Ján Kollár, Andrej Sládkovič
lyrika ako literárny druh(charakterizovať), časomiera u Kollára do ktorého obdobia patria, aké osobné zážitky ich viedli k tomuto napísaniu, aký bol rozdiel v postoji básnikov k žene charakterizovať veršový systém, symboly a básnické prostriedky, ktoré autor používa vymenovať 4 jazyky, ktoré uznáva Kollár aký je rozdiel v postojoch lásky k žene LYRIKA je lit.druh, ktorý vyjadruje pocity, myšlienky, dojmy, nálady a úvahy […]
- lyrika ako literárny druh(charakterizovať), časomiera u Kollára
- do ktorého obdobia patria, aké osobné zážitky ich viedli k tomuto napísaniu, aký bol rozdiel v postoji básnikov k žene
- charakterizovať veršový systém, symboly a básnické prostriedky, ktoré autor používa
- vymenovať 4 jazyky, ktoré uznáva Kollár
- aký je rozdiel v postojoch lásky k žene
LYRIKA
- je lit.druh, ktorý vyjadruje pocity, myšlienky, dojmy, nálady a úvahy autora alebo hrdinu,odzrkadľuje stav. Lyrický text sa realizuje básnickými (poetickými) prostriedkami.
- rozlišujeme lyriku: prírodnú, sociálnu, politickú, ľúbostnú, reflexívnu…
ZNAKY
- rytmus, verš
- nedejovosť
- monologickosť
- obrazovosť
- opis, reflexia
- žánre-pieseň, óda, hymnus(chvála),elégia(žalospev), žalm, epigram, lyrickoepická báseň,poéma
KLASICIZMUS
- „classicus“-vzorný, príkladový, vynikajúci,návrat ku klasickým hodnotám
- filozofia racionalizmu – do popredia ľudský rozum (René Descartes)
- klasicizmus sa inšpiroval antikou, vzkriesenie antiky
- osvietenci – protifeudálne hnutie (Voltaire)
- striktné pravidlá→šablónové diela na povrch vychádza individualizmus
- typická je preň bernolákovčina
- Pravidlá:
ŽÁNRE
- vysoké – slávnostné, historické udalosti
- Óda
- Elégia-žalospev
- Tragédia
- Epos
- prvý epos-Ján Hollý (Veľkomoravské) „Sláv“ „Selanky“
- nízke – z každodenného života, bežní ľudia, žiadne vznešené námety
- Bájka
- Satira
- Komédia
- uskutočňovanie Slovenskej vzájomnosti podľa Kollára:
- idea – knižnice s výpožičkami
- uznávané jazyky: ruský, československý, chorvátsky, poľský
- Šafárik bol zástanca toho, aby aj menšiny mohli mať vlastný jazyk
JÁN KOLLÁR
- začiatok odb. klasicizmu
- čechoslovakista
- zbieral národné spievanky, ktoré boli aj inšpirácia pre Štúrovcov
- „Slávi dcéra“inšpirovaný Jakobeovou skladbou „Matka Slávi“
- chce reformovať slovenčinu, neuznáva Bernolákovčinu, chce československý jazyk
SLÁVY DCÉRA
- ústrednými témami Slávy dcéry sú ľúbostný cit a vlastenectvo
- celá skladba sa začína predslovom, kt.je najznámejšou časťou
hl.postava z básne Frederika Šmitová-dcéra nemeckého farára-matka jej nechcela dovoliť aby si ju Kollár zobral a až po 16 rokoch sa zobrali, po smrti Frederikinej matky
- pre Kollára bola Frederika veľkou inšpiráciou
- kompozícia:
- predslov (elégia)-žalospev nad slovenskou minulosťou, keď víťazilo násilie nad spravodlivosťou→napísané v časomiere-inšpirácia z antiky
- ľúbostné a vlastenecké znelky
- rozdelenie lásky medzi vlasť a ženu
- Frederika je znázornená ako MÍNA
- časomierny verš:
- prozodický systém
- organizovaný stopami→všetkými
4 –daktyl → d k k trochej → d k jamb → k d spondej → d d D-dlhá K-krátka
– vzniká rytmus striedaním dlhých a krátkych slabík:
– pentameter-5 stopový daktylský verš
– hexameter-6 stopový daktylský alebo daktylospondejský verš
– elegické disticho-spojenie pentametra a hexametra
- vlastenecké znelky-autor protestuje proti potupe, jeho inšpirácia z Nemecka, chýba nám národné povedomie, hrdosť, vyzýva Slovanov, aby boli hrdí a že ich určite čaká lepšia budúcnosť, výzva k pracovitosti
- budúcnosť Slovanov vidí v každodennej práci –pracovitosti
- reflexia o národe, vlasti a sprevádza ho popri tom Mína
- Bohyňa Slávi sa sťažuje pred bohmi, že si Slovania veľa vytrpeli v minulosti a tak si Slovania zaslúžia rovnaké postavenie medzi ostatnými národmi Tatry-národný symbol
dubisko-Rusko kmeň národov
- ČASTI:
- Predslov
- Sála
- Labe, Rén, Vltava
- Dunaj
- Léthé
- Acheron
ANDREJ SLÁDKOVIČ
- ROMANTIZMUS:
- spochybňovanie rozumu
- pravidlá nie sú striktné a predstavujú väčšiu slobodu, opieranie o city, iracionálno, fantázia
znaky
- cit ako láska
- autoštylizácia-lyrický hrdina stotožnený s autorom
- sentimemtalizmus
- rozpor medzi snom a skutočnosťou
- inšpirovaný ľudovou slovesnosťou-námety hlavne v baladách
- znaky sylabického prozodického systému-dieréza (prestávka)
- inšpirácia ľudovou piesňou
- striedavý rým
- rovnaký počet slabík vo verši
- štúrovec: Štúr, Kráľ, Chalúpka, Botto, Hodža, Botto, Hurban
- vlastným menom Braxatoris
- jeho tvorba nie je rozsiahla
- dielo „Detvan“-lyricko-epická skladba-príbeh o Martinovi a Elene, zidealizované postavy, aby boli zobrazené najlepšie vlastnosti slovenského ľudu
- striedavý rým: abab
MARÍNA
- dielo: „Marína“
- láska k vlasti a k Maríne mu splýva v jedno: Vlasť drahá ľúbiť v peknej Maríne, Marínu drahú v peknej otčine a obe v jednom objímať!
lyricko-epická
- ľúbostná (miluje Marínu) a reflexívna (skrze lásky k vlasti vyjadruje lásku k žene) lyrika
- vlastným ľúbosným zážitkom, ale i s predsudkami niektorých štúrovcov, ktorí odsudzovali lásku k žene sa vyrovnal v básnickej skladbe
- lyrická skladba, zároveň je Marína aj symbolom krásy, lásky, mladosti
- má 2 veľké časti:
prvá- básnik si pripomína šťastné dni lásky v druhej časti- láska nadobúda nadosobný, spoločenský charakter
- autor sa vysporiada s nešťastnou láskou, lebo prišiel o Máriu a tak sa orientuje na lásku k vlasti
- anafora-umelecký prostriedok, ktorý sa vyskytuje v básni→opakovanie slov na zač.vety
hl.postava: Mária Pišlová (vydala sa za bohatého pernikára) sa stane ideálom-sklamanie, nie je to len ideálna deva
- jediný zo Štúrovcov, ktorý sa opovážil vyjadriť lásku k žene
- používa pojmy: láska, krása, mladosť (pokiaľ je človek šťastný)
- hrad Sitina: tento kraj mu ukázal lásku, vždy myslí iba na Marínu
- láska k Sitnu
- opisuje bytosť (bohyňu Vernosti), kt. mu dáva knihu a na každej strane vidí Marínu
- hovorí o sklamaní, zranení, aké to je hrozné, keď je človek plný túžby, hovorí aj o strate lásky- keď nie je súden,é aby bola láska naplnená, akoby sa žena zmenila pri nenaplnenej láske na vílu a letia spolu preč, ale mládenec jej oznámi, že sa musí vrátiť a tak sa Víla rozplynie a musí sa vrátiť k láske k vlasti
- opisuje prírodu- Ďumbier
- Štúr kritizuje –že Sládkovič vyzdvihuje lásku k žene, nie k vlasti
- delí svoje ♥ na polovicu-žena a vlasť
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.