Anketa: Fámy o maturite
Hanka, Bratislava – Osobne som bola trocha v strese kvôli tomu, že som mala pocit, že ak maturitu nezvládnem, som niečo menej ako som si myslela. Je to svojim spôsobom určite nátlak na človeka, aj keď neskôr zistíme, že je to jeden z najmenších problémov pokiaľ ide o štúdium. Osobne na talizmany zaťažená nie som, takže nič také som počas maturity nepraktikovala, nič som so sebou nemala. Snažím sa nerozptyľovať sa vecami ako sú „nešťastné otázky“. Keď už, tak skôr sa snažím pozitívnym myslením pritiahnuť si tú správnu.
Valerián, Poprad – Neviem ako na iných školách, ale u nás, v našom ročníku, dal maturitu každý, aj keď pred ňou kolovali fámy o jej veľkej náročnosti, ktorú vyvolávali samotní učitelia na gymnáziu. Napríklad raz na hodine literatúry v poslednom ročníku učiteľ vyvolal žiačku odpovedať z jednej maturitnej témy a oznámil jej, že ju bude hodnotiť tak, ako by ju hodnotil počas maturitnej skúšky. Jej odpoveď následne komentoval slovami „No neviem, či by ste s takou odpoveďou vôbec prešli“. Na reálnej maturite dával ten istý učiteľ spolu s komisiou za odpoveď podobnej úrovne dvojku…
Marína, Bratislava – Celá maturita je náročnosťou porovnateľná s jednou skúškou na vysokej škole! – Samozrejme, že záleží od školy na ktorú sa študent hlási, ale ja s týmto tvrdením nesúhlasím. Maturita bola štvorročným zhrnutím pestrého učiva, zatiaľ čo na vysokej škole je skúška z jedného semestra zameraná na jednu problematiku. Každý zmaturuje, veď zmaturovalo toľko ľudí predo mnou! – Bez učenia to však nejde. Nedá sa spoliehať na to, že učitelia maturitu dajú naozaj každému. Z môjho ročníku nezmaturovali na prvýkrát traja spolužiaci. Ak si dáš zelenú maturantskú stužku, určite zmaturuješ! – Stužka, nestužka, naozaj to bez toho učenia nejde. Ak sa nenaučíš jednu otázku, určite si ju vytiahneš. Pravdepodobnosť, že si ju vytiahneš je z matematického hľadiska pomerne nízka, no naozaj je taký problém prečítať si jednu otázku, keď si ich už zvládol dvadsaťdeväť? Otázky sa prelínajú! – Ak vieš 29 otázok perfektne – k tej poslednej otázke určite dokážeš niečo povedať.
Emília, Varín – Medzi také klasické fámy u nás patrilo napríklad to, že sa nesmie stratiť stužka, pretože to prináša nešťastie. Ďalej sme sa s mojimi sestrami zhodli na tom, že najčastejšie sa hovorilo aj o tom, že je v deň maturity potrebné vykročiť pravou nohou alebo si dokonca otočiť spodné prádlo naopak, aby to prinieslo šťastie.
Michaela, Hanušovce Nad Topľou – Keď sme dostali zelené stužky, symbol maturitného ročníka bolo nám povedané, že si na ne máme dávať pozor. Vraj, kto ju stratí ten nezmaturuje. Samozrejme jeden spolužiak stužku stratil, ale maturitu urobil na výbornú. Spomínam si aj na ďalšiu, ale tá sa nešírila takto po škole. Skôr si to hovorila len taká naša malá skupinka. V prvý deň maturít sme sedeli a čakali na otvorenie dverí a učiteľa/ žiaka, ktorý nás pošle za ne. Niektorí si ešte čítali a my ostatní sme debatovali o témach, ktoré boli pre nás strašiakom. Vôbec nám nezáležalo na tom, či sa naša nočná mora skrýva pod nešťastným číslom. Hovorilo sme vtedy, že čokoľvek obkecám len nie tému XY. V ten deň sa zdalo ako keby si to na seba tí ľudia privolali. Ich ruka si proste našla tú prekliatu otázku. Na druhý deň sme teda skúsili opačne garde. A začali sme básniť o témach, ktoré sme vedeli. Zdalo sa nám, že to funguje. No aj tak sme si niektorí vytiahli papiere s číslami, ktoré sme nechceli. Stres tam bol stále, ale už sme to nebrali tak tragicky. Boli sme pozitívnejšie naladení a ťažké otázky nás už tak nerozhodili. Ono je to každopádne iné pred triedou, keď ešte neviem čo si vytiahneme a už keď ten papierik držíme v rukách. Človek začne premýšľať o tom čo k tej téme vie a potom po odpovedi zistí, že to nebolo také zlé. A ešte si spomínam na také povedačky o tom ako si lepšie zapamätať učivo. Napríklad dať si knihy, učebnice, zošity, keď ideme spať pod hlavu alebo neučiť sa deň pred maturitou ale radšej si oddýchnuť a zabaviť sa pretože vraj keď sa budeme učiť pred skúškou tak už sa nenaučíme nič nové ale aj všetko zabudneme a pomotá sa nám to. A aj také, že to dá každý kto nebude ticho a bude len kecať. To posledné je aj pravda. Na tejto skúške je práve žiadúce aby sme hovorili čo najviac a vždy je lepšie povedať niečo ako nemo pozerať na komisiu.
Petra, Bratislava – Zisťujem, že si na mnoho „povier“ nespomínam. Viem však, že sa hovorilo, že strata stužky prináša nešťastie. Mne sa moju podarilo stratiť už priamo na stužkovej, našťastie sme však dostávali dva kusy. Počas prípravy na maturitu záleží na tom, či mal človek kvalitného učiteľa, pokiaľ áno, tak stačí, aby sa študent pripravil počas akademického týždňa. To bol aj môj prípad. Tiež sa hovorilo, že si študent vytiahne presne tú tému, ktorú si nestihol prejsť. Tento zákon schválnosti som zažila počas maturitnej skúšky z dejepisu. Čo je však hlavné, pokiaľ sa človek počas štyroch rokov na škole neflákal, tak to dokážu zohľadniť a oceniť aj učitelia.
Zdroj fotografií: www.pixabay.com
Ďalšie články k téme
Veľká zmena v maturite z matematiky? Možno už čoskoro
Minister školstva, vedy, výskumu a športu, Tomáš Drucker, prišiel s návrhom, ktorý by zásadne zmenil systém maturít z matematiky. Chce ho totiž priblížiť formátu, aký majú maturity z cudzích jazykov, teda takému, v ktorom bude viac úrovní. Odôvodňuje to tým, že nie každý žiak potrebuje rovnakú úroveň: „Žiaci by nerobili len jednu skúšku z matematiky, […]
čítajte viacAko si naplánovať posledný polrok na strednej?
Stredoškolákom vo 4. či v 5. ročníku už čoskoro končí ďalšia etapa života. Pre niektorých to môže byť vytúžený koniec štúdia, pre iných zasa nepríjemný pocit toho, že opúšťajú známy kolektív či pocit veľkej zodpovednosti. Okrem toho je však posledný polrok na strednej škole spojený aj s mnohými povinnosťami, ktorých sa môže nakopiť viac než […]
čítajte viacSúčasná podoba maturitnej skúšky sa môže stať minulosťou
S návrhom na nový formát prišla Študentská rada stredných škôl. Táto organizcia zastupuje žiakov stredných škôl a sama o sebe hovorí: „Sme stredoškoláci, ktorým nie je ľahostajný osud stredného školstva.” Členovia Študentskej rady realizujú rôzne aktivity na podporu stredoškolákov a okrem iného zastupujú ich záujmy na pôde Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Jedným z […]
čítajte viac