Shakespeare, Lasica a Satinský
definovať tragédiu (znaky) – druh drámy, 5 kompozičných častí, pochmúrny dej, tragický koniec, hrdina postavený voči prekážke, charakter postavy, individualizmus, racionalizmus, senzualizmus DRÁMA katarzný dej – každý by mal odchádzať poučený text – hlavný -repliky vedľajší- autorov text protiklady členenie – dejstvá-obrazy-výstupy-repliky – DEJSTVO = čas – OBRAZ = scéna, dekorácia, kulisy, prostredie – VÝSTUP = postava príde – […]
- definovať tragédiu (znaky) – druh drámy, 5 kompozičných častí, pochmúrny dej, tragický koniec, hrdina postavený voči prekážke, charakter postavy, individualizmus, racionalizmus, senzualizmus
DRÁMA
- katarzný dej – každý by mal odchádzať poučený
text – hlavný -repliky
- vedľajší- autorov text
- protiklady
členenie
– dejstvá-obrazy-výstupy-repliky
– DEJSTVO = čas
– OBRAZ = scéna, dekorácia, kulisy, prostredie
– VÝSTUP = postava príde
– REPLIKA = prehovor postavy
kompozícia
– expozícia (úvod)
– kolízia (zápletka)
– kríza (napätie)
– peripetia (zauzľovanie)
– katastrofa (rozuzlenie)
- Grécko – klasická koncepcia drámy
- Aristoteles: pravidlo 3 jednôt:
- MIESTO – jedno prostredie
- DEJ – iba 1 zápletka
- ČAS – kolízia max. 24–36 h
HUMANIZMUS A RENESANCIA – DRÁMA
- z antiky: racionalizmus, individualizmus, senzualizmus, práca s farbami, zmysľové vnímanie
- prvý krát v Taliansku
- klasická renesancia – vytvorí divadelný priestor
- hladisko
- javisko
- opona,malované dekorácie
- v kontraste k Tal. Anglická renesancia bola úplným kontrastom – divadlo veľmi strohé (pod holým nebom) hlavnou podstatov bol herec, text a dramatika
SHAKESPEARE
- slávne Shakespearove divadlo Globe
- jeho doba predstavuje Alžbetínsku epochu divadla
- pod javiskom priestor-pit jama, dookola galéria, lóže kruhovo obopínali javisko a pit divadlo odráža soc.postavenie osadenstva, pôdoris je osemuholník
- hralo sa-pod holým nebom, za dennáho svetla
- scéna nebola zložitá, ale kostými boli veľmi nákladné, prvý nápad požičovne divadelných kostímov
- ženy v divadle nehrali – ich postavy hrali mladí chlapci
HAMLET
- dráma intelektu
- psychologická dráma, tragédia
- čerpal z antickej drámy
- zbor nie je
- 5 dejstiev – 5 častí, ale prológ a epilóg nie je
- katarzia-má skrytú hodnotu-apel
- autor čerpá z povesti-príbeh zo stredovekej kroniky 12. st.
obsah
- Elsinor-hrad-Dánsko
- na tróne Klaudius-zabil kráľa (svojho brata) aby išiel na trón a zoberie si Gertrúdu (Hamletovu matku)
- Hamlet aj po 2 mesiacoch chodí v čiernom a smúti
- Hamletov priateľ Horacio (spolužiak)
- dvorný radca Polonius-dcéra Ofélia (Hamletova milá)-pomiatla sa
- syn Leartes
- Fortinbras-chce sa zmocniť zámku
- Horácius povie o duchovi Hamletovi a duch povie Hamletovi, že s ním chce hovoriť-je duchom Hamletovho otca a povie mu pravdu, že mu Klaudius nalial do ucha jed
- Hamlet to chce dokázať a pomstiť otca
- začne predstierať, že sa pomiatol –divadlo v divadle
2.dejstvo
- začne sa šíriť, že nieči nie je vporiadku s Hamletom
- predvádza svoje pobláznenie pred celou rodinou
3.dejstvo
- začne predstavením
- herci hrajú nemú hru
- Klaudius keď videl predstavenie Hamlet bol spokojný lebo Klaudius sa nezvládol pozerať na hru
- Klaudius sa snaží zo strachu zbaviť Hamleta, že ho pošle do Anglicka
- Gertrúda sa porozprávala s Hamletom a nechce veriť, že Klaudius zabiljej manžela
- Hamlet omylom zabil Poloria
- Kráľ chce aby Hamlet odišiel ľodou do Anglicka
- Hamlet sa začal skrývať v okolí Elsinoru a je v kontakte s Horáciom
- Ofélia sa pometie z nešťastia z Hamleta a +otca a Ofélia zomrie utopením
- Hamlet oznamuje príchod-zakopávajú Oféliu a zrazu nájdu lebku dvorného šaša.Hamlet sa s ňou rozpráva. Po pohrebe Leartes(zasiahne Hamleta a zomrie na otravu jedom) bojuje s Hamletom
- Horacius vyjadrí pravdu o Klaudiusovi
- zápletka: vražda, pomsta
- psychologická dráma mladého človeka, predstavujúca abstrakcie ľudského intelektu
- Hamlet= sám proti všetkým, taktik, obhajoba pravdy (spravodlivosti)
- mystický princíp – duch- Hamletov mŕtvy otec
- senzualizmus: Hamlet- čierne farby, Ofélia- biela, bledá
- apel na hmat ako zmysel
- veľký či malý všetci skončia rovnako
SHAKESPEAROVE DIELA
- súbor lyrických textov
- komédie:
- „Sen noci svätojánskej“, „Mnoho kriku pre nič“
- tragédia:
- „Hamlet“, „Rómeo a Júlia“
- historické hry:
- „Heinrich VI.“, „Richard III.“
LASICA A SATINSKÝ
- 60.roky-autorská dvojca-autorské divadlo-píšu sami pre seba, potom to prezentujú
- kabaretové divadko
- humorisi, poukazovali na spoločenské neduhy (nesloboda, schizofrénia doby
- v 70 r. sa stiahli = zákaz
kabaretné pásma :
„Nikto nie je za dverami“ „Ktosi je za dverami“ „Nečakanie na Godota“ „Soiree“ „Náš priateľ René“
- Satinský: nechápaný, prízemnejší, priamočiary, dobrák, optimista
- Lasica: múdrejší, vysvetlí, skeptik, filozofujúci, inteligent
- inšpirácia z každodenných námetov, témy neslobody, pokrytectva, narážky na absenciu fungovania systému, v nových verziách (premiérujú) Ťapákovcov…→ spracúvajú nepriamo, predstierajú najivitu,hlúposť aby hovorili veci priamo = Haškovká črta (Dobrý vojak Švejk- človek, ktorý vykričí všetko čo sa mu nepáči, všetko mu prejde lebo je pokladaný za blbečka )
- paródia: hyperbola, naivita, dianie nového zmyslu pôvodnému deju
- hrali sa so slovami, zdeformovali slová (byť či nebyť → piť či nepiť)
- inteligentný humor („Náš priateľ René“- treba vediet o čom to je, aby človek pochopil narážky), núti rozmýšľať, prekvapivé pointy, prvky absurdného divadla
(„Nečakanie na Godota“)
- Vzťah medzi tradičným dielom a paródiou, určiť zdroj a charakter humoru v ukážke
- Lasica a Satinský hovotia o diele „Hamlet“
- rovnaké postavy ako v Hamletovi, narážky, duchovia
- „od rána do večera bububu“ – doba neslobody, neustáli strach, ľudia nevedeli čo mohli čo nemohli povedať, za všetkým sa mohlo čokoľvek hľadať
- hyperbola-Polóniovi trčí z brucha dýka —„čo už si tý ľudia nedovolia, držať tvoju dýku v bruchu“
- zdroj humoru: Hamlet, cez neho kritika doby
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.