Postmoderna – próza po 1945 – Peter Jaroš, Dušan Mitana

PETER JAROŠ začína mestskými témami- mestská problematika debutant 63–64 čerpá inšpiráciu z: z magického realizmi: G.G.Marqiuz realizmus obohatený o magické (nadprirodzené, snové) prvky popri realite FR románu A.R.Grillet – „Žaluzie“ oko kamery-autor opisuje iba z jedného pohladu, z vonkajška práca s časom bol filmový scenáristom, spisovateľom noviel,románov pochádza z Hybe román: „Tisíc ročná včela“ voľné pokračovanie „Nemé ucho, hluché oko“ debut: „Popoludnie […]


PETER JAROŠ

  • začína mestskými témami- mestská problematika
  • debutant 63–64
  • čerpá inšpiráciu z:
  • z magického realizmi: G.G.Marqiuz
  • realizmus obohatený o magické (nadprirodzené, snové)
  • prvky popri realite
  • FR románu A.R.Grillet – „Žaluzie“
  • oko kamery-autor opisuje iba z jedného pohladu, z vonkajška
  • práca s časom
  • bol filmový scenáristom, spisovateľom noviel,románov
  • pochádza z Hybe
  • román: „Tisíc ročná včela“ voľné pokračovanie „Nemé ucho, hluché oko
  • debut: „Popoludnie na terase“ + zbierka noviel: „Urob mi more“ = zahrňajú novely

z mestského prostredia, problémi mladých ľudí, láska, vzťahy, priateľstvo

  • Na rozdiel od realistov Jarošova dedina je iná zobrazuje tajomné, dramatické prostredie, dynamickosť
  • Prelína sa realista, fantázia (výmysel,sen), prvky grotesky, paródie
  • Sú to hravé a humoristicky ladené texty, vážne témy vie spracovať žartovne
  • Veľmi dobrá štylistika
  • próza – „Pachohybský zbojník
  • dielo: „Tisíc ročná včela“ – Peter Jaroš
  • má bohatú dejovú líniu v Hybe na prelome 18.-19.stor.
  • zachytáva 3 desaťročia (30r.)
  • dej je opisom života 3 generácií- generačný román- rodina Pichandovci

DEJ

Martin
  • včelár, murár, ideálny chlap
  • odmietal chodiť do kostola
  • sníval,že pôjde na Madagaskar
  • radil ako treba pestovať aby bola úroda
  • v tejto generácii je patriarchárna harmónia , neskôr sa vytratila
  • postupy modernej prózy
  • pasáže z:
    • kroniky obce Hybe- citácie z dokumentárnych textov
    • novinové správy
    • dáva rady o ovocinárstve
  • bohaté na kombináciu štýlov
  • dej zhumorňujú sny, túžby, predstavy, neskutočné javy
  • striedanie tragických a humorných príbehov
  • eufemizmi-zjemňujúce slová
  • scény so sytuačným humorom – irónia, satira, paródia
  • odohrávajú sa 2 roviny: – práca
  • láska—krásna, čistá, verná, úprimná, zmyselná, zradná,krutá, tragická
  • vyzdvihuje v Slovákoch: pracovitosť, vytrvalosť, životaschopnosť

DUŠAN MITANA

  • vstúpil do lit. v 70.rokoch
  • debut (r.70)- „Psie dni
  • výrazný vplyv existencializmu
  • stavy úzkosti
  • mladí ľudia, kt.si nevedia nájsť miesto v spoločnosti
  • napísané netradične- epickými postupmi

Zbierka próz: „Nočné správy“

  • rieši krízy dnešných mladých ľudí
  • snažia sa,ale nenachádzajú východisko zo sytuácie v ktorej sa objavili

Román: „Koniec hry“

  • s detektívnou zápletkou (vražda)
  • matka zoberie vinu za syna na seba, vražda v afekte, zobrazenie morálnej krízy v spoločnosti

Román: „Hľadanie strateného autora“

  • schizofrenický spisovateľ, kt. sa volá Tomáš Eliáš a dáva si
  • pseudonimum – Dušan Mitana
  • viacero filozofických rovín
  • kapitoly:
    • „Z nočníku“
    • „Rozhovor s Luciferom“
  • dopĺňa ho postmoderný slovník-malý encyklopedický slovník
  • hra s čitateľom
  • hľadanie zmyslu ľudskej existencie

Dielo: „Vôňa húb“

  • Dušan Mitana -poviedka
  • ZNAKY: – irónia
  • motívy sna, predstavivosť
  • úplne neukončené- spolupráca s čitateľom
  • nie je ideálny typ hrdinu
  • miešanie prúdov,smerov
  • kritika
  • miestami expresionizmus
  • opis prírody
  • práca s podvedomím
  • hl.problém- Kríza v rodine
  • Hra s bublifukom metafora na vzťah v rodine
  • pokusy o zblíženie sa ,bubliny sa rozplynú už len pri náznaku dotyku
  • Rôzna vôňa húb- popis atmosfér
  • Postava si nie je vedomá svojho činu (nevery) ,že ako veľmi mohol ublížiť
  • Jaroš opisuje v diele intímnu chvíľu medzi mužom a ženou a to je úplný protiklad od Mitanu a Tatarku
  • hl.motívy,kt. sú použité,hl. idea, čo rieši próza, vyhľadať znaky postmoderného textu,symbolika, 3 ukážky

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.