Remarque, Urban
E. M. REMARQUE nemecký autor, medzivojnového obdobia →Gertrúda Steinová- stratená generácia dobrovoľník vo vojne-zranený inšpiroval ho-Hemingway NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO román hrdina je aj rozprávač sú mladí ľudia, ktorých vojna ovplyvnila natoľko, že nie sú schopní včleniť sa do spoločnosti rozprávač- 1.os, ich-forma, priamy Motto: „Táto kniha nechce byť obžalobou, ani vyznaním, chce sa iba […]
E. M. REMARQUE
- nemecký autor, medzivojnového obdobia →Gertrúda Steinová- stratená generácia
- dobrovoľník vo vojne-zranený
- inšpiroval ho-Hemingway
NA ZÁPADE NIČ NOVÉHO
- román
- hrdina je aj rozprávač
- sú mladí ľudia, ktorých vojna ovplyvnila natoľko, že nie sú schopní včleniť sa do spoločnosti
- rozprávač- 1.os, ich-forma, priamy
- Motto: „Táto kniha nechce byť obžalobou, ani vyznaním, chce sa iba pokúsiť vydať svedectvo o generácii, ktorú poznačila vojna, i keď unikla jej granátom.“
- situovaný román, 20.storočí
- naturalistické pasáže
- generačné rozdiely
- ku koncu príbehu sa rozprávač mení
- v mozaike Paul rozpráva aj v retrospektíve a aj v realite
- pasáže, kde je opísaná tragédia často naturalisticky (črevo) a expresionisticky
- v románe sa strieda reflexia
obsah
postavy
– Paul Bäumer-rozprávač-na záver zomrie
– Katzinsky
– Kammerich-Paulov spolužiak, amputovali mu nohu→zomrel
– Kantorek- triedny profesor, presvedčil celú triedu, aby narukovali
– Himmelstoss-desiatnik, v civile-poštár
– vo výcvikoch si vybíjal zlosť na nováčikoch
– Detering-tvrdí, že vo vojne trpia zvieratá (milovník zvierat)
– Leer-Paulov spolužiak, bohém, básnik, má rád ženy
- Paul zabil FR v zákope→neskôr si o ňom zistil informácie a jedného dňa navštívil
jeho rodinu. Paul sa chcel stať typografom. lebo aj mŕtvy vojak ním bol- náhrada za FR vojaka
- čižmy boli symbolom smrti
Látka
- autor opisuje vojnové hrôzy, ktoré prežil
Téma
- príbeh začína tým, že Paul rozpráva o svojich spolužiakoch
Tvar
- Román je napísaný v epizódach (kapitolách) a je rozdelený na odseky (12.kapitol)
Ťažisko
- 10 týždňový výcvik pod vedením tyrana
- opis vojnových hrôz, situácie v zákopoch, bombardovanie
- záverečný odsek v 3.os. lebo Paul umiera na zadusenie plynom→zomrel, keď sa už začal vyhlasovať mier
- Autor nakoniec diela poznamenal ako v správach: Na západe nič nového
MILO URBAN
- netvorí typickú lyrizovanú prózu, ale jeho štýl písania má veľa lyrických prvkov
- medzivojnové obdobie
- autor stratenej generácie
ŽIVÝ BIČ
- dej zasadený do dedinského prostredia
- 1. svetová vojna
téma
- 1.sv.vojna-sprostredkovane-vojna sa ich priamo nedotkla
- psychické následky vojny, túžba po slobode, krutosť vojny, nespravodlivosť
látka
- vojnové obdobie, dedinské prostredie
problém
- muži odišli do vojny→“stratené ruky“
- Rástočania prišli o pracovnú silu, musia pracovať aj ženy a aj deti
- Adam Hlavaj + Eva Hlavajová = Adamko
- Ondrej Koreň-prichádza s nemým svedectvom o vojne, vojnový invalid bez ruky a nemý
- ľudská troska
- nie je schopný vydať svedectvo
- notár Okolický-záporná postava, zneužíva Evu, organizoval mužov z/do vojny
- Ilčička,Štefan Ilčič-Štefan váha, či ísť na vojnu, nechce kvôli matke, napokon išiel, ale z vojny sa už nevrátil
postavy
- neidealizované postavy, podáva ich tak ako sú, kruté až surové
- poukazuje na alkoholizmus a násilie na dedine, hierarchia v dedine
- majú tragické osudy
- svedectvá o krutosti vojny-mnoho mŕtvych, zranených invalidov
- alkoholizmus, násilie, hierarchia na dedine
- smútok, zošalenie, samovraždy
- kolektívny hrdina
- kolektívna nenávisť-Rástočania↔Okolický tvar-hrdina románu je kolektívny
- rozpávací slohový postup
- rozprávač: 3.os. VŠEVEDIACI
- kronikársky (reťazový)
- román
Kompozícia rozdelená na 2. časti
- Stratené ruky (pretože chlapy odchádzajú od žien)
- Adam Hlavaj
- Adam ide na vojnu a nechá dieťa a Evu(manželku) samé. Eva pracuje ťažko aj za neho notár-znásilní Evu pokiaľ je Adam preč, keď otehotnela, volali ju pobehlica Eva sa utopila (samovražda)
b)Adam ušial z vojny
– vrátil sa domov, ale nikto tam nebol
– o dieťa sa stará Ilčíčka
– Adam ide za Ilčíčkou, opisuje vojnu a ona mu rozpovedala tragédiu
– notár sa postaral o to, aby Adam išiel do väzenia
– chlapi, ktorí sa rozprávajú v krčme, vyslobodia Adama z väzenia
– Adam sa chce pomstiť (notár pocíti kolektívnu nenávisť), ale bolo mu ho ľúto, lebo notár ochrnul na polovicu tela
– všetci boli nahnevaní na notára a hodili ho do rieky
– Adam bol spokojný, že je slobodný
– poukazuje na vojnu cez ženu
– Evu v dedine pomenujú „Radodajkou“ lebo si ju násilím zoberie Okolický
– Okolický jej ponúkne návrat Adama z vojny za vydaj, ale nevrátil sa
– otehotnela násilím, bola vzatá a znásilnená
– Adam bol nezvestný
– analyzovať a porovnať obdobie 1.sv.vojny
– slohový postup, látka, hrdinovia, rozprávač
REMARGUE
- vojna ukázaná priamo v zákopoch na bojisku
URBAN
- život dedinčanov, vojna sa dotkla ľudí,ktorí sa vrátili zohavení domov a sú svedectvom pre ostatných dedinčanov
EXPRESIONIZMUS
expresionizmus-silné zasiahnutie čitateľa
- pejoratíva
- lit. smer
- apeluje na hrôzy v
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.