Ján Smrek, Rudolf Dilong, slovenská medzivojnová poézia
JÁN SMREK, RUDOLF DILONG Smrek-medzivojnové obdobie Dilong-kat.moderna spája ich lit.druh-lyrika Charakterizujte medzivojnovú literatúru, jej smery, myšlienkové smery na SVK, predstaviteľov vysvetliť pojem avantgarda + predstaviteľov k ukážkam priradiť prúd AVANTGARDA extravagantný, vytŕča z davu moderné umenie 20.stor., je hl.reakciou na vojnu ZNAKY kolektivizmus- vystupujú organizovane programové úsilie- prezentácia cez manifest experiment avantgardné zoskupenia: expresionizmus futurizmus dadaizmus konštruktivizmus […]
JÁN SMREK, RUDOLF DILONG
- Smrek-medzivojnové obdobie
- Dilong-kat.moderna
- spája ich lit.druh-lyrika
- Charakterizujte medzivojnovú literatúru, jej smery, myšlienkové smery na SVK, predstaviteľov
- vysvetliť pojem avantgarda + predstaviteľov
- k ukážkam priradiť prúd
AVANTGARDA
- extravagantný, vytŕča z davu
- moderné umenie 20.stor., je hl.reakciou na vojnu
ZNAKY
- kolektivizmus- vystupujú organizovane
- programové úsilie- prezentácia cez manifest
- experiment
- avantgardné zoskupenia:
- expresionizmus
- futurizmus
- dadaizmus
- konštruktivizmus
- surealizmus (psychika)
- kubizmus
SMERY
- vitalizmus (elán, optimizmus) vznik vo FR, zakladateľ- Hemmi Berqson
- na SVK reprezentuje Ján Smrek, „elan vital“- životná sila
- poetizmus v ČR Ján Smrek – reakcia na 1.sv.vojnu
- spríjemniť život, záujem o človeka, navnadenie zmyslového vnímania, princíp hravosti, práca s vôňou
SLOVENSKÁ MEDZIVOJNOVÁ POÉZIA
- myšlienkové smery:
- kat. moderna – duchovná poézia- ovplyvnená surrealistami+ poetizmom
- davisti – DAV- orientovaný socialisticky- Laco Novomestský
- nadrealisti – inšpirovaný surrealistami
- vitalizmus – Smrek- radosť, optimizmus
- dolorizmus – smútok, depresia
JÁN SMREK
VITALIZMSU
- myšlienkový prúd nie smer
- vznikol vo FR
- šírenie radosti, životný optimizmus
- založený na zmyslovom vnímaní
- očarenie okamihom
- avanturizmus- dobrodružstvo, túžba po spoznaní niečoho nového
- symbolizmus
- témy: žena, láska, priateľstvo, krása
- básnik od prírody-POETA NATUS
- impresívna lyrika-založená na dojme
- reflexívna lyrika-úvahová
- voľný verš- verš, v ktorom sa nepracuje s obvyklými prvkami prozódie (nemusí byť prísne dodržiavané ako vo viazanom ani prízvuk, ani dĺžka samohlások, ani rovnaký počet slabík vo verši) čo ale neznamená, že sa nemôže pracovať s rýmom
- uchytil sa ako redaktor a publikoval články
- týždenník Elán v Prahe ako redaktor prijímal príspevky mladých študentov
- EMSA-Edícia mladých slovenských autorov
- prvý debut: „Odsúdený k večitej žízni“ (doloristické pocity- smútok, bolesť, žial)
- naviazal na autorov: Krasko, Roy, Verlaine, Rikle
- Z charakterizujte zbierku- aké druhy lyrických básni poznáme ukázať na ukážkach vymenovať iných autorov
- Odôvodniť názov, aký je rým v básni
- Určiť syntaktické, lexikálne, tematické okruhy
Zbierka: Cválajúce dni
- druhý debut zbierka: „Cválajúce dni“- báseň: „Cválajúce dni“
- rým-voľný verš, funkcia rytmických činiteľov
- tvorí frázovanie, intonácia
- sylabotonická prozódia (min. počet rýmovaných slov)
- sú tu lexikálne (obsahová zložka) + tématické (zahraničné motívy) + syntaktické opakovania (zvolacie vety s pravideľnosťou sa opakujú)
- odkaz mladým básnikom
- v zmysle vitalizmu je z básnika cítiť civilizačné tempo, z kt. cítiť život = cítiť to aj z názvu
- spisovatelia sa dostanú všade k divákom a ukážu, že sa dá žiť s väčšou energiou
- odinterpretovanosť
- cítiť z tohto diela optimizmus, radosť zo života
- povzbudzujúca báseň, výzva pre mladých
Syntaktické
- rečnícke otázky, výkričníky
Hurá!, vpádime, Nevidíte?
Lexikálne
- obsahová zložka
- v zmysle vitalizmu- cítiť civilizačné tempo kypí život, nové obzory
- cítiť aj z názoru- nové obzory
- v prirovnanie k jazdcom- udávajú nový smer- ideme dopredu
Tematické
- výskyt tematických okruhov: kone, zahraničné motívy, mestský prvok
- balada noci májovej- „Anča“
balada – gradácia, ľud. slovesnosť, epika, dominantný príbeh, do básne dá autor aj dialóg, pochmúrnosť, tragickosť
- aj keď je to lyrika vyhrá sa s tým a vyznieva ako epika-môže nazvať báseň baladov
Zbierka: Básnik a žena
- básnická poviedka- 5 kompozičných častí:
- v zasneženom parku
- pokračovanie jarné
- letná noc na vode
- padajú listy
- po 10 rokoch
- poviedka – sprevádza nás dej
- autor vyjadruje vzťah k žene, venovaná žene
- názor na život, poéziu, ženu
- žena musí byť krásna aj zvnútra
- striedajú sa monológy a aj dialógy
- striedajú sa opisné pasáže s reflexívnymi
- vyjadruje názor nie len na ženu, ale aj na posolstvo poézie a živ.filozofiu
Dej:
- pozadie prírodnej scenérie
- muž stretne ženu, ktorá ho očarí v zime v parku, na jar sa všetko prebúdza aj ich láska- na jeseň opadá
- počas deja prejde z vykania na tykanie- stali sa bližší jeden k druhému
- po 10 rokoch spomína žena na tento ročný vzťah- aj keď sa rozišli berie ton ako niečo čo sa v živote stáva
- žena ho túžila inšpirovať a nie, aby ona niečo vyťažila (dostala)
zbierky: „Zrno“-domovina, motív:
- rodného kraja
- porovnáva domov a cudzinu
- cudzinu akceptuje, nekladie cudzinu a domov do kontrastu
- reflexívna lyrika
„Hostina“ „Studňa“
- Prevažujú monológy alebo dialógy?, Nájsť opisné a reflexné pasáže, nájsť metaforu, ako autor podporil vykreslenie situácie?
- monológy autora
- epitetá, básnické obrazy, prirovnania, metafory- šarlátová vlajka, žena ako taska, breh
nás zdraví, jagot hviezd
- striedavý rým
Smrekové zbierky 2. sv. vojna
- „Hostina a studňa“
- „Zrno“- motív cudziny
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.