Próza, v ktorej je uplatnený prúd vedomia
DUŠAN DUŠEK predstaviteľ mod. prózy z 20. stor. autor inšpirovaný Salingerom a Jamesom Joycom mix štýlov, opísaných 24hodín v obsiahlom texte narážka na autorov, antiku inšpirácia absurdným divadlom, Homérom často sa vyskytuje alegória, nekomfortné vyjadrovanie, bez sujetová próza, žiadna zápletka generačne vstupuje v 70 r. prvý debut (71) „Strecha domu“- zbierka poviedok majster krátkej epiky (poviedka) „Kufor na sny“ (93) […]
DUŠAN DUŠEK
- predstaviteľ mod. prózy z 20. stor.
- autor inšpirovaný Salingerom a Jamesom Joycom
- mix štýlov, opísaných 24hodín v obsiahlom texte
- narážka na autorov, antiku
- inšpirácia absurdným divadlom, Homérom
- často sa vyskytuje alegória, nekomfortné vyjadrovanie, bez sujetová próza, žiadna zápletka
- generačne vstupuje v 70 r.
- prvý debut (71) „Strecha domu“- zbierka poviedok
- majster krátkej epiky (poviedka)
- „Kufor na sny“ (93)
- „Pešo do neba“ (2000)
- gag- absurdný, vtipný výrok
- rozpitváva každodenné záležitosti, majster postrehu
- založený na neočakávanom zvrate vyplývajúcej zo situácie
- v prozaickej forme sa pohybuje v klasickom epickom príbehu a avandgardných textoch
- svet epiky je na rozhraní medzi reálnym a nadreálnym
- vytvára atmosféru podobnú absurdnej dráme
- pôsobí ako moderný Martin Kukučín, čo sa týka rozprávača
- poviedky sú krátke, vtipné
KUFOR NA SNY
Kufor na sny
- názov evokuje miesto na ukladanie snov, pocitov, vnímať realitu inak
- z každodennej reality
- štylizované do 1. os. ich forma, ja-rozprávanie
- počas rozprávania narážame na vnútorný monológ, línia sa narúša prúdom vedomia
- zachytiť myšlienku hneď v čase zrodu
- bezsujetová/nesujetová próza [nesužetová] – nemá časovú následnosť
- žiadna zápletka
- próza bez deja, bez dramatickej akcie, chýba gradácia
- má poviedky, kt. vôbec neriešia hl.hrdinu, ale skôr jazyk a narábanie s autorskou perspektívou (vycibrený jazyk) a dáva najavo svoj talent na písanie
Pes
dielo: „Pes“ zo zbierky „Kufor na sny“
- klúčové slová: vyhýbať, vyhnať, zahnúť, vyženie
- je o osamelosti človeka, ktorému sa každý vyhýba lebo si myslí že je blázon, len pes nie
- pre tohto človeka je zmyslom života, že sa má o koho starať (psa)
- radi sa dajú zahnať lebo si ich aspoň niekto všimne
- nonsens- pes: sa smeje, učí sa abecedu a násobilku, listuje v novinách
- groteska- obtiera známky o jazyk psa, ktorý má neustále vyplazený
- oni lepia známky, ale plagáty sú oveľa väčšie – prirovnanie ich k veľkému svetu
- žijú jeden pre druhého, násobilku by mal učiť svoje dieťa
- dá lízať zmrzlinu aj psovi
- dali si papierové čiapky na hlavu a hrali sa na generála a vojaka
- PES – je hl. hrdina
- Tulák sa na konci pýta rozprávača: Ty si možno ten sám, ty možno nikoho nemáš
- rozprávač- 1.os.
- postup-chronologický
- zápletka-nie je značná – vždy kde je slovo vyhnúť, zahnať, vyženú ich lebo smrdia, ku koncu sa zrazu stretnú na rohu s rozprávačom- sused si myslí že rozprávač je blázon
- dal by sa použiť iný názov poviedky a výstižnejší „Samota“
FRANZ KAFKA
- medzivojnová literatúra
- publikácia 20 roky
- jeho otec je tyran, najviac si rozumel so svojou sestrou
- 41 r. zomrel na tuberkulózu
- študoval právo, pracoval ako bankový úradník
- napísal otcovi list, ktorý mu ale neodoslal a vysporadúval sa v ňom so vzťahom k otcovi-neskôr bol publikovaný-klúč k osobnosti Kafku
- ovplyvnený existencionalizmom- čl. v hraničnej situácii, nemá východisko, surrealizmom
Diela
- poviedka „Premena“
- pokusy o román: „Proces“
- „Zámok“ (obe nedokončené)
- majú autobiografické črty
PROCES
Proces
- autobiografické črty
- postava právnik Jozef K. – prídu za ním úradníci- odvlečú ho preč
- nechápe prečo, snaha obhajoby- nepomáha- výsluchy na povaly
- jedného dňa tohto muža ho odvedú ho do kameňolomu, kde mu položia na hlavu kameň – Jozef hovorí: „ako psa“- potom ho podrežú
- dusné, ponuré prostredie
- filozofia z vnútra, vykreslená psychika obvineného + seba obviňovania sa aj z toho čo neurobil
- princíp absurdity = často boli súdení nevinní aj keď nevedeli za čo
- nenachádza odpovede na otázky- filozofia existencionalizmu
PREMENA
- poviedka
- hl.postavy:
- Gregor Samsa- obchodný cestujúci
- sestra
- matka
- otec
- značne absurdná poviedka
- G. sa zobudil s pocitom, že je odporný hmyz a myslí sna prácu
rozprávač: er- forma, 3.osoba, cez optiku Gregora
- 2.roviny:
- Gregor – práca
- Gregor – rodina (súkromie)
DEJ
- Gregor živý rodinu (zvykla na takýto stereotypný život), každý deň chodí do práce
- Jedno ráno nevstal a všetci členovia rodiny sa tomu čudovali, bol za zavretými dverami a vedel, že sa k nemu nikto nedostane. Snaží sa vstať z postele avšak sťažujú mu to malé nožičky a veľké telo.
- Zrazu zazvonil prokurista, chce vysvetlenie prečo Gregor nešiel na skorý vlak do práce, vyčíta mu že nie je práve najlepší zamestnanec a zadebnenosť v izbe
- Rodina sa snaží dobyť do izby. Podarí sa im otvoriť dvere- vojde sestra, matka odpadne, otec zúri- zistia že sa z neho stal hmyz
- Neskôr G. už nevie ani rozprávať. Otázka čím ho budú kŕmiť? Nikto sa naňho nemôže pozerať, iba sestra k nemu chodí a pomáha mu. Ona však ako prvá načrtne že sa „toho“ musia zbaviť
- Popri jeho premene sa premenila aj rodina. Musia si hľadať prácu, jediný zdroj je nevládny.
- Gregor- puntičkár, obetavý a zodpovedný, vyčíta si že nemal dopustiť aby sa zmenil, ale mal ísť do práce a zarábať. Obviňuje sa, že robí problémy rodine, lebo sa musia oňho starať. Premena na chrobáka je trestom lebo myslí iba na rodinu, prácu a nie na seba.
- odcudzil sa rodine, už neje ani potravu, ktorú mu nosila slúžka- musela po ňom upratovať sliz, ktorý vylučoval- je k nemu odporná. Postupne sa prestal hýbať, má bolesti, dúfa že pominú
- Sestra sa oňho spočiatku stará, chcel aby išla na konzervatórium (hrala na husle) a aby sa tomu v živote venovala -musí však pracovať- nemá naňho čas
- Otec = surový, neľudský, hádže doňho jablká
- Matka s G. jediná súcití
- Sestra chcela vypratať izbu, aby sa G. mohol v nej lepšie pohybovať. Iba matka- empatická- napadne ju, že to nebude dopadať dobre na G. psychiku. Nepodarilo sa jej to presadiť= žiadne slovo v rodine
- naturalistické scény- ako otec hádže po ňom jablká- tie sa zarývajú do mäsa
- keď sa G. chce pozrieť ako hrá sestra na husle, otec schytil palicu, ženie ho do izby – zasekne sa vo dverách je zranený krváca…
- po jeho smrti= nevďačnosť, plačú od šťastia že sa zbavili starostí, slúžka, ktorá ho našla ako prvá konštatuje „konečne to zdochlo“
- rodina spokojne začne plánovať budúcnosť- rodičia plánujú výdaj dcéry, chvália si svoju robotu
- alegória –premena na chrobáka-problém so sebaprijatím
- mravý konflikt – rodina ho mala rada, vôbec si neuvedomovali, že po premene to vyzerá, akoby ho iba využili -nevďačné správanie rodiny
- psychologický konflikt – problém so sebaprijatím
- zlé vplývanie okolia po G. premene, nezaujimajú sa oňho
- prúdy:
- naturalizmus
- existencionalizmus
- surealizmus
Porovnanie Dušek a Kafka
- zaoberajú sa samotou a neprijatím
- absurdnosť
- krátka epika
- poviedky
- práca s paradoxom:
- Dušek: Konštatovanie rozprávača, že je možno on blázon -on nemal pochopenie pre chudáka a vyhýba sa mu, on nemá pochopenie, on je blázon
- Kafka: Zo začiatku najväčšia podpora u sestry, ale neskôr príde prvá s vetou, že by bolo lepšie ak by zdochol.Gregor si pripadal, že je všetkým navyše a cítil, že aj sestre je na príťaž.
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.