvnili, podnecovali, tieto smery odštartovali lit.modernu a lit moderna vyústila do avandgardy – kubizmus – futurizmus – dadaizmus – […]
- kontrast, absurdita, krutá realita
- pomenovať symboly, nájsť básnické prostriedky
- charakterizovat svetovú lit. modernu+smery, kt. vznikli
- vysvetliť symbolizmus, dekadencia, prekliati básnici, impresionizmus
- verejne šokoval zbierkou „Kvety zla“-bola zakázaná literárna moderna:
- pojem moderna-nové: symbolizmus, dekadencia, impresionizmus →smery sa ovplyvnili,
podnecovali, tieto smery odštartovali lit.modernu a lit moderna vyústila do avandgardy
– kubizmus
– futurizmus
– dadaizmus
– surrealizmus
– expresionizmus
- Bodlare → otec lit.moderny, inpulz pre modernistov (1857 „Kvety zla“)-vrchol realizmu
vznik moderny-zmena spoločnosti (vo svete)
- nové vedy-sociológia, psychológia, porážka Parížskej komúny, kapitalizmus, upevnenie moci butžoázie, vykorisťovanie robotníkov
- odpor umelcov voči mešťanom
- pripomína romantizmus-city, ideály, sklamanie, smútok
moderný prvok- skepsa (pochybovanie), cynickosť, rozporuplný ako má svet vyzerať a ako v skutočnosti vyzerá, nesúmer s realitou, nedôvera
- východisko-subjektívny idealizmus
- vstupuje individualizmus v spoločnosti (nadradenosť 1 človeka)
autor sa štylizuje do samotára:
- hľadá oporu v sne, nový priestor v podvedomí, sne
- programovo pestovaný únik od reality
- asociatívne radenie predstáv→vyvrcholenie avandgarda, voľný verš
SYMBOLIZMUS
- vznik vo FR
- smer, ktorého poetika je založená na práci so symbolom
- symbolikati plný tragizmu, smútku, nostalgie
- hrdinovia mali neustály smútok nad nenaplnenou skutočnosťou
- utiekajú sa do nadreálu
- symboli: metafora, alegória, epiteton, inotaj…
DEKADENCIA
- samostatný prúd v symbolizme
- dekadenc-úpadok
- vykreslujú úpadok spoločnosti, vyberajú si hrdinov chudákov, väznov, vrahov, alkoholikov…
- pesimizmus
- splýva často so symbolizmom, no je tragickejšia
- odvážnejší, vulgárnejší
- zúfalstvo, beznádej, skepsa, tragickosť
- Bodlaire je predchodca dekadentnej poézie
IMPRESIONIZMUS
- umenie okamihu, zachytiť prchavý dojem (výtvarné umenie vo FR-olejové farby)
- básnik sa zamýšla nad záhadami tohto sveta
- mysteriózne oblasti, tajomstvo- tematicky upriamený na prírodu
- striedanie čuchových, zrakových, zvukových zmyslov
SYMBOLIZMUS
- hl.mená symbolikov: Paul Valery-teoretik symbolizmu, Bodlaire
DEKADENCIA
- dekadenti: Rembo, Verlaine
BODLAIRE
- Bodlaire – v prelome 19.-20.storočia
- koniec realizmu
- priniesol nový smer a prínos do realizmu
- spôsobol revolúciu, naštartoval novú dobu
- extravagantný, určoval módu
- otvára moderné básnické smery
Zbierka: „Kvety zla“
- časti:
- splín a ideál
- Parížske obrazy
- víno
- kvety zla
- zbura
- smrť
- 150 básni, zcenzúrovaná, stíhali ho za urážku náboženstva
- zbierka ako dramatické dielo
- básne plné protikladov, odhaluje vlastné vnútro, vytvára kult ošklivej krásy
- dodržiava rýmy
- nepoužíva voľný verš, najčastejšie obkročný
- jeho básne majú v sebe hudobnosť
- básne vytvárajú emotívnu metaforu-dá sa ju rôzne vykladať
- používa oxymoron- protiklad slov, spojené slová, ktoré majú protikladný význam (nežne zavraždiť, biela tma…)
- rozoberanie básne Mrcina
MRCINA
Rozpamätajte sa, čo videli sme, milá
v to sladké ráno leta raz:
Mrcina príšerná v zákrute cesty hnila
na márach štrku mraziac nás.
A slnce pražilo do tejto prašiviny,
sťa rozpad zrýchliť chcelo by → ide do detailu-naturalizmus
a vrátiť prírode pôvodné prvky hliny
z demontovanej podoby.
A muchy bzučali v hnilobnom puchu brucha.
Batalióny čiernych lárv → naturalizmus-zapojené
dali sa na pochod a tiekli husto zdnuka všetky zmysly
z útroby, ktorou hýbal zmar.
To všetko klesalo a stúpalo jak vlna,
šumelo ľahko výsmech tmám,
akoby mrcina, tajomným dychom plná,
znásobovala život sám.
Ach, takou budete i vy raz celkom iste
jak puchu plná mrcina,
hviezdička mojich snov, slniečko moje čisté,
anjel môj, moja jediná.
Kráľovná krásoty, budete takou i vy,
úniku z tejto hrôzy niet,
keď pod rov zídete, čo slizké kvety živí,
v zmäť starých kostí plesnivieť.
No predsa, ľúbezná, červači recte dolu,
keď zbozkáva vás do kostí,
že vylúpol som tvar, podstatu, pravdu holú
z rozpadu svojich ľúbostí.
v to sladké ráno leta raz:
Mrcina príšerná v zákrute cesty hnila- kontrast
- 4 strofa-larvy dávajú telu posledný pohyb, akoby ešte po smrti žilo
- dáva mu výsmech,vysmievnie do kstichtu
- 5 strofa-kontrast, frazeologizmus-Prach si a na prach sa obrátiš.
- 6 strofa-ukončuje pesimisticky, ale predsa dá ešte iskierku nádeje, že vylúpol som tvar, podstatu, pravdu holú z rozpadu svojich ľúbostí→ vylúpol som podstatu- energia, spomienky boli už vycucané nami, telo zhnije, ale čistý cit už prežil to najlepšie, dôležitejšie je to čo je vo vnútri-abstraktné Kráľovná krásoty-dáva žene krásne mená, ale krása nie je všetko základným princípom-kontrast hl.myšlienka(smrť)-mrcina-je len obraz spoločnosti-prehnitosť spoločnosti a nespoločenskosť človeka
- pripomína milovanej, že ona bude niekedy takto hniť tiež, každý človek jedného dňa zomrie
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.