Trhový mechanizmus, dopyt, ponuka, cena

TRHOVÝ MECHANIZMUS trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za trhovú cenu má tendenciu neprestajne utvárať a obnovovať ekonomickú rovnováhu systém viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu a vzájomne sa ovplyvňujú, čoho výsledkom je, že na trhu existuje určitý poriadok TVORIA HO TRI PROCESY tvorba dopytu tvorba […]


TRHOVÝ MECHANIZMUS

  • trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za trhovú cenu
  • má tendenciu neprestajne utvárať a obnovovať ekonomickú rovnováhu
  • systém viacerých prvkov, ktoré existujú na trhu a vzájomne sa ovplyvňujú, čoho výsledkom je, že na trhu existuje určitý poriadok

TVORIA HO TRI PROCESY

  • tvorba dopytu
  • tvorba ponuky
  • tvorba ceny

DOPYT

  • dopyt – je to množstvo tovarov a služieb, ktoré sú ochotní (chcú) a schopní (majú na to prostriedky) kúpiť za určitú cenu na trhu; vyjadruje závislosť medzi množstvom(Q) žiadaných tovarov a služieb a ich cenou (P)
  • empiricky overené je, že čím nižšia je cena tovarov a služieb tým väčšie je požadované množstvo a čím je cena väčšia tým je požadované množstvo menšie
  • platí zákon klesajúceho dopytu – cena rastie a dopyt klesá, cena klesá a dopyt rastie
  • dopyt tvoria spotrebitelia

DOPYT OVPLYVŇUJÚ

  • mzdy (dôchodok domácnosti)
  • cena tovarov a služieb
  • množstvo tovarov a služieb
  • počasie
  • móda
  • záľuby
  • cena substitútov(= náhrad; ak stúpne cena tovaru ľudia hľadajú vždy náhradu; napr. ak stúpne cena zemiakov, ľudia kupujú viac ryžu a cestoviny)
  • cena komplementárov(=do­plnkov)
  • predpokladá sa že ak stúpne dopyt po tovare stúpne aj dopyt po doplnkoch
  • napr. ak stúpne dopyt po lyžiach, stúpne aj dopyt po lyžiarkach a viazaní)

TYPY DOPYTU

  • individuálny dopyt – dopyt jedného kupujúceho; dopyt po jednom výrobku
  • čiastkový dopyt – dopyt všetkých spotrebiteľov po jednom výrobku
  • agregátny dopyt – súčet všetkých dopytov zo všetkých trhov

PONUKA

  • ponuka – je množstvo tovarov a služieb, s ktorým výrobcovia prichádzajú na trh s cieľom predať ho za určitú cenu (snaha o čo najvyššiu cenu)
  • vyjadruje vzťah medzi cenou(P) a ponúkaným množstvom(Q)
  • empiricky overené je, že výrobca chce predať výrobok za čo najvyššiu cenu a čo najviac tovarov
  • platí zákon rastúcej ponuky – cena rastie a ponuka klesá, cena klesá a ponuka klesá

PONUKU OVPLYVŇUJÚ

  • cena výrobných faktorov (prenájom, kapitál, pracovné mzdy)
  • náklady na výrobu (zvyšuje sa cena ropy, energií, surovín)
  • konkurencia
  • rozdiel medzi výnosmi a nákladmi (zisku)
  • cena alternatívnych výrobkov
  • organizácia trhu (či je predajca monopolný= jediný alebo monopolistický)
  • zmena výrobných podmienok

TYPY PONUKY

  • individuálna ponuka – ponuka jedného výrobcu
  • čiastková ponuka – ponuka jedného výrobku od viacerých výrobcov
  • agregátna ponuka – predstavuje všetky tovary a služby určené na predaj

CENA

  • cena – je kompromis, nevyhovuje ani spotrebiteľovi a ani výrobcovi
  • v prípade, že ponuka sa rovná dopytu, teda ponúkané množstvo tovarov sa rovná požadovanému (trh je v rovnováhe), jedná sa o rovnovážnu cenu
  • cena, ktorá vzniká na trhu pri aktuálnom vzťahu dopytu a ponuky, sa nazýva trhová cena
  • ekvilibrum – bod kde sa pretne krivka ponuky a krivka dopytu; bod trhovej rovnováhy; je to zriedkavý jav, má tendenciu prečisťovať trh; ponúkané množstvo sa rovná požadovanému množstvu

NA TRHU NASTÁVA SITUÁCIA

  • ponuka je menšia ako dopyt – nižšie ceny, ľudia majú o tovary záujem; výrobca začne zdražovať pokým sa nedostane to do rovnováhy a potom sa to mení na situáciu kedy je ponuka väčšia ako dopyt
  • ponuka je väčšia ako dopyt – tovarov je viac ako sú ľudia schopný kupovať, ceny sú vysoké

DRUHY CIEN

  • voľné ceny – vznikajú voľnou súťažou
  • limitné ceny – sú minimálne (pri prebytku) alebo maximálne (pri nedostatku)
  • pevné ceny – pri vybratých druhoch tovarov

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.