Empirizmus
John Locke Dielo: Rozprava o ľudskom rozume ( ovplyvnilo gnozeológiu 18.st.) „Nič nie je v rozume, čo predtým nebolo v zmysloch“ – opozícia k raciu Človek sa rodí ako „ tabula rasa“ z hľadiska pôvodu rozlišoval idey: senzácie – zmyslové vnemy – stret s okolitým svetom reflefie – z pozorovania vnútorného prežívania skúsenosť je ovplyvnená zmyslami – senzualizmus z hľadiska zložitosti delil idey: jednoduché – pocit a vnemy bezprostredne získané […]
John Locke
- Dielo: Rozprava o ľudskom rozume ( ovplyvnilo gnozeológiu 18.st.)
- „Nič nie je v rozume, čo predtým nebolo v zmysloch“ – opozícia k raciu
- Človek sa rodí ako „ tabula rasa“
z hľadiska pôvodu rozlišoval idey:
- senzácie – zmyslové vnemy – stret s okolitým svetom
- reflefie – z pozorovania vnútorného prežívania
- skúsenosť je ovplyvnená zmyslami – senzualizmus
z hľadiska zložitosti delil idey:
- jednoduché – pocit a vnemy bezprostredne získané zmyslovou skúsenosťou
- zložené – vznikajú v procese aktivity nášho vedomia ( kombinácie, abstrakcie nášho rozumu)
- tvrdil, že čím sú pojmy všeobecnejšie, tým sú obsahovo chudobnejšie ( najm. obsažnými sú filoz. pojmy – hl. substancia), tým sa E zásadne líši od R, ktorý na všeobecných pojmoch – substancia ap. – budoval zložitú a rozvetvenú ontolog. sústavu
- skúmal aj to do akej miery obsah nášho vedomia odráža kvality – vlastnosti vonk. sveta
- typy kvalít:
- primárne kvality – adekvátne odrážajú vlastnosti vonk. sveta ( geometrické, mechanistické…)
- sekundárne kvality – tie vznikajú už v procese vnímania ( farba, vôňa, chť…) – závisia od kvality naších zmyslov, neodrážajú objektívny stav vecí
Okrem zmyslového poznania definuje J.L. aj poznanie:
- zmyslové(spomenuté)
- intuitívne ( poznávane bezprostredne vzťah medzi dvoma ideami)
- demonštratívne (poznatok vyvodzujeme z iných poznatkov)
J.L. rozpracoval princípy nov. liberalizmu a dem. usporiadania spol.
- deista
- štát nemá zasahovať do cirk. záležitostí a cirkev vnucovať občanom vieru
- štát je výsledkom spol. zmluvy (ako T. Hobbes), dôvod založenia štátu nevidel v neistote, ale v túžbe ľudí vzájomne spolupracovať a rozvíjať prir. práva
George Berkeley
- usiloval sa vyvrátiť pojem materializmus a to predovšetkým dôkazom neopodstatnenosti pojmu hmota
- je to všeob. pojem, ktorý nemá (tak ako iné vš. pojmy) v zmysloch, ktoré vnímajú jednotlivosti, opodstatnenie (príklad trojuholníka)
- Spochybňuje existenciu primárnych kvalít; tvrdí, že všetky kvality sú sekundárne, lebo sú ovplyvnené vedomím, ktoré je vždy individuálne (jedinečné) – subjektívne
- Tvrdí, že o ideách mimo vedomia nemá zmysel hovoriť (hlavne sú spojené so zrakom). Ak hovoríme o veciech, vždy sú to len obsahy nášho vedomia, idey, ktoré ho tvoria. Nemá význam preto hovoriť o niečom mimo nášho vedomia.
- „ Byť znamená byť vnímaný“ – solipsizmus (krajný empirizmus)
David Hume
- Naše vedomie disponuje určitým množstvom „ impresií“ (dojmov)
- proti solipsizmu kladie agnosticizmus (ak neviem o svete vypovedať mimo nášho vedomia, neviem jeho existenciu ani poprieť)
Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.