Lyrizovaná próza
vysvetliť pojem lyrizovaná próza, rozdiel medzi lyr.prózov a naturizmom, rozdiel naturizmus a naturalizmus, naturizmus-príroda, naturalizmus-nechutné,priamo povedané (črevá…) LYRIZOVANÁ PRÓZA dejovosť utláčaná na úkor lyrizácie (úvahy, reflexie) príčina: autori hľadajú záchranu pred svetom spustošeným vojnou v dedinskom živote,prírode predstavujú svet mýtov, ožíva balada, symbolika obľúbené žánre: novela a baladická rozprávka spätosť prírody a človeka je výrazná, v textoch […]
- vysvetliť pojem lyrizovaná próza, rozdiel medzi lyr.prózov a naturizmom, rozdiel naturizmus a naturalizmus, naturizmus-príroda, naturalizmus-nechutné,priamo povedané (črevá…)
LYRIZOVANÁ PRÓZA
- dejovosť utláčaná na úkor lyrizácie (úvahy, reflexie)
- príčina: autori hľadajú záchranu pred svetom spustošeným vojnou v dedinskom živote,prírode
- predstavujú svet mýtov, ožíva balada, symbolika
- obľúbené žánre: novela a baladická rozprávka
- spätosť prírody a človeka je výrazná, v textoch akoby nebolo cítiť hranicu medzi nimi
- mix epika a lyrika, na úkor deja opis pocitov, prírody; zahmlený dej, zamyslenie, monológy, symboly, rozprávkovosť,
DOBROSLAV CHROBÁK
- jeho dielo je neveľké rozsahom
- knižný debut „Kamarát Jašek“-zbierka noviel
- vo všetkých novelách prvky: reality, vidiecke sídla
- obmieňa rozprávačovi úlohu
- vitalizmus-radosť zo života
- expresionizmus-smútok, pochmúrny
Dielo: Drak sa vracia
- rozsahovo neveľké, prelínanie prvkov fantázie a reality
- mytológia, zvláštnosť, neobyčajné udalosti
- hl.znaky, gradácia
- Látka: skutočná udalosť, život na dedine
- Téma: predsudky pred cudzím človekom
- Problém: získanie dôvery, hľadanie lásky
- Tvar – žáner-novela-rozprávka
- postup rozprávkovo opisný
- Chronotop: hory, dedina ,leto
- dominantné je pásmo rozprávača
- kronikársky postup
- rozprávač: VŠEVEDIACI, er-forma
- rozprávkovosť: názov, boj medzi dobrom a zlom, koniec dobrý
- symbolika: drak-pohromy, farby-čierna a biela, vrch ako oltár
- konflikty: Drak↔dedina, Drak↔Šimon
- príroda je priamy účastník deja, keď sa má niečo stať vždy v súvislosti s Drakom
- hlavné myšliany:
- oslava základných hodnôt života, lásky, cit, svedomitosti spravodlivosti v duchu etiky ľudovej rozprávky
- autor poukazuje na to, aké ťažké je získať späť stratenú česť, dôveru a lásku ľudí
- obsah:
- Eva čaká na svojho manžela Šimona, ktorý si ju zobral, keď ostala slobodná so synom od Draka. Spomínala si na to, ako Draka ľúbila a ako ho dedinčania nemali radi, ako ušiel a nerozlúčil sa.
- Šimon prichádza z krčmy domov a oznamjue Eve novinu: „Drak sa vracia“
- Richtár potrebuje chlapov, ktorí by zahnali dobytok z hôr (zo Západných Tatier), keď vypukol lesný požiar
- Drak sa vrátil, lebo si chcel získať dôveru dediny a prihlási sa, že pomôže doviesť dobytok
- chlapy z dediny mu nedôverujú a pošlú s ním Šimona, aby ho strážil
- Šimon sa postupne presveči, že Drak je iný, ako si o ňom dedina myslí, no predsa mu neverí a myslí si, že chce dobytok predať Poliakom
- Šimon zbehne do dediny a podpáli Drakovu chalupu
- Drak dovedie dobytok do dediny a Šimon sa cíti zahanbene, prizná sa Drakovi a Drak mu odpúšťa
- spolu s Drakom prichádza do dediny aj mladá žena Zoška
- V epilógu stará mama Eva rozpráva vnúčikovi celý príbeh a prizná sa mu, že keď videla po boku Draka inú ženu, pochopila, že Drak ju nechcel a že mala čakať nie na Draka, ale na svojho chápavého muža Šimona. Eva a Šimon žili šťastne, až kým nepomreli.
- Drak:
- je uzavretý samotár, silná individualita, hrdý, výnimočný, odvážny, priamy a preto je aj osamelý
- je postava plná tajomnosti, stále sa o ňom hovorí
- je kontrastná postava→navonok drsný, vo vnútri citlivý človek, ktorý sa snaží pomáhať, slúžiť iným
- túži sa vrátiť do dediny a opäť získať česť, lásku a dôveru dediny
- Eva:
- je typická expresionistická postava- mlčanlivá, nevie vypovedať o tom, čo ju ťaží
- hoci je vydatá, stále čaká na Draka, akoby jej počaroval
- je bezmocná voči vplyvu Draka, hoci jej nič nesľuboval
- keď Draka uvidí s inou ženou, prežije veľké sklamanie a prvý krát vidí svoj vzťah k Drakovi pravdivo
- zahanbí sa a rozplače na Šimonovom ramene a počarovanie prestáva pôsobiť
- hl.postavy, prostredie kde žijú, dejová línia,
- znaky lyrizovanej prózy- metafora, personifikácia, epitetá, dlhé opisy, umelecké prostriedky
- nájsť príklady personifikácia, metafory, prirovnania
- porovnať rozprávkovosť a mýtus lásky
mýtus lásky: obe diela sa končia šťastne rozprávkovosť: vyskytujú sa typické číslovky 3 gaštanové kone, drak- postava z rozprávok, v každom diele sú kladné aj záporné postavy
MARGITA FIGULI
Dielo: Tri gaštanove kone
- žáner:novela
- symbolika-rozprávkovosť (3 kone)
- fabula postavená na ľúbostnom Δ → Magdaléna+Peter = ♥ , Jano Zápotočný
- dobro zvíťazí
- sklon k naturizmu
- látka: Oravská príroda
- postavy:
- kladné-Peter, Magdaléna, otec
- záporné-Jano Zápotočný- Magdalenina matka ho má rada
nosbý motív: LÁSKA→
- čistý cit, niečo etické, najvyššia hodnota (Peter)
- vášeň, sexuálne opojenie, telesná láska (J.Zápotočný)
symbolika: KONE→ smrť, osud, pomsta, pomoc, perspektíva
- napojenie na prírodu
- 3 kone- dom je postavený a môžu sa zobrať
- rozprávač: ich-forma, 1.os. = Peter, PRIAMY
- obsah:
- začína tým, ako sa Peter na koni po dlhom čase vracia do rodnej dediny, myslí na dievčinu
- začuje strieľanie na pašerákov
- sociálne pozadie:
- Peter odchádza za zárobkom, aby sa mohol postaviť na vlastné nohy, ťažký život- čestný, Jano- pašeráctvo- nečestný
- Jano- agresívny, zistí príčinu, prečo mu Magdaléna neopätuje jeho city→ ♥ Petra
- Peter a Jano- sokovia, aj Magdalénin otec má radšej Petra
- Peter a Magdaléna sa stretnú v prírode-symbolika (vyznajú si lásku)
- folklór- slávnosť Svätojánskych ohňov- Peter chce po nej odísť
- Peter a Magdaléna si sľubujú vernosť, Magdaléna naňho bude čakať, Peter po ňu príde na 3 gaštanových koňoch keď bude dom postavený
- bitka medzi Jánom a Petrom (odchádza)
- Jano znásilní Magdalénu- čaká dieťa a preto sa museli zobrať
- Peter po 2 rokoch postaví dom na Turci, 2 kone si požičia a príde do dediny
- Magdaléna je nešťastná, Jano ju núti ťažko pracovať- príde o dieťa, ubudlo jej z krásy,
- Peter vidí na poli, ako kôň ublíži Magdaléne- posledné pomazanie, keď ju drží za ruku, začne sa uzdravovať. Jano chce vypáliť Petrovmu koňovi slovo TULÁK, začne mu vypalovať oko, kôň sa nazúri a kopne ho a zabije. Magdaléna sa cíti špinavá, potupená, neistá- Peter si ju odvedie na koni.
- Chrobák uprednostňuje ženskosť (skrytou hl.hrdinkou je Eva), od neurčitého k určitému, konkrétnemu
- Figuli personifikuje prírodu- pomáha hrdinovi
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.