Postmoderna – próza po 1945

POSTMODERNA mix štýlov, postupov, trendov reakcia na konzumnú spoločnosť, ktorá sa prejavuje: odcudzenosťou, samotou, absurditou, skepsou, utrpením pracuje s termínmi irónia: výsmech, úmyselné použitie slov v opačnom význame satira: ostrý, útočný, uštipačný, bezohľadný výsmech, umelecké dielo ňou kritizuje nedostatky, chyby groteska: veselé rozprávanie alebo krátka veselohra hyperbola (zveličenie) textová koláž – mix štýlov hranica medzi vysokou a nízkou lit.- […]


POSTMODERNA

  • mix štýlov, postupov, trendov
  • reakcia na konzumnú spoločnosť, ktorá sa prejavuje: odcudzenosťou, samotou, absurditou, skepsou, utrpením
  • pracuje s termínmi
    • irónia: výsmech, úmyselné použitie slov v opačnom význame
    • satira: ostrý, útočný, uštipačný, bezohľadný výsmech, umelecké dielo ňou kritizuje nedostatky, chyby
    • groteska: veselé rozprávanie alebo krátka veselohra
    • hyperbola (zveličenie)
    • textová koláž – mix štýlov
  • hranica medzi vysokou a nízkou lit.- texty sú písané tak aby ich mohli čítať ľudia na rôznich úrovniach, ale každý ich pochopí rozdielne
  • odmietavý postoj ku konzúmnej spoločnosti
  • autor vkladá filozofické texty
  • práca s alegóriou (obrazové vyjadrenie)
  • čierny humor, otvorená erotika
  • narúšanie konzálnosti – príčinná následnosť je narušená, prevrátená následnosť

POSTMODERNA

Dominik Tatarka

I. ETAPA

  • (r. 44)
  • „Panna zázračnica“- novela, ich-forma rozprávača
  • Tristan
  • Anabela
  • Tristan išiel podvečer do ulíc a zbadal Anabelu (celú v čiernom) a bola schúlená pri kufríku.
  • Rozozvučili sa sirény a všetci sa rozutekali. T. a A. skončili v banke v úkryte až do rána.
  • T. ju predstaví svojim spolužiakom a pre všetkých je veľkou inšpiráciou.
  • A. sa rozlúči s tým, že zašle všetkým posmrtnú masku (odliatok).Nikto nevedel či A. je skutočná alebo nie.
  • Prelínajú sa tu tragické motívy a sny
    • „Farská republika“ -vojna
    • „Prvý, druhý úder“ –vojna

II. ETAPA

  • „Radostník“ –obd. kultu osobnosti
  • „Družné letá“ – obd.kultu osobnosti

(r. 56) –„Démon súhlasu“

  • „Písačky“ (vznik v Toronte)
  • „Navrávačky“- nahrávky prepísané do knihy
  • „Listy do večnosti“- korešpondencia o bežnom živote a aj filozofické úvahy
  • novela –„Prútené kreslá“ –etapa študentské časy- o predstave budúcnosti
Dominik Tatarka
  • dielo: „Démon súhlasu“-
  • novela
  • rozprávač-ich forma

„Z konca jednej epochy.“

  • r.56
  • satirický pamflet
  • zisťuje deformácie, chyby, omyly v období kultu osobnosti
  • zobrazuje podstatu totality
  • kritika na vtedajší zväz spisovateľov, kritikou, kt.vypisuje ako posluchovačov
  • všetci museli súhlasiť ako figúrky a nemohli povedať pravdu
  • hyperbola-zveličenie
  • fikcia-absurdita – mŕtvy rozpráva príbeh
  • groteska- preferuje čierny humor
  • Socialis. spisovatelia Boleraz a Mataj boli na zjazde spisovateľov a vracajú sa späť helikoptérou, ale zhavaruje
  • Pracovníci vzdušných síl im poupratujú mozgy a Boleraz dostane viac z Matajovho, ale zistí, že sa nič nezmenilo—gumovanie mozgou,čl. nemal právo mať vl. mozog, myšlienky
  • Rečník nad hrobom spisovavateľov, Boleraz musel vstať z mŕtvich a vypovedať pravdu. Rozpráva o režime, praktikách, démonoch, ktorý rozožierali mysle.
  • Spoločnosť vyrába z ľudí figúrky
  • autobiografické črty
  • rozprávač je Boleráz, jeho osobnosť je rozpoltená
  • dielo vydané v samizdate
  • osobné vysporiadanie
  • Dúbrava- symbol vlastnenectva,is­tota, dôvera

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.