Trh, subjekty trhu

trh vzniká súčasne so vznikom tovarovej výroby trh – miesto stretnutia kupujúceho a predávajúceho, dohoda o predaji a kúpe za cenu, zaplatením súhlasím s cenou mechanizmus, ktorý kupujúcim a predávajúcim poskytuje možnosť realizovať svoje tovary a služby (nakupovať a predávať) prostredníctvom pe­ňazí DEĽBA TRHOV PODĽA POČTU TOVAROV A SLUŽIEB čiastkový trh – predaj a kúpa jedného tovaru alebo služby; napr. predaj […]

  • trh vzniká súčasne so vznikom tovarovej výroby
  • trh – miesto stretnutia kupujúceho a predávajúceho, dohoda o predaji a kúpe za cenu, zaplatením súhlasím s cenou
  • mechanizmus, ktorý kupujúcim a predávajúcim poskytuje možnosť realizovať svoje tovary a služby (nakupovať a predávať) prostredníctvom pe­ňazí

DEĽBA TRHOV

PODĽA POČTU TOVAROV A SLUŽIEB

  • čiastkový trh – predaj a kúpa jedného tovaru alebo služby; napr. predaj auta, pšenice, oprava auta
  • agregátny trh – súhrn všetkých tovarov a služieb; predaj pšenice, kávy áut, cestovanie; je to celkový trh

PODĽA PREDMETU PREDAJA A KÚPY

  • tovary a služby – všetky tovary a služby, ktoré sa dajú na trhu kúpiť, väčšinou na osobnú spotrebu
  • trh výrobných faktorov – práce, pôdy a kapitálu; dopyt, ponuka a cena sa robí
  • finančný trh
  • peňažní – medzi inštitúciami (bankami a podnikateľmi)
  • kapitálový – úver, pôžička; veľké sumy

PODĽA ÚZEMNÉHO HĽADISKA

  • miestny trh – v nejakej lokalite (obec, mesto); napr. trh s nehnuteľnosťami v BA
  • regionálny trh – typický pre nejaký región; napr. trh s bryndzou na Liptove
  • národný trh – trh štátu, v rámci celého štátu; napr. trh Slovenska, Česka
  • medzinárodný trh – trh v rámci väčších zoskupení; napr. trh s autami v Európskej únii
  • medzinárodný regionálny trh – v rámci medzinárodného zoskupenia, všímajú si jednu službu; napr. telekomunikačný trh v strednej Európe
  • svetový trh – trh v rámci celého sveta, vyčleňujú sa svetové ceny svetových komodít; napr. pšenica, diamanty, ropa

SUBJEKTY TRHU

DOMÁCNOSŤ

  • spotrebitelia, početná skupina
  • cieľ – uspokojiť svoje potreby
  • kupuje – tovary a služby (od firiem, výrobcov)
  • predáva – prácu (seba; dostáva za to mzdu), pôdu (prenajímať alebo predať; dostáva rentu za prenájom; napr. garáž), kapitál (úspory predáva do banky, za to získava úroky)

FIRMA

  • cieľ – predaj tovarov a služieb, maximalizovať zisk
  • kupuje – prácu ľudí (platí mzdou), pôdu, kapitál (od banky)
  • predáva – produkty (tovary a služby)

ŠTÁT

  • cieľ – zabezpečiť blahobyt obyvateľstva
  • kupuje – prácu ľudí
  • predáva – tovary a služby (vyrobené v štátnych podnikoch), výrobné faktory iným štátom
  • špecifickosť štátu – efektívny (tam kde zlyháva ekonomický systém), protimonopolný úrad, v externalitách (situácie na trhu ktoré človek nevie ovplyvniť; môžu byť pozitívne – napr. dáme zaočkovať všetkých obyvateľov a potom nebudú chorý, alebo negatívne- napr. ekologická katastrofa vznikne a musia sa na to vynaložiť veľké prostriedky), musí financovať verejné statky (obrana, zdravotníctvo, doprava, školstvo)
  • zahraničný subjekt – vstupuje do ekonomiky zvonka; treba brať do úvahy rôzne politiky štátov a meny; clá/embargá

ÚLOHY TRHU

  • informačná – informácie o cenách, dopyte, ponuke
  • stimulačná – trh podnecuje a motivuje správanie a rozhodovanie podnikateľov a spotrebiteľov
  • rozdeľovacia – trh prispieva k rozdeľovaniu dôchodkov ,medzi vlastníkov jednotlivých výrobných faktorov

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.