Ján Smrek, Rudolf Dilong, slovenská medzivojnová poézia

JÁN SMREK, RUDOLF DILONG Smrek-medzivojnové obdobie Dilong-kat.moderna spája ich lit.druh-lyrika Charakterizujte medzivojnovú literatúru, jej smery, myšlienkové smery na SVK, predstaviteľov vysvetliť pojem avantgarda + predstaviteľov k ukážkam priradiť prúd AVANTGARDA extravagantný, vytŕča z davu moderné umenie 20.stor., je hl.reakciou na vojnu ZNAKY kolektivizmus- vystupujú organizovane programové úsilie- prezentácia cez manifest experiment avantgardné zoskupenia: expresionizmus futurizmus dadaizmus konštruktivizmus […]


JÁN SMREK, RUDOLF DILONG

  • Smrek-medzivojnové obdobie
  • Dilong-kat.moderna
  • spája ich lit.druh-lyrika
  • Charakterizujte medzivojnovú literatúru, jej smery, myšlienkové smery na SVK, predstaviteľov
  • vysvetliť pojem avantgarda + predstaviteľov
  • k ukážkam priradiť prúd

AVANTGARDA

  • extravagantný, vytŕča z davu
  • moderné umenie 20.stor., je hl.reakciou na vojnu

ZNAKY

  • kolektivizmus- vystupujú organizovane
  • programové úsilie- prezentácia cez manifest
  • experiment
  • avantgardné zoskupenia:
    • expresionizmus
    • futurizmus
    • dadaizmus
    • konštruktivizmus
    • surealizmus (psychika)
    • kubizmus

SMERY

  • vitalizmus (elán, optimizmus) vznik vo FR, zakladateľ- Hemmi Berqson
  • na SVK reprezentuje Ján Smrek, „elan vital“- životná sila
  • poetizmus v ČR Ján Smrek – reakcia na 1.sv.vojnu
  • spríjemniť život, záujem o človeka, navnadenie zmyslového vnímania, princíp hravosti, práca s vôňou

SLOVENSKÁ MEDZIVOJNOVÁ POÉZIA

  • myšlienkové smery:
    • kat. moderna – duchovná poézia- ovplyvnená surrealistami+ poetizmom
    • davisti – DAV- orientovaný socialisticky- Laco Novomestský
    • nadrealisti – inšpirovaný surrealistami
    • vitalizmus – Smrek- radosť, optimizmus
    • dolorizmus – smútok, depresia

JÁN SMREK

VITALIZMSU

  • myšlienkový prúd nie smer
  • vznikol vo FR
  • šírenie radosti, životný optimizmus
  • založený na zmyslovom vnímaní
  • očarenie okamihom
  • avanturizmus- dobrodružstvo, túžba po spoznaní niečoho nového
  • symbolizmus
  • témy: žena, láska, priateľstvo, krása
  • básnik od prírody-POETA NATUS
  • impresívna lyrika-založená na dojme
  • reflexívna lyrika-úvahová
  • voľný verš- verš, v ktorom sa nepracuje s obvyklými prvkami prozódie (nemusí byť prísne dodržiavané ako vo viazanom ani prízvuk, ani dĺžka samohlások, ani rovnaký počet slabík vo verši) čo ale neznamená, že sa nemôže pracovať s rýmom
  • uchytil sa ako redaktor a publikoval články
  • týždenník Elán v Prahe ako redaktor prijímal príspevky mladých študentov
  • EMSA-Edícia mladých slovenských autorov
  • prvý debut: „Odsúdený k večitej žízni“ (doloristické pocity- smútok, bolesť, žial)
  • naviazal na autorov: Krasko, Roy, Verlaine, Rikle
  • Z charakterizujte zbierku- aké druhy lyrických básni poznáme ukázať na ukážkach vymenovať iných autorov
  • Odôvodniť názov, aký je rým v básni
  • Určiť syntaktické, lexikálne, tematické okruhy
Zbierka: Cválajúce dni
  • druhý debut zbierka: „Cválajúce dni“- báseň: „Cválajúce dni“
  • rým-voľný verš, funkcia rytmických činiteľov
  • tvorí frázovanie, intonácia
  • sylabotonická prozódia (min. počet rýmovaných slov)
  • sú tu lexikálne (obsahová zložka) + tématické (zahraničné motívy) + syntaktické opakovania (zvolacie vety s pravideľnosťou sa opakujú)
  • odkaz mladým básnikom
  • v zmysle vitalizmu je z básnika cítiť civilizačné tempo, z kt. cítiť život = cítiť to aj z názvu
  • spisovatelia sa dostanú všade k divákom a ukážu, že sa dá žiť s väčšou energiou
  • odinterpretovanosť
  • cítiť z tohto diela optimizmus, radosť zo života
  • povzbudzujúca báseň, výzva pre mladých

Syntaktické

  • rečnícke otázky, výkričníky

Hurá!, vpádime, Nevidíte?

Lexikálne

  • obsahová zložka
  • v zmysle vitalizmu- cítiť civilizačné tempo kypí život, nové obzory
  • cítiť aj z názoru- nové obzory
  • v prirovnanie k jazdcom- udávajú nový smer- ideme dopredu

Tematické

  • výskyt tematických okruhov: kone, zahraničné motívy, mestský prvok
  • balada noci májovej- „Anča“

balada – gradácia, ľud. slovesnosť, epika, dominantný príbeh, do básne dá autor aj dialóg, pochmúrnosť, tragickosť

  • aj keď je to lyrika vyhrá sa s tým a vyznieva ako epika-môže nazvať báseň baladov
Zbierka: Básnik a žena
  • básnická poviedka- 5 kompozičných častí:
  1. v zasneženom parku
  2. pokračovanie jarné
  3. letná noc na vode
  4. padajú listy
  5. po 10 rokoch
  • poviedka – sprevádza nás dej
  • autor vyjadruje vzťah k žene, venovaná žene
  • názor na život, poéziu, ženu
  • žena musí byť krásna aj zvnútra
  • striedajú sa monológy a aj dialógy
  • striedajú sa opisné pasáže s reflexívnymi
  • vyjadruje názor nie len na ženu, ale aj na posolstvo poézie a živ.filozofiu

Dej:

  • pozadie prírodnej scenérie
  • muž stretne ženu, ktorá ho očarí v zime v parku, na jar sa všetko prebúdza aj ich láska- na jeseň opadá
  • počas deja prejde z vykania na tykanie- stali sa bližší jeden k druhému
  • po 10 rokoch spomína žena na tento ročný vzťah- aj keď sa rozišli berie ton ako niečo čo sa v živote stáva
  • žena ho túžila inšpirovať a nie, aby ona niečo vyťažila (dostala)

zbierky: „Zrno“-domovina, motív:

  • rodného kraja
  • porovnáva domov a cudzinu
  • cudzinu akceptuje, nekladie cudzinu a domov do kontrastu
  • reflexívna lyrika

Hostina“ „Studňa

  • Prevažujú monológy alebo dialógy?, Nájsť opisné a reflexné pasáže, nájsť metaforu, ako autor podporil vykreslenie situácie?
  • monológy autora
  • epitetá, básnické obrazy, prirovnania, metafory- šarlátová vlajka, žena ako taska, breh

nás zdraví, jagot hviezd

  • striedavý rým
Smrekové zbierky 2. sv. vojna
  • „Hostina a studňa“
  • „Zrno“- motív cudziny

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.