Próza, v ktorej je uplatnený prúd vedomia

DUŠAN DUŠEK predstaviteľ mod. prózy z 20. stor. autor inšpirovaný Salingerom a Jamesom Joycom mix štýlov, opísaných 24hodín v obsiahlom texte narážka na autorov, antiku inšpirácia absurdným divadlom, Homérom často sa vyskytuje alegória, nekomfortné vyjadrovanie, bez sujetová próza, žiadna zápletka generačne vstupuje v 70 r. prvý debut (71) „Strecha domu“- zbierka poviedok majster krátkej epiky (poviedka) „Kufor na sny“ (93) […]


DUŠAN DUŠEK

  • predstaviteľ mod. prózy z 20. stor.
  • autor inšpirovaný Salingerom a Jamesom Joycom
  • mix štýlov, opísaných 24hodín v obsiahlom texte
  • narážka na autorov, antiku
  • inšpirácia absurdným divadlom, Homérom
  • často sa vyskytuje alegória, nekomfortné vyjadrovanie, bez sujetová próza, žiadna zápletka
  • generačne vstupuje v 70 r.
  • prvý debut (71) „Strecha domu“- zbierka poviedok
  • majster krátkej epiky (poviedka)
  • „Kufor na sny“ (93)
  • „Pešo do neba“ (2000)
  • gag- absurdný, vtipný výrok
  • rozpitváva každodenné záležitosti, majster postrehu
  • založený na neočakávanom zvrate vyplývajúcej zo situácie
  • v prozaickej forme sa pohybuje v klasickom epickom príbehu a avandgardných textoch
  • svet epiky je na rozhraní medzi reálnym a nadreálnym
  • vytvára atmosféru podobnú absurdnej dráme
  • pôsobí ako moderný Martin Kukučín, čo sa týka rozprávača
  • poviedky sú krátke, vtipné

KUFOR NA SNY

Kufor na sny
  • názov evokuje miesto na ukladanie snov, pocitov, vnímať realitu inak
  • z každodennej reality
  • štylizované do 1. os. ich forma, ja-rozprávanie
  • počas rozprávania narážame na vnútorný monológ, línia sa narúša prúdom vedomia
  • zachytiť myšlienku hneď v čase zrodu
  • bezsujetová/ne­sujetová próza [nesužetová] – nemá časovú následnosť
  • žiadna zápletka
  • próza bez deja, bez dramatickej akcie, chýba gradácia
  • má poviedky, kt. vôbec neriešia hl.hrdinu, ale skôr jazyk a narábanie s autorskou perspektívou (vycibrený jazyk) a dáva najavo svoj talent na písanie
Pes

dielo: „Pes“ zo zbierky „Kufor na sny

  • klúčové slová: vyhýbať, vyhnať, zahnúť, vyženie
  • je o osamelosti človeka, ktorému sa každý vyhýba lebo si myslí že je blázon, len pes nie
  • pre tohto človeka je zmyslom života, že sa má o koho starať (psa)
  • radi sa dajú zahnať lebo si ich aspoň niekto všimne
  • nonsens- pes: sa smeje, učí sa abecedu a násobilku, listuje v novinách
  • groteska- obtiera známky o jazyk psa, ktorý má neustále vyplazený
  • oni lepia známky, ale plagáty sú oveľa väčšie – prirovnanie ich k veľkému svetu
  • žijú jeden pre druhého, násobilku by mal učiť svoje dieťa
  • dá lízať zmrzlinu aj psovi
  • dali si papierové čiapky na hlavu a hrali sa na generála a vojaka
  • PES – je hl. hrdina
  • Tulák sa na konci pýta rozprávača: Ty si možno ten sám, ty možno nikoho nemáš
  • rozprávač- 1.os.
  • postup-chronologický
  • zápletka-nie je značná – vždy kde je slovo vyhnúť, zahnať, vyženú ich lebo smrdia, ku koncu sa zrazu stretnú na rohu s rozprávačom- sused si myslí že rozprávač je blázon
  • dal by sa použiť iný názov poviedky a výstižnejší „Samota“

FRANZ KAFKA

  • medzivojnová literatúra
  • publikácia 20 roky
  • jeho otec je tyran, najviac si rozumel so svojou sestrou
  • 41 r. zomrel na tuberkulózu
  • študoval právo, pracoval ako bankový úradník
  • napísal otcovi list, ktorý mu ale neodoslal a vysporadúval sa v ňom so vzťahom k otcovi-neskôr bol publikovaný-klúč k osobnosti Kafku
  • ovplyvnený existencionalizmom- čl. v hraničnej situácii, nemá východisko, surrealizmom
Diela
  • poviedka „Premena
  • pokusy o román: „Proces
  • Zámok“ (obe nedokončené)
  • majú autobiografické črty

PROCES

Proces
  • autobiografické črty
  • postava právnik Jozef K. – prídu za ním úradníci- odvlečú ho preč
  • nechápe prečo, snaha obhajoby- nepomáha- výsluchy na povaly
  • jedného dňa tohto muža ho odvedú ho do kameňolomu, kde mu položia na hlavu kameň – Jozef hovorí: „ako psa“- potom ho podrežú
  • dusné, ponuré prostredie
  • filozofia z vnútra, vykreslená psychika obvineného + seba obviňovania sa aj z toho čo neurobil
  • princíp absurdity = často boli súdení nevinní aj keď nevedeli za čo
  • nenachádza odpovede na otázky- filozofia existencionalizmu

PREMENA

  • poviedka
  • hl.postavy:
    • Gregor Samsa- obchodný cestujúci
    • sestra
    • matka
    • otec
  • značne absurdná poviedka
  • G. sa zobudil s pocitom, že je odporný hmyz a myslí sna prácu

rozprávač: er- forma, 3.osoba, cez optiku Gregora

  • 2.roviny:
    • Gregor – práca
    • Gregor – rodina (súkromie)
DEJ
  • Gregor živý rodinu (zvykla na takýto stereotypný život), každý deň chodí do práce
  • Jedno ráno nevstal a všetci členovia rodiny sa tomu čudovali, bol za zavretými dverami a vedel, že sa k nemu nikto nedostane. Snaží sa vstať z postele avšak sťažujú mu to malé nožičky a veľké telo.
  • Zrazu zazvonil prokurista, chce vysvetlenie prečo Gregor nešiel na skorý vlak do práce, vyčíta mu že nie je práve najlepší zamestnanec a zadebnenosť v izbe
  • Rodina sa snaží dobyť do izby. Podarí sa im otvoriť dvere- vojde sestra, matka odpadne, otec zúri- zistia že sa z neho stal hmyz
  • Neskôr G. už nevie ani rozprávať. Otázka čím ho budú kŕmiť? Nikto sa naňho nemôže pozerať, iba sestra k nemu chodí a pomáha mu. Ona však ako prvá načrtne že sa „toho“ musia zbaviť
  • Popri jeho premene sa premenila aj rodina. Musia si hľadať prácu, jediný zdroj je nevládny.
  • Gregor- puntičkár, obetavý a zodpovedný, vyčíta si že nemal dopustiť aby sa zmenil, ale mal ísť do práce a zarábať. Obviňuje sa, že robí problémy rodine, lebo sa musia oňho starať. Premena na chrobáka je trestom lebo myslí iba na rodinu, prácu a nie na seba.
  • odcudzil sa rodine, už neje ani potravu, ktorú mu nosila slúžka- musela po ňom upratovať sliz, ktorý vylučoval- je k nemu odporná. Postupne sa prestal hýbať, má bolesti, dúfa že pominú
  • Sestra sa oňho spočiatku stará, chcel aby išla na konzervatórium (hrala na husle) a aby sa tomu v živote venovala -musí však pracovať- nemá naňho čas
  • Otec = surový, neľudský, hádže doňho jablká
  • Matka s G. jediná súcití
  • Sestra chcela vypratať izbu, aby sa G. mohol v nej lepšie pohybovať. Iba matka- empatická- napadne ju, že to nebude dopadať dobre na G. psychiku. Nepodarilo sa jej to presadiť= žiadne slovo v rodine
  • naturalistické scény- ako otec hádže po ňom jablká- tie sa zarývajú do mäsa
  • keď sa G. chce pozrieť ako hrá sestra na husle, otec schytil palicu, ženie ho do izby – zasekne sa vo dverách je zranený krváca…
  • po jeho smrti= nevďačnosť, plačú od šťastia že sa zbavili starostí, slúžka, ktorá ho našla ako prvá konštatuje „konečne to zdochlo“
  • rodina spokojne začne plánovať budúcnosť- rodičia plánujú výdaj dcéry, chvália si svoju robotu
  • alegória –premena na chrobáka-problém so sebaprijatím
  • mravý konflikt – rodina ho mala rada, vôbec si neuvedomovali, že po premene to vyzerá, akoby ho iba využili -nevďačné správanie rodiny
  • psychologický konflikt – problém so sebaprijatím
  • zlé vplývanie okolia po G. premene, nezaujimajú sa oňho
  • prúdy:
    • naturalizmus
    • existencionalizmus
    • surealizmus
Porovnanie Dušek a Kafka
  • zaoberajú sa samotou a neprijatím
  • absurdnosť
  • krátka epika
  • poviedky
  • práca s paradoxom:
    • Dušek: Konštatovanie rozprávača, že je možno on blázon -on nemal pochopenie pre chudáka a vyhýba sa mu, on nemá pochopenie, on je blázon
    • Kafka: Zo začiatku najväčšia podpora u sestry, ale neskôr príde prvá s vetou, že by bolo lepšie ak by zdochol.Gregor si pripadal, že je všetkým navyše a cítil, že aj sestre je na príťaž.

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.