Shakespeare, Lasica a Satinský

definovať tragédiu (znaky) – druh drámy, 5 kompozičných častí, pochmúrny dej, tragický koniec, hrdina postavený voči prekážke, charakter postavy, individualizmus, racionalizmus, senzualizmus DRÁMA katarzný dej – každý by mal odchádzať poučený text – hlavný -repliky vedľajší- autorov text protiklady členenie – dejstvá-obrazy-výstupy-repliky – DEJSTVO = čas – OBRAZ = scéna, dekorácia, kulisy, prostredie – VÝSTUP = postava príde – […]

  • definovať tragédiu (znaky) – druh drámy, 5 kompozičných častí, pochmúrny dej, tragický koniec, hrdina postavený voči prekážke, charakter postavy, individualizmus, racionalizmus, senzualizmus

DRÁMA

  • katarzný dej – každý by mal odchádzať poučený

text – hlavný -repliky

  • vedľajší- autorov text
  • protiklady
členenie

– dejstvá-obrazy-výstupy-repliky
– DEJSTVO = čas
– OBRAZ = scéna, dekorácia, kulisy, prostredie
– VÝSTUP = postava príde
– REPLIKA = prehovor postavy

kompozícia

– expozícia (úvod)
– kolízia (zápletka)
– kríza (napätie)
– peripetia (zauzľovanie)
– katastrofa (rozuzlenie)

  • Grécko – klasická koncepcia drámy
  • Aristoteles: pravidlo 3 jednôt:
    • MIESTO – jedno prostredie
    • DEJ – iba 1 zápletka
    • ČAS – kolízia  max. 24–36 h

HUMANIZMUS A RENESANCIA – DRÁMA

  • z antiky: racionalizmus, individualizmus, senzualizmus, práca s farbami, zmysľové vnímanie
  • prvý krát v Taliansku
  • klasická renesancia – vytvorí divadelný priestor
    • hladisko
    • javisko
    • opona,malované dekorácie
  • v kontraste k Tal. Anglická renesancia bola úplným kontrastom – divadlo veľmi strohé (pod holým nebom) hlavnou podstatov bol herec, text a dramatika

SHAKESPEARE

  • slávne Shakespearove divadlo Globe
  • jeho doba predstavuje Alžbetínsku epochu divadla
  • pod javiskom priestor-pit jama, dookola galéria, lóže kruhovo obopínali javisko a pit divadlo odráža soc.postavenie osadenstva, pôdoris je osemuholník
  • hralo sa-pod holým nebom, za dennáho svetla
  • scéna nebola zložitá, ale kostými boli veľmi nákladné, prvý nápad požičovne divadelných kostímov
  • ženy v divadle nehrali – ich postavy hrali mladí chlapci

HAMLET

  • dráma intelektu
  • psychologická dráma, tragédia
  • čerpal z antickej drámy
  • zbor nie je
  • 5 dejstiev – 5 častí, ale prológ a epilóg nie je
  • katarzia-má skrytú hodnotu-apel
  • autor čerpá z povesti-príbeh zo stredovekej kroniky 12. st.
obsah
  • Elsinor-hrad-Dánsko
  • na tróne Klaudius-zabil kráľa (svojho brata) aby išiel na trón a zoberie si Gertrúdu (Hamletovu matku)
  • Hamlet aj po 2 mesiacoch chodí v čiernom a smúti
  • Hamletov priateľ Horacio (spolužiak)
  • dvorný radca Polonius-dcéra Ofélia (Hamletova milá)-pomiatla sa
  • syn Leartes
  • Fortinbras-chce sa zmocniť zámku
  • Horácius povie o duchovi Hamletovi a duch povie Hamletovi, že s ním chce hovoriť-je duchom Hamletovho otca a povie mu pravdu, že mu Klaudius nalial do ucha jed
  • Hamlet to chce dokázať a pomstiť otca
  • začne predstierať, že sa pomiatol –divadlo v divadle

2.dejstvo

  • začne sa šíriť, že nieči nie je vporiadku s Hamletom
  • predvádza svoje pobláznenie pred celou rodinou

3.dejstvo

  • začne predstavením
  • herci hrajú nemú hru
  • Klaudius keď videl predstavenie Hamlet bol spokojný lebo Klaudius sa nezvládol pozerať na hru
  • Klaudius sa snaží zo strachu zbaviť Hamleta, že ho pošle do Anglicka
  • Gertrúda sa porozprávala s Hamletom a nechce veriť, že Klaudius zabiljej manžela
  • Hamlet omylom zabil Poloria
  • Kráľ chce aby Hamlet odišiel ľodou do Anglicka
  • Hamlet sa začal skrývať v okolí Elsinoru a je v kontakte s Horáciom
  • Ofélia sa pometie z nešťastia z Hamleta a +otca a Ofélia zomrie utopením
  • Hamlet oznamuje príchod-zakopávajú Oféliu a zrazu nájdu lebku dvorného šaša.Hamlet sa s ňou rozpráva. Po pohrebe Leartes(zasiahne Hamleta a zomrie na otravu jedom) bojuje s Hamletom
  • Horacius vyjadrí pravdu o Klaudiusovi
  • zápletka: vražda, pomsta
  • psychologická dráma mladého človeka, predstavujúca abstrakcie ľudského intelektu
  • Hamlet= sám proti všetkým, taktik, obhajoba pravdy (spravodlivosti)
  • mystický princíp – duch- Hamletov mŕtvy otec
  • senzualizmus: Hamlet- čierne farby, Ofélia- biela, bledá
    • apel na hmat ako zmysel
    • veľký či malý všetci skončia rovnako

SHAKESPEAROVE DIELA

  • súbor lyrických textov
  • komédie:
    • „Sen noci svätojánskej“, „Mnoho kriku pre nič“
  • tragédia:
    • „Hamlet“, „Rómeo a Júlia“
  • historické hry:
    • „Heinrich VI.“, „Richard III.“

LASICA A SATINSKÝ

  • 60.roky-autorská dvojca-autorské divadlo-píšu sami pre seba, potom to prezentujú
  • kabaretové divadko
  • humorisi, poukazovali na spoločenské neduhy (nesloboda, schizofrénia doby
  • v 70 r. sa stiahli = zákaz

kabaretné pásma :

„Nikto nie je za dverami“ „Ktosi je za dverami“ „Nečakanie na Godota“ „Soiree“ „Náš priateľ René“

  • Satinský: nechápaný, prízemnejší, priamočiary, dobrák, optimista
  • Lasica: múdrejší, vysvetlí, skeptik, filozofujúci, inteligent
  • inšpirácia z každodenných námetov, témy neslobody, pokrytectva, narážky na absenciu fungovania systému, v nových verziách (premiérujú) Ťapákovcov…→ spracúvajú nepriamo, predstierajú najivitu,hlúposť aby hovorili veci priamo = Haškovká črta (Dobrý vojak Švejk- človek, ktorý vykričí všetko čo sa mu nepáči, všetko mu prejde lebo je pokladaný za blbečka )
  • paródia: hyperbola, naivita, dianie nového zmyslu pôvodnému deju
  • hrali sa so slovami, zdeformovali slová (byť či nebyť → piť či nepiť)
  • inteligentný humor („Náš priateľ René“- treba vediet o čom to je, aby človek pochopil narážky), núti rozmýšľať, prekvapivé pointy, prvky absurdného divadla

(„Nečakanie na Godota“)

  • Vzťah medzi tradičným dielom a paródiou, určiť zdroj a charakter humoru v ukážke
  • Lasica a Satinský hovotia o diele „Hamlet“
  • rovnaké postavy ako v Hamletovi, narážky, duchovia
  • „od rána do večera bububu“ – doba neslobody, neustáli strach, ľudia nevedeli čo mohli čo nemohli povedať, za všetkým sa mohlo čokoľvek hľadať
  • hyperbola-Polóniovi trčí z brucha dýka —„čo už si tý ľudia nedovolia, držať tvoju dýku v bruchu“
  • zdroj humoru: Hamlet, cez neho kritika doby

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.