Prehlad smerov a umeleckých koncepcií vo svetovej literatúre po roku 1945

Antiromán = nový román východisko – moderný román medzivojnového obdobia (Kafka, Joyce, Proust) „svet sa nedá zachytiť rozprávaním objektívne“ ⇒ detailné opisy namiesto rozprávania využívanie dialógov bez priamej reči absencia vnútorných monológov Robbe Grillet – La Jalousie (Žalúzia, Žiarlivosť) – viď referát Antidráma absencia logickej zápletky, nahradená na seba nenadväzujúcimi absurdnými dialógmi malý počet neznámích postáv, humorné scény […]


Antiromán = nový román

  • východisko – moderný román medzivojnového obdobia (Kafka, Joyce, Proust)
  • „svet sa nedá zachytiť rozprávaním objektívne“
  • ⇒ detailné opisy namiesto rozprávania
  • využívanie dialógov bez priamej reči
  • absencia vnútorných monológov

Robbe Grillet – La Jalousie (Žalúzia, Žiarlivosť) – viď referát

Antidráma

  • absencia logickej zápletky, nahradená na seba nenadväzujúcimi absurdnými dialógmi
  • malý počet neznámích postáv, humorné scény
  • bez časovej a priestorovej identifikácie
  • útok na rozum namiesto citov

Samuel Beckett

  • Čakane na Forota – viď referát

Friedrich Dürrenmat

  • Fyzici – viď referát

Václav Havel

  • Audience – viď referát

Epické divadlo

  • okrem množstva postáv aj rozprávač, ktorý do hry vstupuje, komentuje, vysvetľuje → rozprávanie převyšuje rozvíjanie zápletky
  • menenie kulís počas scén
  • odosobnenie diváka, útok na rozum
  • hudba, spev

Bertolt Brecht

  • Matka Guráž

Existencionalizmus

  • hlavný hrdina rieši morálný problém – přežívá hraničnú situáciu, kde má možnosť voľby a slobodne sa musí rozhodnut, pričom na seba berie určitú zodpovednosť

Jean Paul Sartre

  • Múr – viď citatelsky dennik
  • Hnus – A. Roquentin je vedec, ktorý celý život pracuje na knihe, je izolovaný, nevie sa zo svojho sveta vymaniť, pociťuje hnus, rozmýšla o živote, samovražde. Oslobodenie nájde až v úteku a začatí nového života, knihu nedokončí.
  • filozofická aj dejová línia
  • Cesta k slobode, Altonskí väzni

Albert Camus

  • Cudzinec – viď referát
  • Mor – fiktivné miesto, fiktívny čas
  • Morová epidémia
  • existencionálna situácia – preverovanie charakterov v ťažkých časoch

Neorealizmus

  • zobrazenie predvojnového a vojnového Talianska
  • reálne zobrazeni
  • hrdinovia z najchudobnejśích vrstev sú aj hlavnými rozprávačmi, rozprávajú neutrálne, s nadhľadom

Alberto Moravia

  • Vrchárka – viď referát
  • Rimanka – viď referát

Magický realizmus

  • vychodisko – myty, povery, legendy, tradicie vstupuju do realneho zivota
  • prelinanie dejovych linii
  • male rozdiely medzi snami a realitou
  • prvky komiky aj tragedie
  • postavy zvlastne
  • motivy oslavy zivota a smrti

Gabriel Garcia Marquez

  • Kronika vopred ohlasenej smrti – vid referat

Postmoderna

  • snaha prekvapit
  • modernejsie ako moderne
  • masovost
  • viac linii, niektore skryte
  • citatovost
  • „hra“ autora s citatelom

Umberto Eco

  • Meno ruze
  • Patrick Suskind – Parfem

Vladimir Nabokov

  • Lolita

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.