Akademický týždeň nemusí byť utrpením
Akademický týždeň je čas vymedzený pre stredoškolákov na zopakovanie si všetkých okruhov maturitných otázok. Buďme však úprimní. Pre väčšinu študentov skutočná príprava na ústne skúšky začína až vtedy. Najdôležitejšou súčasťou tohto študentského maratónu sú dobre vypracované maturitné okruhy a podklady. Ak ste sa však s prípravou ešte veľmi nepretrhli a uvažujete kde začať, pripravili sme pre vás porovnanie dvoch spôsobov ako úspešne zvládnuť maturitnú skúšku.
Internet náš vševediaci
Nie je žiadnou novinkou, že ak hľadáte odpovede na otázky, prvým zdrojom informácii, po ktorom siahnete je Google. Aj v prípade vypracovaných maturitných okruhov vám „pán vševediaci“ ponúkne niekoľko stránok. Všeobecne najvyužívanejší moderný nástroj získania informácii je však dvojsečná zbraň. Okrem toho, že viete do vyhľadávača zadať správne heslá, musíte rovnako vedieť aj selektovať hodnotné informácie. Nezabúdajte, že na stránky s množstvom stredoškolských referátov, prispievajú najmä študenti a tieto stránky vôbec nemusia byť kontrolované adminom. Pri výbere referátov existujú hodnotenia ako napr. počet stiahnutí. Ani to však nezaručuje správnosť informácii. Keď je jeden referát stiahnutý veľakrát, môže to znamenať dve veci. V tom lepšom prípade je skutočne kvalitný, alebo v horšom prípade, študenti nevedia, ktorí si majú vybrať a tak stiahnú ten, ktorí je „najobľúbenejší“.
Ďalšou nevýhodou internevých podkladov je, že sú všeobecné. Poviete si, prečo by to mala byť nevýhoda? Pokiaľ ste s učením ešte vôbec nezačali, nebuďte prekvapení, že je ho skutočné kvantum. Nie všetci učitelia však preferujú siahodlhé odpovede a najmenšie detaily. O každom však vieme, že má svoje „obľúbené“ témy, ktoré musíte vedieť podrobne. Možno je to malý detail, na ktorý by ste prišli, ak by ste prečítali celú knihu alebo vám učiteľ poradí vlastnú vymyslenú pomôcku, ako si zapamätať významný dátum. Samozrejme, že výber dôležitého podľa toho „čo chce skúšajúci počuť“ výrazne šetrí čas. Predtým, ako sa začnete učiť všetko rad za radom, premyslite si, ako vyzerali hodiny a čomu vaši učitelia venovali najväčšiu pozornosť.
V neposlednom rade tu máme odvekú pravdu. Písaním vlastných poznámok sa človek učí. Stiahnutím cudzích poznámok síce šetrí čas, ale nepamätá si toľko, ako keby si ich napísal sám. Maturitné komisie už zažili kdečo, vrátane tak obrovského stresu, že aj tí najlepšie pripravení žiaci dostali okno. Nejeden učiteľ vám však povie, že ak raz niečo vieš, dostanú to z teba otázkami. Možno to nebude krásny plynulý prejav na jednotku, ale určite zmaturuješ. Väčšia šanca, že budeš správne odpovedať na otázku pod tlakom je vtedy, keď si jej venoval aspoň minimálnu námahu (napr. si napísal vlastný ťahák).
Nepochybne najväčšou výhodou oproti vlastnej príprave materiálov je časová efektivita. Sadneš za internet, vyťukáš stránku, vyberieš vypracované zadanie a vytlačíš. O rýchlosti a jednoduchosti nebudeme pochybovať. Otázne je, či riskneš aj nevýhody, ktoré môžu byť s touto prípravou spojené.
Píšeš a zároveň sa učíš
Ako sme už spomenuli, pri písaní vlastných poznámok si veľké množstvo (niekedy aj celkom nových) informácii študenti lepšie pamätajú. Každý si svoje poznámky môže prispôsobiť ako chce. Niekomu vyhovujú heslovité poznámky, iný má rôzne skratky, niekto preferuje celé vety a učivo si pamätá ako príbeh. Vo vlastných poznámkach sa vyznáš najlepšie, lebo ty jediný si ich písal a teda nemôže dôjsť k prípadu, že nebudeš chápať, čo tie načmárané značky a kontextové prepojenia znamenajú. Ak sa tak stane, pravdepodobne si nad tým už spal 🙂
Už sme spomenuli, že všetci pedagógovia majú svoje obľúbené témy. Ak si dobre počúval, alebo máš v zošite netradičnú poznámku vášho učiteľa, môžeš si pri ústnych maturitách poriadne šplhnúť. Aj keď nebudeš vedieť všetko, malá poznámka, ktorú vám povedal váš prednášajúci v zápale svojho prednáškového ošiaľu, vyretušuje všetky tvoje nedostatky. Tento drobný detailík pre skúšajúceho môže znamenať, že si sa poctivo pripravoval a na hodinách počúval. Ktorý učiteľ by už len odolal takému svedomitému študentovi?
Ako spojiť časovú efektívnosť a dobrú pripravenosť
Samozrejme, že rozumieme, že príprava vlastných materiálov je časovo náročná a týždeň pred maturitou nebudete predsa márniť čas písaním si poznámok. Ak ste ešte s učením nezačali a volíte si rýchlejší spôsob, čiže stiahnuť už vypracované zadania, dáme vám niekoľko tipov, ako „referátové“ poznámky vylepšiť.
V prvom rade by ste mali vypátrať medzi staršími spolužiakmi zo školy, ako samotná maturita vyzerala, na čo sa pýtali a čo komisiu zaujímalo. Ak budete mať dostatok šťastia, dostanete sa aj k vypracovaným témam, ktoré určite budú užitočnejšie ako bezmenný referát na internete. Jackpot vyhráte, ak vám starší spolužiak okrem zadaní pribalí aj čitateľský denník, ktorý si viedol počas svojho štúdia na strednej. Nerobte si nádeje, že otázky z povinného čítania iba preletíte. Skúšobné komisie na slovenčine si práve na tých dávajú najviac záležať.
Málokto si však v dnešnej dobe vedie čitateľský denník. Sú však inštitúcie, v ktorých ich určite dostanete – knižnice. Návšteva knižnice nie je výsadou dôchodcov a detí v predškolskom veku. Ak ste ešte počas štúdia do knižnice nezavítali, verte či neverte, na vysokej škole bude váš najlepší kamarát. Pracovníci knižnice vám určite ochotne poradia.
Posledným tipom, ktorý by sa mohol zapáčiť najmä tým, ktorí si s knihami veľmi nerozumejú, sú filmy. Samozrejme, existuje nespočetné množstvo historických filmov, ktoré vám môžu pomôcť pri maturite z dejepisu. Pozor však na žáner. Americké veľkoplátnové filmy nemusia byť práve presné z hľadiska histórie. Siahnite radšej po, o niečo nudnejšom, dokumente. Filmami si môžete pomôcť aj v otázkach zo slovenčiny. Viacero slovenských diel z povinného čítania (napr. Ťapákovci, Drak sa vracia) bolo adaptovaných, len je potrebné trošku sa „pohrabať“ v archíve RTVS. Čo už môže byť lepšie, ako si pustiť pred skúškou film na dobrú noc.
Ďalšie články k téme
Veľká zmena v maturite z matematiky? Možno už čoskoro
Minister školstva, vedy, výskumu a športu, Tomáš Drucker, prišiel s návrhom, ktorý by zásadne zmenil systém maturít z matematiky. Chce ho totiž priblížiť formátu, aký majú maturity z cudzích jazykov, teda takému, v ktorom bude viac úrovní. Odôvodňuje to tým, že nie každý žiak potrebuje rovnakú úroveň: „Žiaci by nerobili len jednu skúšku z matematiky, […]
čítajte viacSúčasná podoba maturitnej skúšky sa môže stať minulosťou
S návrhom na nový formát prišla Študentská rada stredných škôl. Táto organizcia zastupuje žiakov stredných škôl a sama o sebe hovorí: „Sme stredoškoláci, ktorým nie je ľahostajný osud stredného školstva.” Členovia Študentskej rady realizujú rôzne aktivity na podporu stredoškolákov a okrem iného zastupujú ich záujmy na pôde Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Jedným z […]
čítajte viac