Trh, subjekty trhu
trh vzniká súčasne so vznikom tovarovej výroby trh – miesto stretnutia kupujúceho a predávajúceho, dohoda o predaji a kúpe za cenu, zaplatením súhlasím s cenou mechanizmus, ktorý kupujúcim a predávajúcim poskytuje možnosť realizovať svoje tovary a služby (nakupovať a predávať) prostredníctvom peňazí DEĽBA TRHOV PODĽA POČTU TOVAROV A SLUŽIEB čiastkový trh – predaj a kúpa jedného tovaru alebo služby; napr. predaj […]
- trh vzniká súčasne so vznikom tovarovej výroby
- trh – miesto stretnutia kupujúceho a predávajúceho, dohoda o predaji a kúpe za cenu, zaplatením súhlasím s cenou
- mechanizmus, ktorý kupujúcim a predávajúcim poskytuje možnosť realizovať svoje tovary a služby (nakupovať a predávať) prostredníctvom peňazí
DEĽBA TRHOV
PODĽA POČTU TOVAROV A SLUŽIEB
- čiastkový trh – predaj a kúpa jedného tovaru alebo služby; napr. predaj auta, pšenice, oprava auta
- agregátny trh – súhrn všetkých tovarov a služieb; predaj pšenice, kávy áut, cestovanie; je to celkový trh
PODĽA PREDMETU PREDAJA A KÚPY
- tovary a služby – všetky tovary a služby, ktoré sa dajú na trhu kúpiť, väčšinou na osobnú spotrebu
- trh výrobných faktorov – práce, pôdy a kapitálu; dopyt, ponuka a cena sa robí
- finančný trh
- peňažní – medzi inštitúciami (bankami a podnikateľmi)
- kapitálový – úver, pôžička; veľké sumy
PODĽA ÚZEMNÉHO HĽADISKA
- miestny trh – v nejakej lokalite (obec, mesto); napr. trh s nehnuteľnosťami v BA
- regionálny trh – typický pre nejaký región; napr. trh s bryndzou na Liptove
- národný trh – trh štátu, v rámci celého štátu; napr. trh Slovenska, Česka
- medzinárodný trh – trh v rámci väčších zoskupení; napr. trh s autami v Európskej únii
- medzinárodný regionálny trh – v rámci medzinárodného zoskupenia, všímajú si jednu službu; napr. telekomunikačný trh v strednej Európe
- svetový trh – trh v rámci celého sveta, vyčleňujú sa svetové ceny svetových komodít; napr. pšenica, diamanty, ropa
SUBJEKTY TRHU
DOMÁCNOSŤ
- spotrebitelia, početná skupina
- cieľ – uspokojiť svoje potreby
- kupuje – tovary a služby (od firiem, výrobcov)
- predáva – prácu (seba; dostáva za to mzdu), pôdu (prenajímať alebo predať; dostáva rentu za prenájom; napr. garáž), kapitál (úspory predáva do banky, za to získava úroky)
FIRMA
- cieľ – predaj tovarov a služieb, maximalizovať zisk
- kupuje – prácu ľudí (platí mzdou), pôdu, kapitál (od banky)
- predáva – produkty (tovary a služby)
ŠTÁT
- cieľ – zabezpečiť blahobyt obyvateľstva
- kupuje – prácu ľudí
- predáva – tovary a služby (vyrobené v štátnych podnikoch), výrobné faktory iným štátom
- špecifickosť štátu – efektívny (tam kde zlyháva ekonomický systém), protimonopolný úrad, v externalitách (situácie na trhu ktoré človek nevie ovplyvniť; môžu byť pozitívne – napr. dáme zaočkovať všetkých obyvateľov a potom nebudú chorý, alebo negatívne- napr. ekologická katastrofa vznikne a musia sa na to vynaložiť veľké prostriedky), musí financovať verejné statky (obrana, zdravotníctvo, doprava, školstvo)
- zahraničný subjekt – vstupuje do ekonomiky zvonka; treba brať do úvahy rôzne politiky štátov a meny; clá/embargá
ÚLOHY TRHU
- informačná – informácie o cenách, dopyte, ponuke
- stimulačná – trh podnecuje a motivuje správanie a rozhodovanie podnikateľov a spotrebiteľov
- rozdeľovacia – trh prispieva k rozdeľovaniu dôchodkov ,medzi vlastníkov jednotlivých výrobných faktorov
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.