Humanizmus a renesancia
14. – 16.stor. stredovek – teocentrizmus – Boh bol v centre pozornosti humanizmus – v centre pozornosti je človek prvýkrát sa používa pojem „starovek“, „stredovek“ odklon od cirkvi, rozvoj svetského myslenia rozmach prírodovedy, umenia, filozofie (Kopernik – heliocentrizmus, Bruno, Tycho de Brahe – pozorovanie hviezdnej oblohy, Kepler a Galilei ), medicíny (Paracelsus), kníhtlač- Gutenberg zámorské objavy – prísun zlata a striebra do Európy zámorský […]
14. – 16.stor.
- stredovek – teocentrizmus – Boh bol v centre pozornosti
- humanizmus – v centre pozornosti je človek
- prvýkrát sa používa pojem „starovek“, „stredovek“
- odklon od cirkvi, rozvoj svetského myslenia
- rozmach prírodovedy, umenia, filozofie (Kopernik – heliocentrizmus, Bruno, Tycho de Brahe – pozorovanie hviezdnej oblohy, Kepler a Galilei ), medicíny (Paracelsus), kníhtlač- Gutenberg
- zámorské objavy – prísun zlata a striebra do Európy
- zámorský obchod – rozvoj obchodu – vznik peňažných ústavov (banky, záložne)
- vznik manufaktúr, rast moci peňazí
- viera v ľudské schopnosti
- rast významu miest, presun obyvateľstva do miest
- rozkvet Talianska – talianski bankári ovládli kontinentálny svet napriek politickej nejednotnosti
RENESANCIA – ZNOVUZRODENIE ANTIKY
- taliansky básnik a latinský filológ Petrarca odmietal stredovek ako obdobie
temná
- znovuobjavenie klasických rukopisov, mytologické a klasické témy
- perspektíva – 15.stol. – jej princípy predviedol Bruneleschi, pravidlá
formuloval architekt a spisovateľ Alberti, povrch obrazu si treba predstaviť ako otvorené okno, cez ktoré možno vidieť namaľovaný svet, ukázal ako sa v priestore vytvára perspektívna šachovnicová dlažba
RANNÁ RENESANCIA
- 1400 – 1500
- strediská – Florentská republika (rod Mediciovcov) predstavitelia – Giotto, Masaccio, Donatello, Botticelli,
VRCHOLNÁ RENESANCIA
- 1500 – 1540/80
- strediská – Rím, Florencia, Benátky
- predstavitelia – Michelangelo, Raffael, Leonardo dá Vinei a Tizian
ZAALPSKÁ RENESANCIA
- 1400 – 1550
- na čele jeho rozvoja stál Erazmus Rotterdamský (teológ a učenec)
- predstavitelia – Dúrer z Norimbergu -študoval v Taliansku
- vaň Eyck z Brugg – detaily z prostredia s úžasným realizmom
- Giotto – prirodzený štýl, dával do súvislosti so starovekým rímskym umením, majster vo využívaní výrazu tváre a gest
- Masaccio – jeho umenie je prosté, bez príkras, sústreďuje sa na fyzický a duchovný obsah postáv
- Botticelli – Primavera-jar, imaginárna scéna z antickej mytológie, akoby namaľovaná podoba lyrickej básne
- Leonardo da Vinci – vyznal sa v anatómii, sochárstve, maliarstve, architektúre,
hudbe, optike… výskumy -perspektívy, farieb, svetla a tieňa, anatómie človeka návrhy – na lietajúce stroje, parné delá, hudobné nástroje, matematické hádanky, Mona Lisa, Madonna v skalách
- Tizian – dynamické pózy, bravúrna farebnosť dielo – Bakchus a Ariadna
- Raffael – pracoval na pápežskej rezidencii
- Michelangelo – ideál fyzickej expresivity mužského aktu Dávid a Sixtínska kaplnka
ARCHITEKTÚRA
- Bramante .- nová budova Chrámu sv. Petra v Ríme
LITERATÚRA
- Dante – Božská komédia
- Petrarca – milostná lyrika Boccaccio – Dekameron Shakespeare – dráma
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.