Porovnaj názory Rouseaua, Voltaira a Diderota
JEAN JACQUES ROUSSEAU osvietenec, sociológ, politický mysliteľ, teoretik pedagogiky, spolupracoval na niekoľkých zväzkoch Encyklopédie narodil sa v Ženeve, väčšinu života prežil vo Francúzsku, sirota, vzdelával sa samoštúdiom, všestranný, prešiel mnohými zamestnaniami, výstredný štýl obliekania, konfliktné správanie, množstvo mileneckých vzťahov, neochota starať sa o vlastné deti (umiestnil ich do sirotinca); napísal pedagogické dielo Emil alebo o výchove, kde zdôrazňuje […]
JEAN JACQUES ROUSSEAU
- osvietenec, sociológ, politický mysliteľ, teoretik pedagogiky, spolupracoval na niekoľkých zväzkoch Encyklopédie
- narodil sa v Ženeve, väčšinu života prežil vo Francúzsku, sirota, vzdelával sa samoštúdiom, všestranný, prešiel mnohými zamestnaniami, výstredný štýl obliekania, konfliktné správanie, množstvo mileneckých vzťahov, neochota starať sa o vlastné deti (umiestnil ich do sirotinca); napísal pedagogické dielo Emil alebo o výchove, kde zdôrazňuje potrebu viesť deti v súlade s prírodou a nepotláčať ich vlastnú prirodzenosť
- je jedným z najegocentrickejších mysliteľov, všetko vidí a posudzuje cez seba
- ostro vystupuje proti materializmu a proti ateizmu aj proti oficiálnemu náboženstvu; jeho svetonázor sa blíži k deizmu, uznáva prirodzené náboženstvo, ktoré spája s uctievaním akejsi Najvyššej bytosti
- rozlišuje dva večné princípy existujúce vedľa seba:
- aktívny Boh
- pasívna hmota
- dušu považoval za nehmotnú substanciu
- v otázkach gnozeológie vychádza z empirizmu, poznatky sú prepojené s pocitmi, ktoré sú pravdivé
- aj v správaní dáva prednosť citom a pocitom pred rozumom, táto myšlienka je jedna z najpodstatnejších v jeho myslení
- napriek všetkým snahám osvietencom vyzdvihovať rozum a vedu Rousseau tvrdí, že práve tieto aspekty, ktoré znamenali pokrok, rozvoj kultúry a civilizácie, v konečnom dôsledku spôsobili úpadok mravov a sú príčinou ľudského nešťastia, odkláňajú človeka od prírody, od prirodzeného stavu, kde človek bol dobrý, konal v súlade so svojimi citmi
- súkromné vlastníctvo podľa neho zrodilo egoistické sklony u ľudí; spoločnosť sa diferencovala na chudobných a zámožných, tým zanikla prirodzená sloboda; začal sa boj o moc
- úplný návrat k prírode nie je možný, ale je možný návrat k prirodzenosti, predovšetkým pri výchove jednotlivca, pri postoji spoločnosti k ľuďom a rešpektovanie ich individuality a práv
- dielo: Spoločenská zmluva
- požaduje štát založený na spoločenskej zmluve medzi občanmi a panovníkom, kde sa panovník bude starať o občanov ako otec o deti, v opačnom prípade ľudia majú právo zvrhnúť vládcu, vypovedať zmluvu, právo na revolúciu
- občania sa dobrovoľne zaviažu k tomu, že sa budú vzájomne chrániť a upevňovať svoju slobodu a šťastie; v štáte nerozhoduje individuálna vôľa jednotlivcov
- rozhoduje všeobecná vôľa, ktorá nie je jednoduchým spojením individuálnych vôlí, ale akýmsi zovšeobecnením toho, čo občania chcú
- „Sloboda je poslušnosť voči zákonom, ktoré sme si stanovili.“
FRANCOIS-MARIE AROUET-VOLTAIRE
- „Zvykol som si na neporiadok tela i duše.“
- neustále žil v rozpore s predstaviteľmi cirkvi aj svetskej moci, vyslúžil si za to niekoľkonásobné väzenie v Bastile, exil
- nútený pobyt v Anglicku mu bol prospešný
- Voltaira nadchol liberalizmus v tejto krajine, mohol porovnať, nakoľko absolutistické Francúzsko zaostáva v otázkach náboženských, politických, po návrate sa stal ešte kritickejší
- jeho diela boli označované za šialene odvážne, ateistické, škandalózne, mnohé boli zničené, spálené
- myslelo mu to aj ekonomicky; obchodoval s pančuchami, s hodinkami , s obilím, jeho slová: „ Peniaze sa musia hýbať, kto si ich necháva doma, je zlý občan aj zlý hospodár, keď ich doma nedržíme, prospievame sebe i vlasti.“
- nevytvoril originálnu filozofickú koncepciu, jeho filozofia je osvietenstvo v praxi, v tom sa skrýva podstata a sila jeho myslenia, ktorým bojuje za slobodu myslenia, za toleranciu, za mier, za šťastie človeka, za odstránenie nespravodlivosť, útlaku, za vyzdvihovanie racionálneho prístupu v akýchkoľvek otázkach: dôkaz – vlastné myšlienky Voltaira : „ Úlohou filozofov nie je ľutovať nešťastných, ale byť im užitočným.“
- Filozofické listy: prvé filozofické dielo Voltaira, prinášajúce konkrétne odporúčania na riešenie situácie vo Francúzsku:
- Osvojiť si pozitívne výdobytky Lockovej empirickej filozofie, ktorá neumožňuje bezhraničné špekulácie, ku ktorým skĺzava racionalizmus
- V oblasti vedy by mala byť smerodajná newtonovská mechanistická fyzika
- V otázkach náboženstva uplatniť deistické stanovisko
- Riadiť sa princípom tolerancie, ktorý je základom spolužitia medzi občanmi, bojovať proti bezpráviu.
- Parlamentarizmus – najoptimálnejšia forma vlády, umožňuje spoluúčasť verejnosti na vláde, smeruje k demokracii.
- Dielo: Filozofický slovník
- prevládajú myšlienky pacifizmu; považuje vojny za najväčšie nešťastie ľudstva, za hrôzu, ktorá je nedôstojná pre človeka, problematiku vojnových konfliktov odhaľuje v širokých súvislostiach; armády sú podľa neho ťarchou pre ekonomiku štátu a nebezpečenstvom kruto obmedzujúcim slobodu občanov; je presvedčený, že zníženie stavu armád znamená zníženie počtu vyostrených konfliktov.
DENIS DIDEROT
- iniciátor a hl. redaktor Encyklopédie = hlava encyklopedistov
- syn obyčajného mešťana – nožiarskeho majstra
- študoval na cirk. školách
- po skončení štúdií chvíľu vykonával právnickú prax, väčšmi ho však lákala filozofia a prír. vedy – aby sa im mohol venovať, zarábal si ako prekladateľ
- 20 rokov života venoval tvorbe a vydávaniu Encyklopédie
- na pozvanie Kataríny II. žil rok v Petrohrade
- bol najvšestrannejším z franc. osvietenských materialistov
- ako filozof sa zaraďuje medzi mechanistických materialistov – za základ všetkého pokladal hmotu (neredukoval na materiálny základ všetko)
- prechod od nižších foriem hmoty (anorganických) k vyšším (organickým) a od nich k mysleniu je postupný
- pri zdôvodňovaní sv. názorov využíval najnovšie poznatky rodiacej sa biológie, fyziológie vnímania, medicíny
- vytvoril jeden z variantov vtedy rozšírenej koncepcie „oduševnenosti hmoty“, kt. bola novou podobou antického hylozoizmu
- spojitosť hmoty s pohybom považoval za samozrejmú, prechod „hmoty nemysliacej“ na „hmotu mysliacu“ považoval taktiež za samozrejmý
- súhlasil s princípom všeobecnej rovnosti ľudí, zároveň však poukazoval na význam individuálnych rozdielov (nadanie človeka…)
- román Jakub – fatalista – sproblematizoval tu možnosť aplikovať jednoznačný determinizmus na ľudské konanie
- filozof. próza Rameauov synovec – vtipne relativizoval vtedajší hodnotový systém a jednoznačný racionalistický výklad motívov konania jednotlivca
- východiskom a výsledkom jeho úvah bolo presvedčenie, že na nastolenie a rozvoj ozajstnej ľudskosti je nevyhnutná veda, osveta, tolerancia a demokratizácia spoločného zriadenia.
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.