Výsledky slovenských žiakov v tvorivom myslení sú prepadák
Vyplýva to z výsledkov testovania PISA, ktoré prinieslo údaje za rok 2022. V školskom roku 2021/2022 prebehol už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie, ktorá sa na Slovensku prvýkrát uskutočnila v roku 2003. Okrem tradičných oblastí, ako sú matematická, čitateľská a prírodovedecká gramotnosť, sa tento rok pridalo aj tvorivé myslenie.
Porovnanie výsledkov
Výskum porovnával výsledky žiakov zo 64 krajín. Na Slovensku bola vzorka približne 5 800 žiakov z 292 škôl. Výsledky slovenských žiakov v tvorivom myslení sú však pod priemerom krajín OECD. Priemer týchto krajín bol 33 bodov, kým na Slovensku to bolo len 29 bodov. Tieto výsledky naznačujú, že slovenskí žiaci zaostávajú za svojimi rovesníkmi v iných vyspelých krajinách.
Dôležitosť kreatívneho myslenia
Prečo je kreatívne myslenie dôležité? Dnešný dynamický svet podlieha neustálym zmenám vďaka technologickému pokroku, novým vedeckým objavom a výskumu. To vyžaduje oveľa väčšiu a najmä častejšiu adaptáciu zo strany mladých ľudí. Očakáva sa, že súčasná generácia bude musieť neustále získavať nové zručnosti a vedomosti, pretože jedno zamestnanie či zameranie na celý život sa môže stať minulosťou.
Význam kreatívneho myslenia v budúcnosti
Kreatívne myslenie je základnou zručnosťou, ktorá umožňuje ľuďom prichádzať s inovatívnymi riešeniami a prispôsobovať sa novým situáciám. V čase, keď sa pracovné trhy rýchlo menia a nové technológie neustále vznikajú, je schopnosť myslieť kreatívne kľúčová pre úspech v profesionálnom živote. Kreativita podporuje aj kritické myslenie, riešenie problémov a schopnosť pracovať v tíme, čo sú všetko zručnosti, ktoré sú čoraz viac žiadané na trhu práce.
Reakcia Ministerstva školstva
Podľa Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže by zlepšenie mali priniesť už aj rozbehnuté reformy. Podľa ministra školstva Tomáša Druckera môže pomôcť kurikulárna reforma, ktorá je príležitosťou učiť inovatívne a s ohľadom na potreby každého žiaka a žiačky.
Vzdelávacie iniciatívy na podporu kreativity
Mnohé školy na Slovensku už začali implementovať rôzne vzdelávacie iniciatívy na podporu kreativity. Medzi tieto iniciatívy patria napríklad projektové vyučovanie, kde žiaci pracujú na reálnych projektoch, ktoré ich učia riešiť problémy a spolupracovať v tímoch. Taktiež sa rozvíjajú programy na podporu podnikateľského myslenia a inovácií, ktoré mladým ľuďom poskytujú nástroje na realizáciu ich vlastných nápadov.
Čo si z tejto situácie môžeme odniesť?
Slovenskí žiaci v tvorivom myslení zaostávajú za priemerom krajín OECD, čo naznačuje potrebu zlepšenia v tejto oblasti. Kreatívne myslenie je kľúčové pre úspech v dnešnom rýchlo sa meniacom svete, a preto je dôležité, aby školský systém na Slovensku podporoval jeho rozvoj. Ministerstvo školstva už podniká kroky na zlepšenie situácie prostredníctvom reforiem a investícií do vzdelávania. Úspešné príklady z iných krajín môžu poskytnúť cenné inšpirácie na implementáciu efektívnych opatrení. Je nevyhnutné pokračovať v rozvoji iniciatív, ktoré podporujú tvorivé myslenie, a tým pomáhať pripraviť mladých ľudí na výzvy budúcnosti.