Trhový mechanizmus, dopyt, ponuka, cena
TRHOVÝ MECHANIZMUS trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za trhovú cenu má tendenciu neprestajne utvárať a obnovovať ekonomickú rovnováhu systém viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu a vzájomne sa ovplyvňujú, čoho výsledkom je, že na trhu existuje určitý poriadok TVORIA HO TRI PROCESY tvorba dopytu tvorba […]
TRHOVÝ MECHANIZMUS
- trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za trhovú cenu
- má tendenciu neprestajne utvárať a obnovovať ekonomickú rovnováhu
- systém viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu a vzájomne sa ovplyvňujú, čoho výsledkom je, že na trhu existuje určitý poriadok
TVORIA HO TRI PROCESY
- tvorba dopytu
- tvorba ponuky
- tvorba ceny
DOPYT
- dopyt – je to množstvo tovarov a služieb, ktoré sú ochotní (chcú) a schopní (majú na to prostriedky) kúpiť za určitú cenu na trhu; vyjadruje závislosť medzi množstvom(Q) žiadaných tovarov a služieb a ich cenou (P)
- empiricky overené je, že čím nižšia je cena tovarov a služieb tým väčšie je požadované množstvo a čím je cena väčšia tým je požadované množstvo menšie
- platí zákon klesajúceho dopytu – cena rastie a dopyt klesá, cena klesá a dopyt rastie
- dopyt tvoria spotrebitelia
DOPYT OVPLYVŇUJÚ
- mzdy (dôchodok domácnosti)
- cena tovarov a služieb
- množstvo tovarov a služieb
- počasie
- móda
- záľuby
- cena substitútov(= náhrad; ak stúpne cena tovaru ľudia hľadajú vždy náhradu; napr. ak stúpne cena zemiakov, ľudia kupujú viac ryžu a cestoviny)
- cena komplementárov(=doplnkov)
- predpokladá sa že ak stúpne dopyt po tovare stúpne aj dopyt po doplnkoch
- napr. ak stúpne dopyt po lyžiach, stúpne aj dopyt po lyžiarkach a viazaní)
TYPY DOPYTU
- individuálny dopyt – dopyt jedného kupujúceho; dopyt po jednom výrobku
- čiastkový dopyt – dopyt všetkých spotrebiteľov po jednom výrobku
- agregátny dopyt – súčet všetkých dopytov zo všetkých trhov
PONUKA
- ponuka – je množstvo tovarov a služieb, s ktorým výrobcovia prichádzajú na trh s cieľom predať ho za určitú cenu (snaha o čo najvyššiu cenu)
- vyjadruje vzťah medzi cenou(P) a ponúkaným množstvom(Q)
- empiricky overené je, že výrobca chce predať výrobok za čo najvyššiu cenu a čo najviac tovarov
- platí zákon rastúcej ponuky – cena rastie a ponuka klesá, cena klesá a ponuka klesá
PONUKU OVPLYVŇUJÚ
- cena výrobných faktorov (prenájom, kapitál, pracovné mzdy)
- náklady na výrobu (zvyšuje sa cena ropy, energií, surovín)
- konkurencia
- rozdiel medzi výnosmi a nákladmi (zisku)
- cena alternatívnych výrobkov
- organizácia trhu (či je predajca monopolný= jediný alebo monopolistický)
- zmena výrobných podmienok
TYPY PONUKY
- individuálna ponuka – ponuka jedného výrobcu
- čiastková ponuka – ponuka jedného výrobku od viacerých výrobcov
- agregátna ponuka – predstavuje všetky tovary a služby určené na predaj
CENA
- cena – je kompromis, nevyhovuje ani spotrebiteľovi a ani výrobcovi
- v prípade, že ponuka sa rovná dopytu, teda ponúkané množstvo tovarov sa rovná požadovanému (trh je v rovnováhe), jedná sa o rovnovážnu cenu
- cena, ktorá vzniká na trhu pri aktuálnom vzťahu dopytu a ponuky, sa nazýva trhová cena
- ekvilibrum – bod kde sa pretne krivka ponuky a krivka dopytu; bod trhovej rovnováhy; je to zriedkavý jav, má tendenciu prečisťovať trh; ponúkané množstvo sa rovná požadovanému množstvu
NA TRHU NASTÁVA SITUÁCIA
- ponuka je menšia ako dopyt – nižšie ceny, ľudia majú o tovary záujem; výrobca začne zdražovať pokým sa nedostane to do rovnováhy a potom sa to mení na situáciu kedy je ponuka väčšia ako dopyt
- ponuka je väčšia ako dopyt – tovarov je viac ako sú ľudia schopný kupovať, ceny sú vysoké
DRUHY CIEN
- voľné ceny – vznikajú voľnou súťažou
- limitné ceny – sú minimálne (pri prebytku) alebo maximálne (pri nedostatku)
- pevné ceny – pri vybratých druhoch tovarov
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.