Postmoderna – próza po 1945 – Peter Jaroš, Dušan Mitana
PETER JAROŠ začína mestskými témami- mestská problematika debutant 63–64 čerpá inšpiráciu z: z magického realizmi: G.G.Marqiuz realizmus obohatený o magické (nadprirodzené, snové) prvky popri realite FR románu A.R.Grillet – „Žaluzie“ oko kamery-autor opisuje iba z jedného pohladu, z vonkajška práca s časom bol filmový scenáristom, spisovateľom noviel,románov pochádza z Hybe román: „Tisíc ročná včela“ voľné pokračovanie „Nemé ucho, hluché oko“ debut: „Popoludnie […]
PETER JAROŠ
- začína mestskými témami- mestská problematika
- debutant 63–64
- čerpá inšpiráciu z:
- z magického realizmi: G.G.Marqiuz
- realizmus obohatený o magické (nadprirodzené, snové)
- prvky popri realite
- FR románu A.R.Grillet – „Žaluzie“
- oko kamery-autor opisuje iba z jedného pohladu, z vonkajška
- práca s časom
- bol filmový scenáristom, spisovateľom noviel,románov
- pochádza z Hybe
- román: „Tisíc ročná včela“ voľné pokračovanie „Nemé ucho, hluché oko“
- debut: „Popoludnie na terase“ + zbierka noviel: „Urob mi more“ = zahrňajú novely
z mestského prostredia, problémi mladých ľudí, láska, vzťahy, priateľstvo
- Na rozdiel od realistov Jarošova dedina je iná zobrazuje tajomné, dramatické prostredie, dynamickosť
- Prelína sa realista, fantázia (výmysel,sen), prvky grotesky, paródie
- Sú to hravé a humoristicky ladené texty, vážne témy vie spracovať žartovne
- Veľmi dobrá štylistika
- próza – „Pachohybský zbojník“
- dielo: „Tisíc ročná včela“ – Peter Jaroš
- má bohatú dejovú líniu v Hybe na prelome 18.-19.stor.
- zachytáva 3 desaťročia (30r.)
- dej je opisom života 3 generácií- generačný román- rodina Pichandovci
DEJ
Martin
- včelár, murár, ideálny chlap
- odmietal chodiť do kostola
- sníval,že pôjde na Madagaskar
- radil ako treba pestovať aby bola úroda
- v tejto generácii je patriarchárna harmónia , neskôr sa vytratila
- postupy modernej prózy
- pasáže z:
- kroniky obce Hybe- citácie z dokumentárnych textov
- novinové správy
- dáva rady o ovocinárstve
- bohaté na kombináciu štýlov
- dej zhumorňujú sny, túžby, predstavy, neskutočné javy
- striedanie tragických a humorných príbehov
- eufemizmi-zjemňujúce slová
- scény so sytuačným humorom – irónia, satira, paródia
- odohrávajú sa 2 roviny: – práca
- láska—krásna, čistá, verná, úprimná, zmyselná, zradná,krutá, tragická
- vyzdvihuje v Slovákoch: pracovitosť, vytrvalosť, životaschopnosť
DUŠAN MITANA
- vstúpil do lit. v 70.rokoch
- debut (r.70)- „Psie dni“
- výrazný vplyv existencializmu
- stavy úzkosti
- mladí ľudia, kt.si nevedia nájsť miesto v spoločnosti
- napísané netradične- epickými postupmi
Zbierka próz: „Nočné správy“
- rieši krízy dnešných mladých ľudí
- snažia sa,ale nenachádzajú východisko zo sytuácie v ktorej sa objavili
Román: „Koniec hry“
- s detektívnou zápletkou (vražda)
- matka zoberie vinu za syna na seba, vražda v afekte, zobrazenie morálnej krízy v spoločnosti
Román: „Hľadanie strateného autora“
- schizofrenický spisovateľ, kt. sa volá Tomáš Eliáš a dáva si
- pseudonimum – Dušan Mitana
- viacero filozofických rovín
- kapitoly:
- „Z nočníku“
- „Rozhovor s Luciferom“
- dopĺňa ho postmoderný slovník-malý encyklopedický slovník
- hra s čitateľom
- hľadanie zmyslu ľudskej existencie
Dielo: „Vôňa húb“
- Dušan Mitana -poviedka
- ZNAKY: – irónia
- motívy sna, predstavivosť
- úplne neukončené- spolupráca s čitateľom
- nie je ideálny typ hrdinu
- miešanie prúdov,smerov
- kritika
- miestami expresionizmus
- opis prírody
- práca s podvedomím
- hl.problém- Kríza v rodine
- Hra s bublifukom metafora na vzťah v rodine
- pokusy o zblíženie sa ,bubliny sa rozplynú už len pri náznaku dotyku
- Rôzna vôňa húb- popis atmosfér
- Postava si nie je vedomá svojho činu (nevery) ,že ako veľmi mohol ublížiť
- Jaroš opisuje v diele intímnu chvíľu medzi mužom a ženou a to je úplný protiklad od Mitanu a Tatarku
- hl.motívy,kt. sú použité,hl. idea, čo rieši próza, vyhľadať znaky postmoderného textu,symbolika, 3 ukážky
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.