Charles Bodlaire

kontrast, absurdita, krutá realita pomenovať symboly, nájsť básnické prostriedky charakterizovat svetovú lit. modernu+smery, kt. vznikli vysvetliť symbolizmus, dekadencia, prekliati básnici, impresionizmus verejne šokoval zbierkou „Kvety zla“-bola zakázaná literárna moderna: pojem moderna-nové: symbolizmus, dekadencia, impresionizmus →smery sa ovplyvnili, podnecovali, tieto smery odštartovali lit.modernu a lit moderna vyústila do avandgardy – kubizmus – futurizmus – dadaizmus – […]

  • kontrast, absurdita, krutá realita
  • pomenovať symboly, nájsť básnické prostriedky
  • charakterizovat svetovú lit. modernu+smery, kt. vznikli
  • vysvetliť symbolizmus, dekadencia, prekliati básnici, impresionizmus
  • verejne šokoval zbierkou „Kvety zla“-bola zakázaná literárna moderna:
  • pojem moderna-nové: symbolizmus, dekadencia, impresionizmus →smery sa ovplyvnili,

podnecovali, tieto smery odštartovali lit.modernu a lit moderna vyústila do avandgardy

– kubizmus
– futurizmus
– dadaizmus
– surrealizmus
– expresionizmus

  • Bodlare → otec lit.moderny, inpulz pre modernistov (1857 „Kvety zla“)-vrchol realizmu

vznik moderny-zmena spoločnosti (vo svete)

  • nové vedy-sociológia, psychológia, porážka Parížskej komúny, kapitalizmus, upevnenie moci butžoázie, vykorisťovanie robotníkov
  • odpor umelcov voči mešťanom
  • pripomína romantizmus-city, ideály, sklamanie, smútok

moderný prvok- skepsa (pochybovanie), cynickosť, rozporuplný ako má svet vyzerať a ako v skutočnosti vyzerá, nesúmer s realitou, nedôvera

  • východisko-subjektívny idealizmus
  • vstupuje individualizmus v spoločnosti (nadradenosť 1 človeka)

autor sa štylizuje do samotára:

  • hľadá oporu v sne, nový priestor v podvedomí, sne
  • programovo pestovaný únik od reality
  • asociatívne radenie predstáv→vyvrcho­lenie avandgarda, voľný verš

SYMBOLIZMUS

  • vznik vo FR
  • smer, ktorého poetika je založená na práci so symbolom
  • symbolikati plný tragizmu, smútku, nostalgie
  • hrdinovia mali neustály smútok nad nenaplnenou skutočnosťou
  • utiekajú sa do nadreálu
  • symboli: metafora, alegória, epiteton, inotaj…

DEKADENCIA

  • samostatný prúd v symbolizme
  • dekadenc-úpadok
  • vykreslujú úpadok spoločnosti, vyberajú si hrdinov chudákov, väznov, vrahov, alkoholikov…
  • pesimizmus
  • splýva často so symbolizmom, no je tragickejšia
  • odvážnejší, vulgárnejší
  • zúfalstvo, beznádej, skepsa, tragickosť
  • Bodlaire je predchodca dekadentnej poézie

IMPRESIONIZMUS

  • umenie okamihu, zachytiť prchavý dojem (výtvarné umenie vo FR-olejové farby)
  • básnik sa zamýšla nad záhadami tohto sveta
  • mysteriózne oblasti, tajomstvo- tematicky upriamený na prírodu
  • striedanie čuchových, zrakových, zvukových zmyslov

SYMBOLIZMUS

  • hl.mená symbolikov: Paul Valery-teoretik symbolizmu, Bodlaire

DEKADENCIA

  • dekadenti: Rembo, Verlaine

BODLAIRE

  • Bodlaire – v prelome 19.-20.storočia
  • koniec realizmu
  • priniesol nový smer a prínos do realizmu
  • spôsobol revolúciu, naštartoval novú dobu
  • extravagantný, určoval módu
  • otvára moderné básnické smery

Zbierka: „Kvety zla

  • časti:
    • splín a ideál
    • Parížske obrazy
    • víno
    • kvety zla
    • zbura
    • smrť
  • 150 básni, zcenzúrovaná, stíhali ho za urážku náboženstva
  • zbierka ako dramatické dielo
  • básne plné protikladov, odhaluje vlastné vnútro, vytvára kult ošklivej krásy
  • dodržiava rýmy
  • nepoužíva voľný verš, najčastejšie obkročný
  • jeho básne majú v sebe hudobnosť
  • básne vytvárajú emotívnu metaforu-dá sa ju rôzne vykladať
  • používa oxymoron- protiklad slov, spojené slová, ktoré majú protikladný význam (nežne zavraždiť, biela tma…)
  • rozoberanie básne Mrcina

MRCINA

Rozpamätajte sa, čo videli sme, milá
v to sladké ráno leta raz:
Mrcina príšerná v zákrute cesty hnila
na márach štrku mraziac nás.

A slnce pražilo do tejto prašiviny,
sťa rozpad zrýchliť chcelo by → ide do detailu-naturalizmus
a vrátiť prírode pôvodné prvky hliny
z demontovanej podoby.

A muchy bzučali v hnilobnom puchu brucha.
Batalióny čiernych lárv → naturalizmus-zapojené
dali sa na pochod a tiekli husto zdnuka všetky zmysly
z útroby, ktorou hýbal zmar.

To všetko klesalo a stúpalo jak vlna,
šumelo ľahko výsmech tmám,
akoby mrcina, tajomným dychom plná,
znásobovala život sám.

Ach, takou budete i vy raz celkom iste
jak puchu plná mrcina,
hviezdička mojich snov, slniečko moje čisté,
anjel môj, moja jediná.

Kráľovná krásoty, budete takou i vy,
úniku z tejto hrôzy niet,
keď pod rov zídete, čo slizké kvety živí,
v zmäť starých kostí plesnivieť.

No predsa, ľúbezná, červači recte dolu,
keď zbozkáva vás do kostí,
že vylúpol som tvar, podstatu, pravdu holú
z rozpadu svojich ľúbostí.

v to sladké ráno leta raz:
Mrcina príšerná v zákrute cesty hnila- kontrast

  • 4 strofa-larvy dávajú telu posledný pohyb, akoby ešte po smrti žilo
  • dáva mu výsmech,vysmievnie do kstichtu
  • 5 strofa-kontrast, frazeologizmus-Prach si a na prach sa obrátiš.
  • 6 strofa-ukončuje pesimisticky, ale predsa dá ešte iskierku nádeje, že vylúpol som tvar, podstatu, pravdu holú z rozpadu svojich ľúbostí→ vylúpol som podstatu- energia, spomienky boli už vycucané nami, telo zhnije, ale čistý cit už prežil to najlepšie, dôležitejšie je to čo je vo vnútri-abstraktné Kráľovná krásoty-dáva žene krásne mená, ale krása nie je všetko základným princípom-kontrast hl.myšlienka(smrť)-mrcina-je len obraz spoločnosti-prehnitosť spoločnosti a nespoločenskosť človeka
  • pripomína milovanej, že ona bude niekedy takto hniť tiež, každý človek jedného dňa zomrie

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.