Remarque, Urban

E. M. REMARQUE nemecký autor, medzivojnového obdobia →Gertrúda Steinová- stratená generácia dobrovoľník vo vojne-zranený inšpiroval ho-Hemingway NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO román hrdina je aj rozprávač sú mladí ľudia, ktorých vojna ovplyvnila natoľko, že nie sú schopní včleniť sa do spoločnosti rozprávač- 1.os, ich-forma, priamy Motto: „Táto kniha nechce byť obžalobou, ani vyznaním, chce sa iba […]


E. M. REMARQUE

  • nemecký autor, medzivojnového obdobia →Gertrúda Steinová- stratená generácia
  • dobrovoľník vo vojne-zranený
  • inšpiroval ho-Hemingway

NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO

  • román
  • hrdina je aj rozprávač
  • sú mladí ľudia, ktorých vojna ovplyvnila natoľko, že nie sú schopní včleniť sa do spoločnosti
  • rozprávač- 1.os, ich-forma, priamy
  • Motto: „Táto kniha nechce byť obžalobou, ani vyznaním, chce sa iba pokúsiť vydať svedectvo o generácii, ktorú poznačila vojna, i keď unikla jej granátom.“
  • situovaný román, 20.storočí
  • naturalistické pasáže
  • generačné rozdiely
  • ku koncu príbehu sa rozprávač mení
  • v mozaike Paul rozpráva aj v retrospektíve a aj v realite
  • pasáže, kde je opísaná tragédia často naturalisticky (črevo) a expresionisticky
  • v románe sa strieda reflexia
obsah
postavy

– Paul Bäumer-rozprávač-na záver zomrie
– Katzinsky
– Kammerich-Paulov spolužiak, amputovali mu nohu→zomrel
– Kantorek- triedny profesor, presvedčil celú triedu, aby narukovali
– Himmelstoss-desiatnik, v civile-poštár
– vo výcvikoch si vybíjal zlosť na nováčikoch
– Detering-tvrdí, že vo vojne trpia zvieratá (milovník zvierat)
– Leer-Paulov spolužiak, bohém, básnik, má rád ženy

  • Paul zabil FR v zákope→neskôr si o ňom zistil informácie a jedného dňa navštívil

jeho rodinu. Paul sa chcel stať typografom. lebo aj mŕtvy vojak ním bol- náhrada za FR vojaka

  • čižmy boli symbolom smrti
Látka
  • autor opisuje vojnové hrôzy, ktoré prežil
Téma
  • príbeh začína tým, že Paul rozpráva o svojich spolužiakoch
Tvar
  • Román je napísaný v epizódach (kapitolách) a je rozdelený na odseky (12.kapitol)
Ťažisko
  • 10 týždňový výcvik pod vedením tyrana
  • opis vojnových hrôz, situácie v zákopoch, bombardovanie
  • záverečný odsek v 3.os. lebo Paul umiera na zadusenie plynom→zomrel, keď sa už začal vyhlasovať mier
  • Autor nakoniec diela poznamenal ako v správach: Na západe nič nového

MILO URBAN

  • netvorí typickú lyrizovanú prózu, ale jeho štýl písania má veľa lyrických prvkov
  • medzivojnové obdobie
  • autor stratenej generácie

ŽIVÝ BIČ

  • dej zasadený do dedinského prostredia
  • 1. svetová vojna
téma
  • 1.sv.vojna-sprostredkovane-vojna sa ich priamo nedotkla
  • psychické následky vojny, túžba po slobode, krutosť vojny, nespravodlivosť
látka
  • vojnové obdobie, dedinské prostredie
problém
  • muži odišli do vojny→“stratené ruky“
  • Rástočania prišli o pracovnú silu, musia pracovať aj ženy a aj deti
  • Adam Hlavaj + Eva Hlavajová = Adamko
  • Ondrej Koreň-prichádza s nemým svedectvom o vojne, vojnový invalid bez ruky a nemý
  • ľudská troska
  • nie je schopný vydať svedectvo
  • notár Okolický-záporná postava, zneužíva Evu, organizoval mužov z/do vojny
  • Ilčička,Štefan Ilčič-Štefan váha, či ísť na vojnu, nechce kvôli matke, napokon išiel, ale z vojny sa už nevrátil
postavy
  • neidealizované postavy, podáva ich tak ako sú, kruté až surové
  • poukazuje na alkoholizmus a násilie na dedine, hierarchia v dedine
  • majú tragické osudy
  • svedectvá o krutosti vojny-mnoho mŕtvych, zranených invalidov
  • alkoholizmus, násilie, hierarchia na dedine
  • smútok, zošalenie, samovraždy
  • kolektívny hrdina
  • kolektívna nenávisť-Rástočania↔Okolický tvar-hrdina románu je kolektívny
  • rozpávací slohový postup
  • rozprávač: 3.os. VŠEVEDIACI
  • kronikársky (reťazový)
  • román

Kompozícia rozdelená na 2. časti

  1. Stratené ruky (pretože chlapy odchádzajú od žien)
  2. Adam Hlavaj
  3. Adam ide na vojnu a nechá dieťa a Evu(manželku) samé. Eva pracuje ťažko aj za neho notár-znásilní Evu pokiaľ je Adam preč, keď otehotnela, volali ju pobehlica Eva sa utopila (samovražda)

b)Adam ušial z vojny
– vrátil sa domov, ale nikto tam nebol
– o dieťa sa stará Ilčíčka
– Adam ide za Ilčíčkou, opisuje vojnu a ona mu rozpovedala tragédiu
– notár sa postaral o to, aby Adam išiel do väzenia
– chlapi, ktorí sa rozprávajú v krčme, vyslobodia Adama z väzenia
– Adam sa chce pomstiť (notár pocíti kolektívnu nenávisť), ale bolo mu ho ľúto, lebo notár ochrnul na polovicu tela
– všetci boli nahnevaní na notára a hodili ho do rieky
– Adam bol spokojný, že je slobodný
– poukazuje na vojnu cez ženu
– Evu v dedine pomenujú „Radodajkou“ lebo si ju násilím zoberie Okolický
– Okolický jej ponúkne návrat Adama z vojny za vydaj, ale nevrátil sa
– otehotnela násilím, bola vzatá a znásilnená
– Adam bol nezvestný
– analyzovať a porovnať obdobie 1.sv.vojny
– slohový postup, látka, hrdinovia, rozprávač

REMARGUE

  • vojna ukázaná priamo v zákopoch na bojisku

URBAN

  • život dedinčanov, vojna sa dotkla ľudí,ktorí sa vrátili zohavení domov a sú svedectvom pre ostatných dedinčanov

EXPRESIONIZMUS

expresionizmus-silné zasiahnutie čitateľa

  • pejoratíva
  • lit. smer
  • apeluje na hrôzy v

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.