Humanizmus a renesancia

14. – 16.stor. stredovek – teocentrizmus – Boh bol v centre pozornosti humanizmus – v centre pozornosti je človek prvýkrát sa používa pojem „starovek“, „stredovek“ odklon od cirkvi, rozvoj svetského myslenia rozmach prírodovedy, umenia, filozofie (Kopernik – heliocentrizmus, Bruno, Tycho de Brahe – pozorovanie hviezdnej oblohy, Kepler a Galilei ), medicíny (Paracelsus), kníhtlač- Gutenberg zámorské objavy – prísun zlata a striebra do Európy zámorský […]

14. – 16.stor.

  • stredovek – teocentrizmus – Boh bol v centre pozornosti
  • humanizmus – v centre pozornosti je človek
  • prvýkrát sa používa pojem „starovek“, „stredovek“
  • odklon od cirkvi, rozvoj svetského myslenia
  • rozmach prírodovedy, umenia, filozofie (Kopernik – heliocentrizmus, Bruno, Tycho de Brahe – pozorovanie hviezdnej oblohy, Kepler a Galilei ), medicíny (Paracelsus), kníhtlač- Gutenberg
  • zámorské objavy – prísun zlata a striebra do Európy
  • zámorský obchod – rozvoj obchodu – vznik peňažných ústavov (banky, záložne)
  • vznik manufaktúr, rast moci peňazí
  • viera v ľudské schopnosti
  • rast významu miest, presun obyvateľstva do miest
  • rozkvet Talianska – talianski bankári ovládli kontinentálny svet napriek politickej nejednotnosti

RENESANCIA – ZNOVUZRODENIE ANTIKY

  • taliansky básnik a latinský filológ Petrarca odmietal stredovek ako obdobie

temná

  • znovuobjavenie klasických rukopisov, mytologické a klasické témy
  • perspektíva – 15.stol. – jej princípy predviedol Bruneleschi, pravidlá

formuloval architekt a spisovateľ Alberti, povrch obrazu si treba predstaviť ako otvorené okno, cez ktoré možno vidieť namaľovaný svet, ukázal ako sa v priestore vytvára perspektívna šachovnicová dlažba

RANNÁ RENESANCIA

  • 1400 – 1500
  • strediská – Florentská republika (rod Mediciovcov) predstavitelia – Giotto, Masaccio, Donatello, Botticelli,

VRCHOLNÁ RENESANCIA

  • 1500 – 1540/80
  • strediská – Rím, Florencia, Benátky
  • predstavitelia – Michelangelo, Raffael, Leonardo dá Vinei a Tizian

ZAALPSKÁ RENESANCIA

  • 1400 – 1550
  • na čele jeho rozvoja stál Erazmus Rotterdamský (teológ a učenec)
  • predstavitelia – Dúrer z Norimbergu -študoval v Taliansku
  • vaň Eyck z Brugg – detaily z prostredia s úžasným realizmom
  • Giotto – prirodzený štýl, dával do súvislosti so starovekým rímskym umením, majster vo využívaní výrazu tváre a gest
  • Masaccio – jeho umenie je prosté, bez príkras, sústreďuje sa na fyzický a duchovný obsah postáv
  • Botticelli – Primavera-jar, imaginárna scéna z antickej mytológie, akoby namaľovaná podoba lyrickej básne
  • Leonardo da Vinci – vyznal sa v anatómii, sochárstve, maliarstve, architektúre,

hudbe, optike… výskumy -perspektívy, farieb, svetla a tieňa, anatómie človeka návrhy – na lietajúce stroje, parné delá, hudobné nástroje, matematické hádanky, Mona Lisa, Madonna v skalách

  • Tizian – dynamické pózy, bravúrna farebnosť dielo – Bakchus a Ariadna
  • Raffael – pracoval na pápežskej rezidencii
  • Michelangelo – ideál fyzickej expresivity mužského aktu Dávid a Sixtínska kaplnka

ARCHITEKTÚRA

  • Bramante .- nová budova Chrámu sv. Petra v Ríme

LITERATÚRA

  • Dante – Božská komédia
  • Petrarca – milostná lyrika Boccaccio – Dekameron Shakespeare – dráma

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.